F
Cheesen Cheesen skrev:
Varför inte... Dom allra flesta återvinningscentralerna ligger ju inte precis centralt.. vi har 17 km till våran, och det är det närmaste jag bott en åtvc sen 2009... Då jag hade 8 km
1 (en) km...
 
G Guzzen1 skrev:
Tja en elbil är inte bättre. Den släpper visserligen inte ut något när du kör. Men batteritillverkningen för en bil släpper ut lika mycket som 20 000 mils körning med en modern fossildito.
Importerar vi dessutom el från Polen så är den koltillverkad eller med den sk Putingasen.
Det man kan göra är väl att försöka hålla gungorna och karusellen i jämvikt.Kan man få lite överskott på gungorna är det bra.
Nja, det är utdaterade uträkningar. Mer gångbart idag är att efter ca 3-4000 mils körning så är elbilen bättre (nåt slags snitt av elproduktion), medans samma siffra är väsentligt lägre med en svensk elmix. Mao så räcker det för de flesta att köra en elbil ca 1-2 år för att den ska ge upphov till lägre utsläpp än en fossil dito.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag får det ju till att ryssarna eldar upp gasen som skulle gått till Europa och i Karlshamn eldar man olja och i Tyskland och Polen eldar man kol för att ersätta gasen, så jag gissar att man nu har fördubblat utsläppen mot tidigare?
Förmodligen, det vore bättre att vi i Sverige baserade vår uppvärmning på inhemskt biobränsle och vår elproduktion på fosilfri baskraft som vatten och kärnkraft.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
F
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå kakelugnar. Jag vet vad som sägs om hur man ska elda... men.
När jag eldar, vilket tidigare inte varit så ofta, men det kommer att ändra sig i år, så gör jag så här:
- Eldar som kombination av myseldning och värmetillförsel (i vinter lär det bli som värmetillförsel)
- Lägger in ett fullt lass ved i kakelugnen, tänder på och lämnar luckan öppen
- När det närmar sig nedbrunnet lägger jag på ett nytt lass, hela tiden med öppen lucka
- Upprepar det hela tills jag/vi fått nog eller kakelugnen blivit så het att man inte kan hålla handen på den
- När det sista inte har lågor drar jag igen spjället halvvägs
- När glöden är utbrunnen stänger jag spjället

Jag har luckan öppen dels för att jag gillar att se elden, men också för den enorma strålningsvärmen elden ger ifrån sig, upplever det som betydligt mer än själva kakelugnskroppen ger ifrån sig. Dvs till den är het, då är det skillnad.
Skulle aldrig hantera en kakelugn på detta sätt pga risken för sprickbildningar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Själv åker jag till återvinningen när jag ändå av andra anledningar måste åka förbi den. Så just den turen skapar inte mycket extra utsläpp (blir väl några hundra meter extra).
Däremot eldar jag en hel del av mitt hushållsavfall,. Saker som mjölkpaket, kartong, hushållsplast åker in i kaminen. Undviker grövre plast. Papper typ reklamutskick åker till återvinningsanläggningen eftersom många sorters moderna papper knappt går att elda. Jag tror inte utsläppen av det är mycket värre än den vanliga vedröken. Sen bor jag så att inga grannar störs. Hade jag bott nära grannar i vindriktningen så hade jag nog varit lite mer selektiv i mitt eldande.
Bortsett från att det är olagligt så riskerar du plastavlagrimgar i skorstenen med ökad risk för skorstensbrand. Utöver det så bildas det kemiska föreningar som blir nedfall i din trädgård. Och sådant eldande gör att vi som sköter oss får pålagor och begränsningar och i vissa fall förbud mot annat än ”myseldning”. Elda som man ska för bövelen…
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
M Matyaz skrev:
Det är inte olagligt. Du kan elda traktordäck om du vill. Dock är det ett råd från Naturvårdsverket att hålla sig till ganska torr ved:

[länk]
I din länk står det ”Att elda sopor, plast, impregnerat virke och liknande är inte tillåtet eftersom det ger utsläpp av giftiga ämnen.”.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
P Perha skrev:
I din länk står det ”Att elda sopor, plast, impregnerat virke och liknande är inte tillåtet eftersom det ger utsläpp av giftiga ämnen.”.
Korrekt. Men att elda köksluckor,
Gamla kläder och parkettgolv är OK.
 
M Matyaz skrev:
Korrekt. Men att elda köksluckor,
Gamla kläder och parkettgolv är OK.
Och traktordäck.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå kakelugnar. Jag vet vad som sägs om hur man ska elda... men.
När jag eldar, vilket tidigare inte varit så ofta, men det kommer att ändra sig i år, så gör jag så här:
- Eldar som kombination av myseldning och värmetillförsel (i vinter lär det bli som värmetillförsel)
- Lägger in ett fullt lass ved i kakelugnen, tänder på och lämnar luckan öppen
- När det närmar sig nedbrunnet lägger jag på ett nytt lass, hela tiden med öppen lucka
- Upprepar det hela tills jag/vi fått nog eller kakelugnen blivit så het att man inte kan hålla handen på den
- När det sista inte har lågor drar jag igen spjället halvvägs
- När glöden är utbrunnen stänger jag spjället

Jag har luckan öppen dels för att jag gillar att se elden, men också för den enorma strålningsvärmen elden ger ifrån sig, upplever det som betydligt mer än själva kakelugnskroppen ger ifrån sig. Dvs till den är het, då är det skillnad.
Köp en glaslucka! Bästa investeringen jag gjort. Värmen stannar där den ska vara, och man ser elden :) Köpte min på Josef Davidson, men beställde till rak ugn, inte rund. Gick att få till med idogt Dremelarbete iallafall.
 
  • Rund kakelugn med öppen glaslucka där elden syns, modifierad för rak ugn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
antett och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
M Matyaz skrev:
Korrekt. Men att elda köksluckor,
Gamla kläder och parkettgolv är OK.
Att elda ris , buskar , träd (växter) är ok utomhus . Även i en eldstad i ens byggnad / hus .
Allt annat är ett miljöbrott att elda , du kan hamna i kurran + böter om du tex eldar traktordäck och blir påkommen .
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M Matyaz skrev:
Hej. Du är en sådan Google-boy som inte är källkritisk. Jag inhämtar min information från statliga myndigheter som ansvarar för berörda regelverk, i detta fall Naturvårdsverket.

Du har fel. Jag har rätt.
Komiker…
Naturvårdsverket är ingen lagstiftande myndighet till att börja med, för det andra är det en myndighet med naturskydd som främsta uppgift och ingenstans säger de ”elda sopor”. Tvärtom, så om du nu lyder Naturvårdsverket så tycker jag du ska läsa denna sida.

https://www.naturvardsverket.se/vag...vedeldning/elda-med-ved-i-kamin-spis-och-ugn/

Särskilt delen ”
Torr ved
Elda med ved och inget annat i din vedeldadekamin, spis eller ugn. Att elda sopor, plast, impregnerat virke och liknande är inte tillåtet eftersom det ger utsläpp av giftiga ämnen.”
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Tomture61
Det tråkiga är att miljöbrott kan vara lönsamt , inte många åker dit :thinking:
 
G Guzzen1 skrev:
Metanol är en lösning men det talar man inte om.
Värmlandsmetanol skulle ju starta en anläggning för ett 10 tal år sedan men då staten energiskattade ihjäl miljöbränslena så lades det på hyllan.
Ett miljövänligt bränsle ska givetvis vara lägre beskattat än fossila dito. Men vi bor i dårhuset Sverige där den siste idioten i politiken inte är född ännu och samma morsa har dom.
Bränslecell går att driva med metanol också.
Vätgas är tyvärr jäkligt energikrävande att tillverka.
Problemet med politiker är att de verkar lita blint på lobbyister som LRF
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Till gengasbilen?
Kolla Skalleper på FB han bygger o säljer gengasagregat har jag för mig
 
Hos oss eldar vi trä i alla former utom tryckimpregnerat och spånskiva/OSB och trä målat med blymönja eller blyvitt. Allt annat går att elda. Rivningsvirke, lastpallar, torrgranar, vindfällen och ibland kan vi till och med ha björkved.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Norrtull och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.