Tomture61 Tomture61 skrev:
Gratis kompostjord :surprised:
Japp

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Mjo, 4 miljoner kr i månaden hade onekligen varit oskäligt :surprised:

Om vi antar att du menar 4000 kr/mån så glömmer du att inköpskostnaden är ganska mycket högre för en elbil. Eller tänker du att leasingkostnaden bara täcker service/underhåll?

Visst tycker vi olika men det är varken seriöst eller konstruktivt att jämföra äpplen med päron eller att bara "glömma" vissa detaljer.
Jag skrev lite fel men jag avsåg leasingkostnaden eftersom det är vad många kliver på.
Jo priset för en elbil är jäkligt högt. Med tanke på de faktorer som påverkar bilens aktionsradie, vinter, sommar med höga temperaturer, åldersförändring, snabbladdning m.m så är det i mitt tycke en vansinnig investering.

G Guzzen1 skrev:
Jag skrev lite fel men jag avsåg leasingkostnaden eftersom det är vad många kliver på.
Jo priset för en elbil är jäkligt högt. Med tanke på de faktorer som påverkar bilens aktionsradie, vinter, sommar med höga temperaturer, åldersförändring, snabbladdning m.m så är det i mitt tycke en vansinnig investering.
Det blir ju inte precis roligare för de med leasingkontrakt att bolagen oftast verkar ha skrivit in i avtalen att de kan ändra priset beroende på aktuellt ränteläge. Så de 4000 i månaden kan nog lätt plötsligt bli 8000 eller ännu högre.

• Wow
DataJonny
  • Laddar…
Snälla håll er till brännbara material i braskamin, bilar hör inte hemma i denna tråd....!

Jag köpte några säckar värmeloggs som jag tänkte dryga ut min torra ved med i vinter o lägga max 1-2st på glödbädden, är det lämpligt om man låter braskaminen/kassetten svalna o endast eldar varannat dygn?

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Jag köper det MEN, elbilen som jagkommenterade är ett dåligt miljöalternativ. Politiker och miljörörelse skrämmer i folk att detta är den bästa lösningen.
Jag kallar elbil ett resursslöseri av gigantiska mått.
Batterierna slukar omåttliga mängder av icke förnybara begränsat tillgängliga metaller samt har en begränsad livslängd.
Ett batteri med nuvarande teknik håller kanske i max 8-10 år innan kapaciteten minskat så mycket att det blir ohållbart. Vem köper en bil som går kortare och kortare för varje år? (Den som inte begriper hur det fungerar, de flesta tyvärr) Räkna dessutom in
kapacitetsminskningen på vintern.
Ett batteribyte går kostar i runda slängar 80- 100 tkr.
Hur många skulle acceptera att byta motor in fossilare efter 8- 10 års normal körning?

Dessutom är den leasing man lockar med oskälig anser jag. Den ligger i många fall på 4000 tkr i månaden för 1000 mil om året. Med tanke på de låga servicekostnader som ofta framförs i reklamen. Om man bor i stan hår det kanske ihop men på böggda med resor till jobb m.m. går 1000 mil fort.
Grejen med elbilar nu är ju att vi i vår tidsålder ger väg åt de i framtiden........Om 10-20-30 år kommer det att krylla av företag som renoverar batterier och byta ett sånt kommer vara lika naturligt som att byta batterier i nåt annat. Allt är nytt i början. Tänk de som köpte de första bilarna som kom och kanske måste importera reservdelar själva eller beställa bensin med häst och vagn. Om de inte gjort det så kanske det inte hade blivit nå mer bilar alls...............

• Gilla
  • Wow
  • Älska
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Grejen med elbilar nu är ju att vi i vår tidsålder ger väg åt de i framtiden........Om 10-20-30 år kommer det att krylla av företag som renoverar batterier och byta ett sånt kommer vara lika naturligt som att byta batterier i nåt annat. Allt är nytt i början. Tänk de som köpte de första bilarna som kom och kanske måste importera reservdelar själva eller beställa bensin med häst och vagn. Om de inte gjort det så kanske det inte hade blivit nå mer bilar alls...............
???

S Seglarvännen skrev:
???
sorry, skrev svaret till den jag citerade innan ditt inlägg. Håller med om att det spårade ur men det blir lätt så...

Tomture61
S Seglarvännen skrev:
Snälla håll er till brännbara material i braskamin, bilar hör inte hemma i denna tråd....!

Jag köpte några säckar värmeloggs som jag tänkte dryga ut min torra ved med i vinter o lägga max 1-2st på glödbädden, är det lämpligt om man låter braskaminen/kassetten svalna o endast eldar varannat dygn?
Oftast eller vad jag läst , låt kaminen vila lika länge som du eldat .
Själv kör jag 2 x 2 brasor per dygn .
(När det är vinter på riktigt)
600 kg täljstens kamin .

Blir kallt om man ska göra så i vinter om man vill klara sig på kaminvärmen. Det där är väl ett allmänt råd då många har klena kaminer som primärt är till för att titta på. En rejäl gjutjärnskamin ska väl tåla eldning 24/7. Sen blir det ju ofta några timmars vila på natten, men förra vintern när det var som kallats hände det att jag ställde klockan för att lägga i mer ved.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Själv kör jag 2 x 2 brasor per dygn .
(När det är vinter på riktigt)
600 kg täljstens kamin .
Varför inte köpa ett kaminfabrikat som tål att brinna hela vintern om det behövs?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tomture61
L lbgu skrev:
Blir kallt om man ska göra så i vinter om man vill klara sig på kaminvärmen. Det där är väl ett allmänt råd då många har klena kaminer som primärt är till för att titta på. En rejäl gjutjärnskamin ska väl tåla eldning 24/7. Sen blir det ju ofta några timmars vila på natten, men förra vintern när det var som kallats hände det att jag ställde klockan för att lägga i mer ved.
Nu refererar jag till min kamin / hus .
Kaminen väger 600 kg , mycket täljsten som ska värmas .
Kör 2 inlägg efter varandra , morgon / kväll .
Det påstås att den kan hålla värmen i 18 timmar , nja .
Huset kaminen bor i är byggt 2008 så välisolerat / tätt .
Tycker jag förstått att man inte ska elda för hårt , sliter både på kamin / rökrör / skorsten .
Men tillverkarna av braskaminer nämner ej just den detaljen ?
Dock aldrig elda mer än vad som står i eldningsinstruktionerna , 2,5 kg ved för mig .

Tomture61
F fribygg skrev:
Varför inte köpa ett kaminfabrikat som tål att brinna hela vintern om det behövs?
Vilken kamin / tillverkare tänker du på ?
Vet den finns kaminer med katalysator .

Vilken kamin / tillverkare tänker du på ?
Vet den finns kaminer med katalysator .
VermontCastings

F fribygg skrev:
Det är mer än själva kaminen som ska tåla konstant hög eldningstemperatur och tveksamt vad som ingår att kontrollera av sotare/fastighetsägare. Tänker på konstruktionsdelar ovan/runt kaminen vilka också behöver tåla dessa temperaturer under längre
eldning som t ex skorstensrör, skorstenstätningar, takgenomföring, brandisolering av konstruktion runt kamin, vägg bakom, innertak, inredning nära kaminen osv osv

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
  • Gilla
Seglarvännen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.