41 337 läst · 180 svar
41k läst
180 svar
Ska jag byta elcentralen?
Ja dom är gulliga de där gamla svarta SEF-centrralerna.Mats-S skrev:Hehe, då är den ju toppmodern om man jämför med min på sommarstället anno 50-tal (eller 40-tal) som jag bytte 2020. Kolla på den här du
[bild]
[bild]
[bild]
Som tur har jag en elektriker som jag är nära kompis med så han fixade bytet. Jag brukar hjälpa honom med diverse byggande så det jämna ut sig Notera även att all K-märkt kulo togs bort vid samma arbetsläger.
Här finns det aldrig något speciellt vettigt skäl att INTE byta ut den mot något nytt.
De har kombinerad jord/noll-skena, alltid alldeles för få överfall för noll och skyddsledare, så jag har aldrig sett en sådan utan alltför många ledare under varje överfall. Sen ser dom i allmänhet förjävliga ut ändå, med en räcka med mer eller mindre klantiga elektriker som pillrat under de 70 år de setat uppe.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 018 inlägg
Precis! Diazedkramare i alla länder förenen eder!Fairlane skrev:
Nytt är inte alltid bättre. Rent tekniskt så är en diazed bättre än en dvärg i allt utom undantagsfall. Och man får som sagt alltid en ny fräsch säkring om den gått.
(Säkringar skall fö aldrig "gå". Om de gör det regelbundet så har man en situation som behöver åtgärdas. En central med dvärgbrytare är inte rätt åtgärd, tvärtom.)
Jag har nog aldrig haft en säkring som har gått. Utom den där gången jag skulle ta bort en lampa för att måla om, och det kändes som en bra idé att isolera fas, nolla och jord genom att trycka in alla tre i samma wago. Då gick säkringen faktiskt direkt när jag skruvade i den. Men det var ju för att jag var en idiot.
Om säkringen sällan går hade jag inte bytt elcentral.
E elmont skrev:
Men han skrev att säkring sällan går så varför byta elcentral när man inte har problem ?E elmont skrev:
men nu var den inte 100 år gammal. Varför byta om allt funkar ? Får gärna skriva en motivation för det. Finns nackdelar också med ny elcentralPapphammar666 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 615 inlägg
Det finns ingenting som åldras i en diazed-central. Porslin och metaller förväntas hålla i hundratals år.
Normcentraler består till stora delar av plast som blir sprött eller hård. Dvärgarna innehåller en intrikat mekanik som håller inte evigt.
Normcentraler består till stora delar av plast som blir sprött eller hård. Dvärgarna innehåller en intrikat mekanik som håller inte evigt.
Jag förstår vad ni menar , själv byter jag direkt om den är från 1970-80 och bakåt .. fk börjar ge upp eller har fel färg blandat med nytt , kopplingar, gängpajj, alla genvägar som uppkommit genom åren , pk sitter som berget/söndergängad ,centralen har oftast alldeles förlite jordskruvar , och för att inte tala om att fippla i en central fasskenor i ryggen å plåtkapsling på det .. ja ni fattar ..jag älskar gamla hederliga centraler med backelitfront (som man dessutom inte kan ta bort utan att bryta) ..J Jackie2times skrev:
/hade fint å gänga på
Att något är en "normcentral" betyder strikt sett bara att den har en DIN-skena och vissa standardmått som möjliggör en modulär uppbyggnad med komponenter från olika tillverkare. Det är alltså inte alls självklart att en normcentral är en plastlåda med dvärgbrytare. Det går precis lika bra att köpa en plåtvariant och bestycka den enbart med kopparskenor, diazedhållare i porslin, osv. Den väsentliga skillnaden är väl snarare just modulariteten.T Thomas_Blekinge skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 430 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 430 inlägg
Såå, Du drar om alla kablar ocksåPapphammar666 skrev:Jag förstår vad ni menar , själv byter jag direkt om den är från 1970-80 och bakåt .. fk börjar ge upp eller har fel färg blandat med nytt , kopplingar, gängpajj, alla genvägar som uppkommit genom åren , pk sitter som berget/söndergängad ,centralen har oftast alldeles förlite jordskruvar , och för att inte tala om att fippla i en central fasskenor i ryggen å plåtkapsling på det .. ja ni fattar ..jag älskar gamla hederliga centraler med backelitfront (som man dessutom inte kan ta bort utan att bryta) ..
/hade fint å gänga på
Jag har bytt en del kabel från 50talet. Mest för att få rätt färger och jordning. Bortsett från en spik genom ledningen har isoleringen varit hel och fin. Så att byta kabel från 80talet för att isoleringen är dålig köper jag inte riktigt.