Tomture61 Tomture61 skrev:
Nu refererar jag till min kamin / hus .
Kaminen väger 600 kg , mycket täljsten som ska värmas .
Kör 2 inlägg efter varandra , morgon / kväll .
Det påstås att den kan hålla värmen i 18 timmar , nja .
Huset kaminen bor i är byggt 2008 så välisolerat / tätt .
Tycker jag förstått att man inte ska elda för hårt , sliter både på kamin / rökrör / skorsten .
Men tillverkarna av braskaminer nämner ej just den detaljen ?
Dock aldrig elda mer än vad som står i eldningsinstruktionerna , 2,5 kg ved för mig .
Fast där handlar det ju om att du har en kamin som funkar bra att elda i lite mer sällan då den kan kan lagra värmen i täljstenen och sprida den under tid.

Min kamin ger rätt kasst med värme efter att elden slocknat så där krävs mer kontinuerlig eldning. Och med grovt gjutjärn har jag svårt att se att den ska ta skada. Håller man sig inom de vedmängder som kamintillverkaren skriver att den ska tåla så borde det ju vara lugnt. Sen är ju eldningen inte konstant i effekt det brinner ju betydligt mindre sista tiden innan man lägger in ny ved så då får ju hela systemet en viss avkylning. Att det skulle bli sådan värme att skorstenen tar skada har jag väldigt svårt att tro. I mitt fall går skorstensröret genom en gammal tegelskorsten så där är det ju lite extra säkerhet.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Som jag skrev i en annan tråd .
Kaminen blir mättad med värme efter ett tag .
Beroende på täthet i rummet den står i så ökar temp i rummet , rökgaserna blir hetare sas.
Värmen måste ju ta vägen ngn. stans .
Har man ett dragigt / dåligt isolerat hus går det ju att elda längre .
Temp i skorsten / rökrör får inte bli för heta .
Min Premodul stålskorsten tål max 450 gr
 
  • Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Tomture61
Rökgastermometer (y)
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Som jag skrev i en annan tråd .
Kaminen blir mättad med värme efter ett tag .
Beroende på täthet i rummet den står i så ökar temp i rummet , rökgaserna blir hetare sas.
Värmen måste ju ta vägen ngn. stans .
Har man ett dragigt / dåligt isolerat hus går det ju att elda längre .
Temp i skorsten / rökrör får inte bli för heta .
Min Premodul stålskorsten tål max 450 gr
Visst men vi pratar inte om värme som kommer upp ens i närheten av 450 grader i skorstenen. Som du beskriver det skulle man ju knappt kunna vistas i rummet då. Blir det så varmt sluta man ju givetvis elda, men man kan ju via fläktar/öppna dörrar sprida värmen till resten av huset om man nu inte är ute efter att bada bastu. Som jag skrev innan, håller man sig till rekommenderade vedmängder bör man kunna elda.kontinuerligt utan att skada kamin/skorsten.Annars har ju kamintillverkaren farit med osanning. Att det kommer råd i TV/tidningar att man ska låta kaminen vila lika länge som man eldat är därför att massor med kaminer inte är lämpliga för kontinuerlig eldning utan de handlar snarare om inredningsdetaljer. Sen kommer det säkert bli en massa bränder på grund av att folk med låtsaskaminer börjar tokelda.Kommer säkert att hända att folk tar in grillen i vardagsrummet och börjar elda utan att ha tänkt före.
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Visst men vi pratar inte om värme som kommer upp ens i närheten av 450 grader i skorstenen. Som du beskriver det skulle man ju knappt kunna vistas i rummet då. Blir det så varmt sluta man ju givetvis elda, men man kan ju via fläktar/öppna dörrar sprida värmen till resten av huset om man nu inte är ute efter att bada bastu. Som jag skrev innan, håller man sig till rekommenderade vedmängder bör man kunna elda.kontinuerligt utan att skada kamin/skorsten.Annars har ju kamintillverkaren farit med osanning. Att det kommer råd i TV/tidningar att man ska låta kaminen vila lika länge som man eldat är därför att massor med kaminer inte är lämpliga för kontinuerlig eldning utan de handlar snarare om inredningsdetaljer. Sen kommer det säkert bli en massa bränder på grund av att folk med låtsaskaminer börjar tokelda.Kommer säkert att hända att folk tar in grillen i vardagsrummet och börjar elda utan att ha tänkt före.
Vad är låtsaskaminer ?
Alla kaminer måste uppfylla vissa krav för att få säljas i Sverige .
Finns instruktioner om avstånd till brännbart tex.
Går ju inte att få det godkänt av sotaren annars .

Går iofs. att fula med det också , har jag fått höra via arb.kamrat .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vad är låtsaskaminer ?
Det jag menade var kaminer som främst designats för att de ska vara fina inredningsdetaljer som kundgrppen kanske förväntas myselda nån timme fredag/lördagkväll. Jag antar att de har ganska låg vikt då plåtdetataljerna säkert inte är de grövsta. I instruktionerna är det säkert relativt lite ved per timme som rekommenderas. Dessa kaminer kan säkert ta skada vid lite mer ihållande eldning om man plötsligt bestämmer sig för att de plötsligt ska användas som värmekälla för huset.
 
Tomture61
Försöker hitta hur het röken kan bli från en vedkamin :thinking:
Gick en kurs om att sota själv hemma , förväntade mig mycket prat om verktyg till detta .
Det nämndes exakt 0 ggr :D
Det fokuserades istället på skorstenen / rökröret , avstånd till brännbart , hur man eldar , soteld mm.
I 3 timmar
Utbildningen hölls av Brandskyddsföreningen , borde veta mycket om bla. bränder och vad som orsakar dessa .
 
Redigerat:
Inget illa om sotare, alla som springer omkring på tak i regn och rusk är värda stor respekt, men det är ändå lite kul att höra att man förväntas kunna utföra deras jobb efter en 3-timmarskurs. ;)
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Försöker hitta hur het röken kan bli från en vedkamin :thinking:
Gick en kurs om att sota själv hemma , förväntade mig mycket prat om verktyg till detta .
Det nämndes exakt 0 ggr :D
Det fokuserades istället på skorstenen / rökröret , avstånd till brännbart , hur man eldar , soteld mm.
I 3 timmar
Utbildningen hölls av Brandskyddsföreningen , borde veta mycket om bla. bränder och vad som orsakar dessa .
Exakt, bra att ha koll på brännbara material runt/ovan/under kaminen än vad själva kaminen tål enligt spec.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Inget illa om sotare, alla som springer omkring på tak i regn och rusk är värda stor respekt, men det är ändå lite kul att höra att man förväntas kunna utföra deras jobb efter en 3-timmarskurs. ;)
Nu har jag monterat både kamin + skorsten så jag kan varenda mm på min anläggning + vilka regler som gäller .
Vilka verktyg jag behöver svarade butiken där jag köpte dom på .
Min sotning funkade perfekt , dvs. trillade inte ned från taket :D
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Hittade en bra artikel , berör inte enbart kakelugnar .
https://mfaa.abo.fi/article/over-tusen-grader/
Håller dock inte med om hans antagande om att ej tända från toppen .
Blir ju mindre rök om man tänder från toppen .
Han tar även upp sopförbränning hemma .
 
Temperaturen i skorstenen ökar ju hela tiden så länge man eldar och fyller på med ved. Jämför (ni som gjort lumpen) med försvarets tältkaminer där man tävlade om vem som kunde få skorstensröret att glöda hela vägen upp till taket under kalla vinternätter i fält.
Det ligger väl något i sotarnas/brandskyddets varningar om att konstant eldande kan ge för hög skorstenstemperatur som till slut når övriga byggnadsdelar.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Hushållssopor hämtas av en sopbil .
Kan inte övrigt avfall hämtas på liknande sätt , ngr ggr / år :thinking:
Tror jag åker till återvinningen 2 ggr / år , men skuldkänslorna säger ngt annat (börjar hopa sig med skräp) :D
Hos oss har vi hämtning av grovsopor om man ringer in. Bara ställa vid tomgräns. Tror det är 2 ggr per år. Rivningsvirke får man ombesörja själv.

Är på tippen 20-30 ggr om året. Mycket trädgård.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
För några år sedan såg jag en "riktig" kamin på en marknad. Det var som en krematorieugn som man kunde elda vad som helst. Har för mig den tog hela lastpallar. Den var inte för inomhusbruk utan varmvattnet skulle ledas in i huset vi en kulvert. Troligen tveksam ur miljöhänseende.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Tomture61
imported_Benno imported_Benno skrev:
För några år sedan såg jag en "riktig" kamin på en marknad. Det var som en krematorieugn som man kunde elda vad som helst. Har för mig den tog hela lastpallar. Den var inte för inomhusbruk utan varmvattnet skulle ledas in i huset vi en kulvert. Troligen tveksam ur miljöhänseende.
Apropå att elda med lastpallar , EU pallar är safe men engångspallar :thinking:
https://viivilla.se/gor-det-sjalv/d...Si-QQIy_xmeJ14faL0ZViRRXz3zGnQgKjR5bx8m5RBR0k
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.