Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är låtsaskaminer ?
Alla kaminer måste uppfylla vissa krav för att få säljas i Sverige .
Finns instruktioner om avstånd till brännbart tex.
Går ju inte att få det godkänt av sotaren annars .

Går iofs. att fula med det också , har jag fått höra via arb.kamrat .
Låtsatskaminer är kanske inte ett bra ordval, jag skulle säga moderna designkaminer.
Kaminer som främst är avsedda att vara en snygg inredningsdetalj och inte primärt är designade och dimensionerade för att värma ett rum eller en bostad.
 
Tomture61
Var platsar denna då ? Den är vell snygg , eller .
Modern vedkamin med levande eld i ett stilrent vardagsrum med trägolv och köksinblick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Apropå att elda med lastpallar , EU pallar är safe men engångspallar :thinking:
[länk]
Så stod de förvisso inte. Det stod att man skulle undvika behandlade pallar.
Vi köper engångspallar från svensk tillverkare och de är inte behandlade alls =) Däremot engångspallar som kan komma från posten, schenker osv är ibland behandlade, de är dock ofta målade för att visa var de tillhör.

Om man ska använda eu-pall så ska man isåfall använda så ren som möjligt, många har allt möjligt skit på sig.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
R Rkarlsson skrev:
Så stod de förvisso inte. Det stod att man skulle undvika behandlade pallar.
Vi köper engångspallar från svensk tillverkare och de är inte behandlade alls =) Däremot engångspallar som kan komma från posten, schenker osv är ibland behandlade, de är dock ofta målade för att visa var de tillhör.

Om man ska använda eu-pall så ska man isåfall använda så ren som möjligt, många har allt möjligt skit på sig.
Jo men hur många kan skilja dem åt ?
 
  • Gilla
Bjursingen
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Jo men hur många kan skilja dem åt ?
Troligtvis inte många då många just nu inte har en aning om hur man eldar tydligen =)

Så om man inte vet så låter man bli att elda pallar överhuvudtaget, speciellt bra eu pallar då de inte har i en kamin att göra utan har på lager och fabriker att göra.

Är man osäker eldar man ju med ved.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Var platsar denna då ? Den är vell snygg , eller .
[bild]
Trevlig liten eldstad, för ett modernt välissolerat hus kanske stenmängden är tillräcklig?

I princip behövs ofta en 'ugn' om man vill värma hela bostaden med en accumulerande eldstad Tullikivi 2000/91 är för mig ett gott exempel på en täljstensugn med sina 2100kg.
 
Tomture61
F fribygg skrev:
Trevlig liten eldstad, för ett modernt välissolerat hus kanske stenmängden är tillräcklig?

I princip behövs ofta en 'ugn' om man vill värma hela bostaden med en accumulerande eldstad Tullikivi 2000/91 är för mig ett gott exempel på en täljstensugn med sina 2100kg.
Har monterat en fläkt med tempsensor i sig så nu får jag varm luft till min LLVP som sprider den vidare i huset .
Fläkten i LLVP konsumerar 22w , fläkt i vägg 5w
(y)Före fläkten blev det 30 gr i rummet , inte nu (y)
https://www.byggahus.se/forum/threads/optimera-luftvaermepump.468541/#post-4919680
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
(y)Före fläkten blev det 30 gr i rummet ,
Tyder inte detta på att effekten är tillräcklig men att den accumulerande förmågan är för låg?
 
Tomture61
600 kg täljstenskamin är ju leksaker i jämförelse med en täljstensugn .
Har betongplatta på 150 mm , tror inte den tål 2-2,5 ton eldstad .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
600 kg täljstenskamin är ju leksaker i jämförelse med en täljstensugn .
Har betongplatta på 150 mm , tror inte den tål 2-2,5 ton eldstad .
600kg är ju ändå något, inte några tiotal kg sten som på designkaminerna.
 
L lbgu skrev:
Det blir ju inte precis roligare för de med leasingkontrakt att bolagen oftast verkar ha skrivit in i avtalen att de kan ändra priset beroende på aktuellt ränteläge. Så de 4000 i månaden kan nog lätt plötsligt bli 8000 eller ännu högre.
Huga.
 
S Stefan1972 skrev:
Allt kan inte vara miljövänligt in i absurdum heller. Den som köper nya saker och bilar ska naturligtvis kunna göra det även om man kan räkna hem att bruka tidigare inköpta varor i evigheter. Nyare bilar om man stannar vid det bidrar ju till utvecklingen också, ju fler som köper nytt idag och även elbilar bidrar antagligen till andra framtida produkter som antagligen är tio ggr mer vänligt. Det får man liksom acceptera.
De produkterna du pratar om kommer nog fram ändå om incitamenten finns.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Även fast man inte tror det men byggskivor (skivor med lim) innehåller fortfarande formaldehyd , dock i liten mängd nu för tiden .
[länk]
[länk]
Rent trä innehåller också formaldehyd.
 
TRJBerg
Apropå kakelugnar. Jag vet vad som sägs om hur man ska elda... men.
När jag eldar, vilket tidigare inte varit så ofta, men det kommer att ändra sig i år, så gör jag så här:
- Eldar som kombination av myseldning och värmetillförsel (i vinter lär det bli som värmetillförsel)
- Lägger in ett fullt lass ved i kakelugnen, tänder på och lämnar luckan öppen
- När det närmar sig nedbrunnet lägger jag på ett nytt lass, hela tiden med öppen lucka
- Upprepar det hela tills jag/vi fått nog eller kakelugnen blivit så het att man inte kan hålla handen på den
- När det sista inte har lågor drar jag igen spjället halvvägs
- När glöden är utbrunnen stänger jag spjället

Jag har luckan öppen dels för att jag gillar att se elden, men också för den enorma strålningsvärmen elden ger ifrån sig, upplever det som betydligt mer än själva kakelugnskroppen ger ifrån sig. Dvs till den är het, då är det skillnad.
 
Tomture61
TRJBerg TRJBerg skrev:
Apropå kakelugnar. Jag vet vad som sägs om hur man ska elda... men.
När jag eldar, vilket tidigare inte varit så ofta, men det kommer att ändra sig i år, så gör jag så här:
- Eldar som kombination av myseldning och värmetillförsel (i vinter lär det bli som värmetillförsel)
- Lägger in ett fullt lass ved i kakelugnen, tänder på och lämnar luckan öppen
- När det närmar sig nedbrunnet lägger jag på ett nytt lass, hela tiden med öppen lucka
- Upprepar det hela tills jag/vi fått nog eller kakelugnen blivit så het att man inte kan hålla handen på den
- När det sista inte har lågor drar jag igen spjället halvvägs
- När glöden är utbrunnen stänger jag spjället

Jag har luckan öppen dels för att jag gillar att se elden, men också för den enorma strålningsvärmen elden ger ifrån sig, upplever det som betydligt mer än själva kakelugnskroppen ger ifrån sig. Dvs till den är het, då är det skillnad.
Kan inte påstå att jag är expert på kakelugnar , men låter som du eldar för hårt .
En kakelugn kan spricka sönder vid för stora värmeväxlingar .
Vet du vad det är för årsmodell på kakelugnen (modern eller antik)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.