hsd
----saknas något ;)
 
hsd hsd skrev:
----saknas något ;)
Ja jag fick ett titthål på köpet!
 
E
G gbgustaf skrev:
Ja jag fick ett titthål på köpet!
Du kan köpa en plastbit och montera denna själv!

Ta foto på innanmätet då den som är för kort är bortmonterad så vi ser att fasskenan har ordentligt ändskydd.
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du kan köpa en plastbit och montera denna själv!

Ta foto på innanmätet då den som är för kort är bortmonterad så vi ser att fasskenan har ordentligt ändskydd.
Typ här?
Elcentral med öppen lucka, säkringar, varningsetiketter för el, numrerade positioner 21 till 26.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
E
G gbgustaf skrev:
Typ här?
[bild]
Ja, syns inget ändskydd, är det att kopparn är sågad en bit in?
Ska svagströmskabeln gå uppskalad därinne, uppfyller detta tvåfelsprincipen?

Plastbit kan du köpa själv, täcklock, kanske så det räcker nertill om du vill ha samma design.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En fin plåtcentral. Jag blir glad !
 
  • Gilla
Gooli och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, syns inget ändskydd, är det att kopparn är sågad en bit in?
Ska svagströmskabeln gå uppskalad därinne, uppfyller detta tvåfelsprincipen?

Plastbit kan du köpa själv, täcklock, kanske så det räcker nertill om du vill ha samma design.
Har du någonsin något vettigt att komma med? Menar du på allvar att en kabel inne i en central som har ett uppskalat hölje inte uppfyller tvåfelsprincipen?

Och varför i hela världen skulle han plocka ner hela centralen för att se om det finns ändskydd osv, snacka om att leta fel.
 
  • Gilla
jbr och 3 till
  • Laddar…
E
S Smurfen1337 skrev:
Har du någonsin något vettigt att komma med? Menar du på allvar att en kabel inne i en central som har ett uppskalat hölje inte uppfyller tvåfelsprincipen?

Och varför i hela världen skulle han plocka ner hela centralen för att se om det finns ändskydd osv, snacka om att leta fel.
Det är väl givet med en inspektion på utfört arbete så det kan kontrolleras att det är korrekt och säkert utfört och i annat fall kan reklameras i rimlig tid.

Ja, inget fel i att skruva av metallkapslingen och kontrollera helheten heller, bror väl på hur bekväm tråd skapare känner sej.

Är inte precis allt tipptopp får elfirman dit och komplettera på egne bekostnad. Det är du som anläggnings innehavare som råkar illa ut om inte exakt varenda skriv är spänd med korrekt moment, detta kommer leda till bränder samt skada på barn och djur.

El är inget att leka med, det trodde jag folk lärde sej i si a unga dar.

Jag tycker även märkningen kunde varit lite bättre, exempelvis JFB 1 och 2, PSB 1, 2 osv..

Hur ser gruppförteckningen ut?
 
  • Gilla
zwanzig och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är väl givet med en inspektion på utfört arbete så det kan kontrolleras att det är korrekt och säkert utfört och i annat fall kan reklameras i rimlig tid.

Ja, inget fel i att skruva av metallkapslingen och kontrollera helheten heller, bror väl på hur bekväm tråd skapare känner sej.

Är inte precis allt tipptopp får elfirman dit och komplettera på egne bekostnad. Det är du som anläggnings innehavare som råkar illa ut om inte exakt varenda skriv är spänd med korrekt moment, detta kommer leda till bränder samt skada på barn och djur.

El är inget att leka med, det trodde jag folk lärde sej i si a unga dar.

Jag tycker även märkningen kunde varit lite bättre, exempelvis JFB 1 och 2, PSB 1, 2 osv..

Hur ser gruppförteckningen ut?
Haha, ditt jävla troll logga ut :crysmile:
 
E
S Smurfen1337 skrev:
Haha, ditt jävla troll logga ut :crysmile:
Fortsätt du handla grisar i säcken unge man.
Men glöm inte ditt ansvar, det blir fler än du som påverkas.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Fortsätt du handla grisar i säcken unge man.
Men glöm inte ditt ansvar, det blir fler än du som påverkas.
Helt rätt Löken! (y)
 
Mikael_L
Det ser ut som en sån där Eldon-central jag skrev om tidigare i tråden.
De brukar vara ett utmärkt val när man byter en gammal diazed.
Sen finfina Siemens säkringar i. De har iofs flera olika serier, men även deras billigaste är riktigt fina grejer.
Var det 9200 innan ROT så nog priset helt OK.
Var det efter ROT är det i alla fall inte uppenbart oskäligt, dock kanske inte lysande.
Tråkigt dock ifall han lämnade jobbet utan att ha fått på täckremsor överallt.
 
  • Gilla
Hannuse och 5 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Stort tack för alla goda råd i den här tråden!
Här kommer den spännande upplösningen.

Offerten från min första elektriker blev 16000 efter ROT.
Jag tog in ett antal offerter från andra elfirmor i närheten, och fick priser mellan 9200 och 12400.
Hälften av de firmor jag skickade mail till svarade faktiskt med en offert.
Frågade första elektrikern om han kunde ta bort en JFB (två räcker) och påpekade att han låg högre i pris än andra firmor jag kollat med. Han sänkte då sin offert till 13500.

Ny central är nu monterad för 9200 kr.

[bild]
Snyggt!
Jag tycker att du gjorde helt rätt, även om jag vurmar för den gamla hederliga diazedcentralen.
Men vi är alla olika, och du fick ju det du ville ha, och det verkar dessutom vara kvalitetsprylar.
Även jordfelsbrytare har ju diskuterats, och jag tycker att du gjorde kloka val där, även fast jag själv valde bort jordfelsbrytare när jag renoverade min central - den kan absolut göra nytta.
Och priset har jag inte så stor uppfattning om, men "piece of mind" är ju också värt att beakta, och att resultatet känns gediget.
Du har dessutom plats för lite framtid i den centralen.
Så - en bra helhet tycker jag!
 
K
Inte varje dag man ser Siemensgrejor i en villa. Kul med annat än Schneider, Hager och Garo :D
 
  • Gilla
Jontha och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och malmbergs ... :rolleyes:
 
  • Haha
  • Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.