T TheGame skrev:
Är det inte jämföra äpplen och päron tillverkning med förbrukning bara för att slänga in en poäng att elbil minsann inte är nå bättre?
Är det nån form av avundsjuka missunnsamhet Jante som ligger bakom månne :crysmile::rofl::rofl:
Låter mer som fakta än missunnsamhet...om det nu stämmer...
 
G Guzzen1 skrev:
Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.
Importerar vi dessutom el från Polen så är den koltillverkad eller med den sk Putingasen.
Det man kan göra är väl att försöka hålla gungorna och karusellen i jämvikt.Kan man få lite överskott på gungorna är det bra.
Nu är det här lite offtopic, men sitter du och Killgissar nu eller vart får du 20 000 mil från? Jämför du med att behålla en redan tillverkad bil mot att tillverka en ny elbil? Det är onödigt att sprida osanningar och sprida rykten om vad man ”hört” från sin kollega eller liknande att det minst sagt är smutsigt med elbil, men har du källa på 20000 mil får du gärna hänvisa till det. Står det på bensinupprorets hemsida?
Här kan du läsa om en riktig jämförelse som volvo gjort på sin egna modell, och som säger att det räcker med att köra mindre än 5000 mil för att en elbil ska vara bättre än en ny bensinbil med elen som finns i Sverige: https://www.vibilagare.se/nyheter/volvos-utslappsstudie-avslojar-da-kor-elbilen-om-bensinbilen
https://www.vibilagare.se/nyheter/elbil-alltid-renare-bensinbil-aven-med-smutsig-el
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
HasvaH HasvaH skrev:
Net, det är bara sanningen helt enkelt. Det är mycket smutsigt att tillverka elbils batterier, och det vill alla miljöpartiklar slå i oss är framtiden?
Du läste aldrig länken i inlägget innan ditt???
Det finns många sanningar i världen men dom bästa är dom som bygger på fakta.
 
  • Gilla
  • Haha
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Gäller förbudet alltså bara eldning av avfall? Om någon köper t.ex. plast (t.ex. helt nya rullar med fryspåsar på ICA) som han sen eldar upp är det då alltså tillåtet. Det kan ju knappast räknas som avfall om det köps in för att eldas upp. Överlag kan man ju undra när något blir avfall, kanske är det när det åker ned i soppåsen eller soptunnan?.

För att ta mjölkpaketet så kan man ju tänka sig att en konstnär målar lite på det så att det blir ett konstverk. Är det mjölkpaketet då att ses som avfall eller är det plötsligt ok att elda upp det? Känns som att det är en lag med många möjliga kryphål.

Eller är det bara så att lagen vänder sig mot företag. Typ jag kan inte starta ett värmeverk och börja elda sopor i det. En intressant fråga är ju ifall någon privatperson blivit dömd för att ha eldat t.ex. mjölkpaket i en kamin. Har ingen blivit det så kan man ju misstänka att det inte är olagligt, annars borde ju någon blivit fälld för detta om det nu kan ge 6 års fängelse. Knappt mördare får det.
Inte ens när du har blivit överbevisad ger du dig…trams.
Det kvittar vilka krumbukter du skriver, det ör olagligt vare sig du vill det eller inte.
Och om alla eldar ett kilo plast om året så blir det 10.000 ton plast som eldas upp under okontrollerade former, knappast försumbart…
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
S Sir Duke skrev:
Engångspallar är väl obehandlade - det är väl just därför de är engångs?
Inte jag som påstår , troligtvis kommer de ej från EU , eftersom de är förbjudet att behandla lastpallar i EU .
Varför finns förbudet ;)
 
T Television_Set skrev:
Och om alla eldar ett kilo plast om året så blir det 10.000 ton plast som eldas upp under okontrollerade former, knappast försumbart…
Om man bortser från den juridiska biten: Blir det stor skillnad om vi samlar ihop avfallet, kör runt det en stund med tunga dieselfordon för att sedan elda upp det i en gemensam panna? Blir det någon total vinst, jämfört med om vi eldar upp vår mjölkförpackning i pannan eller kaminen hemma?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Nu var jag ju nyfiken på vad lagen gällde, är det bara avfall som är förbjudet att elda?
Om det nu verkligen vore 6 års fängelse i straffskalan för att elda mjölkkartonger så borde väl någon i skilsmässotagen utnyttjat detta någon gång då det lär vara väldigt vanligt förekommande, räcker ju att spela in en mobilfilm för att enkelt säkra bevis. Därför är jag lite tveksam till att det verkligen är olagligt.

Sen behöver man väl inget annat än trä för att starta brasan, duger utmärkt med lite trästickor/spån, men du måste alltså tända med avfall eller hur ska jag tolka det.

Angående gifter så tror jag det är försumbart ifall jag kanske eldar en mjölkkartong + lite förpackningsplats eller vad det nu blir per dag, men särskilt mycket är det inte. Alla de kilo ved jag eldar dagligen släpper garanterat ut mångfalt mer med skadliga ämnen. Så ska man ha lika hög moral som du så borde man inte elda ved alls då röken inte är särskilt nyttig för någon att andas in.
Nu vet jag ej vad du har för äktenskap men hos mig springer vi inte omkring med spionkamera .
Jobbar varken som polis eller advokat , kan tyvärr ej svara på dina juridiska frågor .
Finns tydligen 850.000 lokaleldstäder registrerade i Sverige , kan ej svara för hur alla tänder sin brasa , själv kör jag tändblock .
Varför tänder du ej din egen brasa med trästickor / spån !
Du skriver att du eldar mjölkkartonger :thinking:
Av vilken anledning vet jag dock inte , har läst att en del tänder brasan på detta sätt .
Moralen hos mig är , hoppas jag slipper andas in grannens sot från papper / plastförbränningen eller traktordäcket som tydligen ngn tyckte det var ok att elda , hemma .
 
Redigerat:
Japp, precis nu tändes en brasa med en halv mjölkkartong och några tunna trästickor. Får snabbt upp en fin eld och inga pyrstartande brasor.
Fungerar också bra med t.ex. småpåsar i papper som man fyller med lite skräp från vedhanteringen (bark, stickor, etc) och rullar till en perfekt tändrulle.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Om man bortser från den juridiska biten: Blir det stor skillnad om vi samlar ihop avfallet, kör runt det en stund med tunga dieselfordon för att sedan elda upp det i en gemensam panna? Blir det någon total vinst, jämfört med om vi eldar upp vår mjölkförpackning i pannan eller kaminen hemma?
Ja, eftersom den gemensamma pannan har rökgasrening och har analyser av rökgasernas innehåll 24/7. Dieselbilen, eller som i min hemkommun:Biogasbilen, behöver köra rundan oavsett.
 
  • Gilla
helvetepjäxa och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Strip Strip skrev:
Om man bortser från den juridiska biten: Blir det stor skillnad om vi samlar ihop avfallet, kör runt det en stund med tunga dieselfordon för att sedan elda upp det i en gemensam panna? Blir det någon total vinst, jämfört med om vi eldar upp vår mjölkförpackning i pannan eller kaminen hemma?
Rubriken lyder "Ska man elda vad som helst i braskaminen"
Alla 850.000 registrerade lokaleldstäder som finns i Sverige + alla med en vedpanna kanske inte eldar "bara det brinner"
Men moralen + kunskapen (om vad man får elda) verkar vara lika vid som antal braskaminer det finns i Sverige .
Om ca hälften startar brasan 1 ggr / dag (eller fler ggr) så blir det 425.000 mjölkkartonger / dygn som eldas . Detta i lokaleldstäder
Papper sprider mer aska .
1 ggr / vecka veckohandlas det hos mig , på vägen töms påsar med metall-papper-kartong-glas mm. kan tom göra det vid mataffären .
 
Om ca hälften startar brasan 1 ggr / dag (eller fler ggr) så blir det 425.000 mjölkkartonger / dygn som eldas . Detta i lokaleldstäder.
Och om bara en bråkdel av dessa får till en snabbare upptänd brasa istället för en längre upptändningstid har man vunnit otrolig mycket mera i minskade utsläpp. Men i sådan här trådar dras allt till "extrema" ytterligheter och sunt förnuft försvinner.:crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
guggen och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
A AndersS skrev:
Om ca hälften startar brasan 1 ggr / dag (eller fler ggr) så blir det 425.000 mjölkkartonger / dygn som eldas . Detta i lokaleldstäder.
Och om bara en bråkdel av dessa får till en snabbare upptänd brasa istället för en längre upptändningstid har man vunnit otrolig mycket mera i minskade utsläpp. Men i sådan här trådar dras allt till "extrema" ytterligheter och sunt förnuft försvinner.:crysmile:
Läser man FB inlägget så blir man mörkrädd !

Flera har nämnt svårigheten med att starta en brasa .
Varför , man kan tända med näver , tändpåsar , tändblock , trästickor eller tändpinne som har bearbetats med täljkniv .
Är det så svårt att tända utan papper :thinking:
 
A AndersS skrev:
Om ca hälften startar brasan 1 ggr / dag (eller fler ggr) så blir det 425.000 mjölkkartonger / dygn som eldas . Detta i lokaleldstäder.
Och om bara en bråkdel av dessa får till en snabbare upptänd brasa istället för en längre upptändningstid har man vunnit otrolig mycket mera i minskade utsläpp. Men i sådan här trådar dras allt till "extrema" ytterligheter och sunt förnuft försvinner.:crysmile:
Mjölkkartongen är ju tusan så mycket svårare att elda än tidningspapper som ger snabb och stor låga, och värmer upp en stor mängd kall luft på kort tid.
 
L lop3r skrev:
Och en Modern fossilbil är "gratis" att tillverka? Finns hur mycket forskning på detta som helst att elbilarna är mycket miljövänligare i sin helhet. bara lägg ner dessa boomer fantasier i varenda tråd.
boomerfantasier
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Television_Set skrev:
Mjölkkartongen är ju tusan så mycket svårare att elda än tidningspapper som ger snabb och stor låga, och värmer upp en stor mängd kall luft på kort tid.
Har inget tidningspapper, idag digital, bara lite dåligt brinnande reklampapper som brinner dåligt och pyr vilket jag vill undvika.;)
Men mitt påstående var utifrån om det verkligen är ett problem, där jag inte anser det i ett helhetsperspektiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.