44 839 läst · 322 svar
45k läst
322 svar
Ska man elda vad som helst i braskaminen
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 468 inlägg
Det finns tyvärr ingen seriös forskning kring elbilar då all tillgänglig forskning är beställningsjobb av elbilslobbyn.A Argastesnickaren skrev:
Har ännu inte sett nån forskning som försöker beräkna elbilars utsläpp utgående ifrån den verkliga elmixen. Alla räknar utgående ifrån att elen skulle komma ifrån förnybara källor.
Om inte förr så borde klimatalamisterna (om de har nått alls att tänka med) vid det här laget ha insett att Europas klimatpolitik var en bluff som drevs på av globalisterna, Ryssland, Kina och övriga fiender. Den sk. förnybara elen var inget annat än skitig rysk gas som nu har exponerats som den miljöbov den är.
Det är inte säkerhetspolitiskt försvarbart att byta ut ett beroende emot ett annat. Att fasa ut oljan och beroendet till diktaturer som Ryssland och arabländerna emot ett beroende av litium som Kina kontrollerar helt är fullständig idioti.
Vätgas är det enda vettiga alternativet om man i Europa vill minska sitt beroende till diktaturer.
Så i hela världen finns ingen oberoende forskare som skulle kunna producera en rapport om elbilar??F Finndjävel skrev:Det finns tyvärr ingen seriös forskning kring elbilar då all tillgänglig forskning är beställningsjobb av elbilslobbyn.
Har ännu inte sett nån forskning som försöker beräkna elbilars utsläpp utgående ifrån den verkliga elmixen. Alla räknar utgående ifrån att elen skulle komma ifrån förnybara källor.
Om inte förr så borde klimatalamisterna (om de har nått alls att tänka med) vid det här laget ha insett att Europas klimatpolitik var en bluff som drevs på av globalisterna, Ryssland, Kina och övriga fiender. Den sk. förnybara elen var inget annat än skitig rysk gas som nu har exponerats som den miljöbov den är.
Det är inte säkerhetspolitiskt försvarbart att byta ut ett beroende emot ett annat. Att fasa ut oljan och beroendet till diktaturer som Ryssland och arabländerna emot ett beroende av litium som Kina kontrollerar helt är fullständig idioti.
Vätgas är det enda vettiga alternativet om man i Europa vill minska sitt beroende till diktaturer.
Är det m3 vis med spill varje år du producerar? Jag brukar elda spån från vedproduktion. Jag skopar in löst kanske 5 liter I pannan per gång jag startar. Lägger även in t.ex. ett cornflakespaketDennisCA skrev:
fylld med spån, som andra inlägg mixad med ved.
Jag brukar göra samma med bark, och de övriga klyvresterna som blir vid vedhanteringen. Jag försöker låginblanda lite under hela hösten, brukar ta slut i kanske januari/februari. Blir kanske mellan 500 liter till 1m3 per år ungefär.
Det fungerar bra i vedpannan, i kamin funkar det inte bra alls tycker jag. Om man eldar stora mängder på en gång brukar det bli problem, så jag försöker låginblanda under lång tid.
Den stora nerskitaren är batteritillverkningen.A Alexn72 skrev:Du får tänka såhär.. man kan absolut göra elbilen skitigare än en fossil motsvarighet.
Ladda den via en fossilgenerator, enbart koppla in den på nätet den dag på året då vi inte klarar den egna produktionen och kör/köper in fossilt.
Men det är ett krångligt sätt att äga en elbil.
Mycket enklare är att ha den på sin inbyggda timer att ladda på natten, när man kommer hem så pluggar man i och bilen sköter själv laddningen mellan 01-05 på natten.
Själv sover jag när detta sker. Men såklart kan man själv gå upp om man känner ett behov av att komplicera även den saken.
På natten är det mer eller mindre inga utsläpp i elmixen.
Känner man för att bli lite mer självförsörjande så sätter man upp solceller och kör bokstavligen på solens energi från mars till november.
Det går inte att komma ifrån i dagsläget.
Vad gäller laddningen är väl vår elmix inte ett så stort problem nu, men det kan bli. Om all den elintensiva industri man vill ha realiseras blir det problem och då finns det anledning att tro att elmixen blir sämre än idag.
Dessutom är inte ens vindkraft utsläppsfri.
Det som glöms i debatten eller utelämnas medvetet är utsläpp under tillverkning. Ett vindkraftverk har betydande utsläpp under den delen av sin livstid.
Ska det vara någon mening att diskutera miljövänlighet ska hela kedjan belysas, allt ifrån brytning av de metaller som behövs och transport och tillverkning av produkten.
Laddning på natten är ju bra ända fram till det läget att elbilen blir dominerande och alla vill ladda på natten. Då kan man glömma låga elpriser den tiden.
Tittar man i år på natt priserna åtminstone under sommaren i område 3 så är det inte många timmar som elpriset varit under kronan på natten exkl. nätavgift.
Detta har ju inte med tråden att göra egentligen. En braskamin och en elbil är ju inte jämförbara precis.
Men vem vet. Det kanske blir så i framtiden att elbilar byggs om till braskaminer.
Björn Gillberg t.ex som har klipp på tuben om detta.A Argastesnickaren skrev:
Han är miljöforskare men han brukar säga som det är och det passar inte alla. Han stödjer sig dessutom på vetenskapliga rapporter.
Den sk moderna forskningen när det gäller miljö ger jag inte mycket för. Den tar oftast bara fram det som är gångbart. Beställningsjobb från myndigheter och industri.
Man har joddlat om att man vill införa koldioxidskatt på importerade varor på de utsläpp som orsakats i tillverkningslandet och transporten hit. I så fall borde det gälla även vindkraftverk och elbilar för att ta några exempel. Men nu är tiderna sådana att omställningen ska ske till viljet (miljö) pris som helst och då väljer man att utelämna nackdelarna utefter den linje man valt. Vindkraft och elbilar.
Gå t ex till en bilhandlare och fråga hur en elbil som är 7-8 år gammal som säljs som begagnad, är han villig att byta batteriet i den? Jag skulle iaf aldrig köpa en bil som tappat 15-20 mil i "fulltankat" tillstånd. Dessutom vet man inte hur batteriet skötts.
Har det varit övervägande snabbladdning så kan batteriet dessutom vara nära döden.
Man kan byta ut en del celler bara. Jovisst men då har du ett batteri i obalans och de nya cellerna ställer in sig efter dom gamla.
Batteritillverkning... absolut har den enbart påverkan, men batteriet sitter under bilen.G Guzzen1 skrev:Den stora nerskitaren är batteritillverkningen.
Vad gäller laddningen är väl vår elmix inte ett så stort problem nu, men det kan bli.
Ska det vara någon mening att diskutera miljövänlighet ska hela kedjan belysas....
Laddning på natten är ju bra ända fram till det läget att elbilen blir dominerande och alla vill ladda på natten. Då kan man glömma låga elpriser den tiden.
....
Den dagen bilen är skrot så kan batteriet agera batterilager. När batteriet sen är slut så kan det återvinnas till nya batteri...
Om vi jämför med en fossilbil så vet jag inte om det finns ett bra sätt att återvinna avgaserna till nytt bränsle...
Hela kedjan ska absolut belysas... de har väl alla fossilabilars co2 redovisning gjort... där räknas väl in att bränslet ska utvinnas, rafinadiseras och slutligen distribueras...
Är du medveten om att en elbil använder mellan hälften till 1/5del av energin som en fossilbil gör för samma arbete...
Logiskt blir det inte energibrist utan energiöverskott om alla går över till el. Tillfälligt dock en ojämn balans över energi i den form som behövs.
Men trots de är de vettigare att bränna olja i kraftverk och få både el och värme än att slösa den i en fossilbil.
G Guzzen1 skrev:...
Gå t ex till en bilhandlare och fråga hur en elbil som är 7-8 år gammal som säljs som begagnad, är han villig att byta batteriet i den?
Jag skulle iaf aldrig köpa en bil som tappat 15-20 mil i "fulltankat" tillstånd. Dessutom vet man inte hur batteriet skötts.
Har det varit övervägande snabbladdning så kan batteriet dessutom vara nära döden.
Man kan byta ut en del celler bara. Jovisst men då har du ett batteri i obalans och de nya cellerna ställer in sig efter dom gamla.
Nu är iförsig min Nissan leaf bara 10 år gammal med orginalbatteri men jag brukar inte fråga om säljaren vill byta motor i en fossilbil heller.
Men jag tror inte de är så relevant för de finns knappt några beg elbilar att få tag i... man får nästan känslan att alla är nöjda med dem och behåller dem....
15-20mil.... Så långt gick inte min bil från början
Men av 12 batterihälsa staplar så har jag 9 kvar. Och bilen har rullat över 17k mil
Räkna på vad skillnaden i bränslekostnad det inneburit....
Byt tråd.A Alexn72 skrev:Nu är iförsig min Nissan leaf bara 10 år gammal med orginalbatteri men jag brukar inte fråga om säljaren vill byta motor i en fossilbil heller.
Men jag tror inte de är så relevant för de finns knappt några beg elbilar att få tag i... man får nästan känslan att alla är nöjda med dem och behåller dem....
15-20mil.... Så långt gick inte min bil från början
Men av 12 batterihälsa staplar så har jag 9 kvar. Och bilen har rullat över 17k mil
Räkna på vad skillnaden i bränslekostnad det inneburit....
I den här tråden är det väl OT, om du åtminstånde tagit med gengasbilar och dess kubbvedA Alexn72 skrev: