D Daniel 109 skrev:
Jag har bytt en del kabel från 50talet. Mest för att få rätt färger och jordning. Bortsett från en spik genom ledningen har isoleringen varit hel och fin. Så att byta kabel från 80talet för att isoleringen är dålig köper jag inte riktigt.
Villa 1980 svart fas , vit nolla , blå tändtråd och ingen jord ..nästa rum svart eller brun fas blå nolla vit tändtråd g/g jord

Det är inte isolationsfel. Men visst när man hittar vit, svart och röd (de färger som existerar) i samma tomtehatt så är det inte dumt att byta. Men det handlar ju om senare ändringar.

D Daniel 109 skrev:
Det är inte isolationsfel. Men visst när man hittar vit, svart och röd (de färger som existerar) i samma tomtehatt så är det inte dumt att byta. Men det handlar ju om senare ändringar.
Nej inget fel så ... det var ett exempel på att det är som upplagt med framtida fel och att det inte är pur färskt

Här i Amerikat har man överströmsskydd med inbyggda jordfelsbrytare och även "ljusbågsskydd" (https://en.wikipedia.org/wiki/Arc-fault_circuit_interrupter). Man kan alltså välja om varje grupp ska ha såna. Sätter man jordfelsbrytare innan överströmsskydden i svenska installationer?

lutorm lutorm skrev:
Här i Amerikat har man överströmsskydd med inbyggda jordfelsbrytare och även "ljusbågsskydd" ([länk]). Man kan alltså välja om varje grupp ska ha såna. Sätter man jordfelsbrytare innan överströmsskydden i svenska installationer?
Kort svar "ja", dvs om man inte kombinerar säkring och jfb i ett, en s.k. personskyddsautomat. Man brukar undvika dessa eftersom hela anläggningen idag (finns vissa undantag) ändå skall täckas av jfb, och att personskyddsautomaterna är mycket dyrare.

Vi har ej heller jfb integrerad med uttaget, något som är mycket vanligt i USA, eftersom man inte har krav på fullständig täckning. En ytterligare nackdel är att jfb i uttaget inte täcker gruppledningen fram till uttaget.

S.k. ljusbågsskydd har vi inte. Dessa skulle eventuellt vara ett fall framåt, men har som bekant problem med vissa elmaskiner (exv. motorer med kol som kan gnistra och leda till tjuvutlösning).

• Gilla
lutorm
  • Laddar…
D droopy skrev:
Gängade säkringar är betydligt mer tillförlitliga än "vipp säkringar", Fungerar allt som det skall så finns det ingen anledning alls att byta mer än att du får jordfelsbrytare på fler uttag.

20 000 kan dessutom springa iväg och bli 30-35000 om du har krypströmmar som ställer till det för jordfelsbrytaren. Då får man felsöka och leta upp vad det är som ger dessa krypströmmar. Det kostar naturligtvis. Kan även bli så att du får installera fler än 1 jordfelsbrytare för att minska risken för onödiga frånslag av jordfelsbrytarna.

Vissa saker bör man heller inte ha över jordfelsbrytare. Ex. så ligger inte min bergvärmepump över JFB då en JFB kan bryta då jag är utomlands en vinter och då fryser hela huset under min frånvaro med vattenskador som följd.

Så kort och gott. Fungerar det som det skall nu så finns det med all säkerhet andra saker att lägga pengarna på. "Vippsäkringar" anses "coola" för många men är egentligen ganska kassa jämfört med "gänga två" och vanliga "proppar".
Vadå, det finns ingen elektriker som inte gör en by-pass på den. Samma med kylskåp/frys.

Jag röstar för att riva ur den där plåtskiten och trycka in saker som är riktiga idag. Vill du sitta med tusentals moduler runt proppskåpet för att lösa problem?:crysmile: Sen skulle jag vilja testa jordfelsbrytaren - den sitter nog så hårt att man får hänga sig i den :rofl:

20papp är väl typ där det hamnar om du ska fixa jord. Då drar man ju såklart nytt alltihop. 20papp kan man absolut få på offert. Förstår faktiskt inte varför du inte gör hela jobbet direkt. Spara 6000kr eller? Så jävla skönt att bara klicka och få av strömmen där man behöver. Hålla på med gamla Sovjet-moduler för att imponera på elektrikern är ett värdelöst argument. Ta och snygga till där nere nu så du får känsla av att bo, åtminstone för att bli av med det där jävla klistermärket.

• Haha
  • Gilla
Yaken och 2 till
  • Laddar…
Klistermärket och "Jan Åsa och Ding Dong" är ju mina starkaste argument att behålla centralen. Kommer att sakna dem!

• Haha
Jontha
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Vadå, det finns ingen elektriker som inte gör en by-pass på den. Samma med kylskåp/frys.

Jag röstar för att riva ur den där plåtskiten och trycka in saker som är riktiga idag. Vill du sitta med tusentals moduler runt proppskåpet för att lösa problem?:crysmile: Sen skulle jag vilja testa jordfelsbrytaren - den sitter nog så hårt att man får hänga sig i den :rofl:

20papp är väl typ där det hamnar om du ska fixa jord. Då drar man ju såklart nytt alltihop. 20papp kan man absolut få på offert. Förstår faktiskt inte varför du inte gör hela jobbet direkt. Spara 6000kr eller? Så jävla skönt att bara klicka och få av strömmen där man behöver. Hålla på med gamla Sovjet-moduler för att imponera på elektrikern är ett värdelöst argument. Ta och snygga till där nere nu så du får känsla av att bo, åtminstone för att bli av med det där jävla klistermärket.
Skojar du eller är du okunnig?

• Gilla
  • Arg
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Klistermärket och "Jan Åsa och Ding Dong" är ju mina starkaste argument att behålla centralen. Kommer att sakna dem!
Det är ju riktigt praktiskt när man tänker efter :crysmile: Har du koll på vilka rum Jan och Åsa är? Skillda rum på slutet av relationen kanske :crysmile:

Nej allvarligt, där är ju också en farlighet. Dom har garanterat kopplat runt grupper på ett sätt som får dig gråhårig även utan någon elkyss.

Ett alternativ som ju är möjligt om man vill ha fördelarna att ha allt inom samma kapsling och formfaktor DIN i kombination med de förträffliga Diazed säkringarna så kan man ju sätta Diazeder i normkapsling. Fungerar bra och kombinerar det bästa av två världar.

Gjorde faktiskt en sådan anläggning i höstas då vi ville ha Diazeder pga utlösningsvilkoret.

J Jontha skrev:
Jo, jo, det är klart att en elektriker förordar byte. Utan att byta centralen så tjänar han ju inga pengar på jobbet... <Smiley som ler för att det man sagt även är sant...>

Mikael_L
Hrm, en del elektriker.

En central av den sort, årsmodell och kvalitet som TS har brukar jag försöka förmå kunden att behålla, bara utrusta med en extra JFB i kapsling bredvid.

Men i TS fall har den slut reservplatser och TS ska tydligen in med ännu mer som måste få sina gruppsäkringar.
Då kommer ju en extra kapsling bli nödvändigt, alternativt en helt ny större modern central.
Och sätter man in en extra kapsling så får den bli en större en, som rymmer allt idag och lite reservplats för framtiden, dessutom tar man ju bort det andra krafset som sitter utanför centralen idag, så det blir ju inte direkt fulare än idag, snarare lite snyggare.
Dessutom kan jag tipsa om att det finns ju plåtcentraler från Eldon i normutförande som stilmässigt passar lite bättre med den här gamla diazed-centralen.
https://eldoninstallation.se/produkter/elcentraler/normcentraler/dbq-normcentral/

Men alternativet, som inte är så väldigt dåligt, är att byta allt mot nytt.
Inte så att jag förbehållslöst föreslår det, men det kan finnas poänger med det.
T.ex. lättare att välja hur man vill sektionera grupper på olika JFB.

• Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hrm, en del elektriker.

En central av den sort, årsmodell och kvalitet som TS har brukar jag försöka förmå kunden att behålla, bara utrusta med en extra JFB i kapsling bredvid.

Men i TS fall har den slut reservplatser och TS ska tydligen in med ännu mer som måste få sina gruppsäkringar.
Då kommer ju en extra kapsling bli nödvändigt, alternativt en helt ny större modern central.
Och sätter man in en extra kapsling så får den bli en större en, som rymmer allt idag och lite reservplats för framtiden, dessutom tar man ju bort det andra krafset som sitter utanför centralen idag, så det blir ju inte direkt fulare än idag, snarare lite snyggare.
Dessutom kan jag tipsa om att det finns ju plåtcentraler från Eldon i normutförande som stilmässigt passar lite bättre med den här gamla diazed-centralen.
[länk]

Men alternativet, som inte är så väldigt dåligt, är att byta allt mot nytt.
Inte så att jag förbehållslöst föreslår det, men det kan finnas poänger med det.
T.ex. lättare att välja hur man vill sektionera grupper på olika JFB.
Dessa föreslagna plåtcentraler från Eldon är ett mycket gott val. Jag använder de I första hand , när en diazedcentral skall ersättas.

Inte billigast men definitivt mycket bra !

Mikael_L
E Elajomannen skrev:
Dessa föreslagna plåtcentraler från Eldon är ett mycket gott val. Jag använder de I första hand , när en diazedcentral skall ersättas.

Inte billigast men definitivt mycket bra !
Noll och jordplinten tycker jag dock är lite skräpig. Inte värdelös, men inte lika bra som Hagers.
Men det hindrar mig inte från att välja en eldoncentral när det passar, så dåliga är inte plintarna.

Redigerat:
Stort tack för alla goda råd i den här tråden!
Här kommer den spännande upplösningen.

Offerten från min första elektriker blev 16000 efter ROT.
Jag tog in ett antal offerter från andra elfirmor i närheten, och fick priser mellan 9200 och 12400.
Hälften av de firmor jag skickade mail till svarade faktiskt med en offert.
Frågade första elektrikern om han kunde ta bort en JFB (två räcker) och påpekade att han låg högre i pris än andra firmor jag kollat med. Han sänkte då sin offert till 13500.

Ny central är nu monterad för 9200 kr.

Elcentral med automatsäkringar och märkningar, upphängd på en vägg med elkabelinstallation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Hellwiz och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.