41 603 läst · 180 svar
42k läst
180 svar
Ska jag byta elcentralen?
Ja, det ligger säkert en hel del i det du säger.Bo.Siltberg skrev:En separat JFB för kylen kräver oberoende övervakning om man är rädd om maten. Det är då mycket bättre att strategisk belysning ligger på samma JFB. Kylen och dess kompressor i sig är en liten riskkälla som förr eller senare skulle kunna lösa en JFB, men det är så sällan att det inte är värt att hantera på något speciellt sätt.
Jag är väl lite skadad från den bransch man jobbar i där "single point of failure" är med i alla analyser.
Men det kostar mer, och som påpekats kräver det också att du har någon typ av övervakning på din anläggning.
En bra sektionering som du beskriver, där man identifierar grupper är kanske en medelväg att gå, framförallt ekonomiskt.
Så jag böjer mig där för de som trots allt besitter vilken praxis som är standard idag.
Jag skulle ha valt en "krångligare" väg själv, men som svar till TS är ju avvägningen mellan ekonomi och en bra anläggning viktigast.
Så ditt förslag är tilltalande enligt mig i den här frågan.
Jag hade tre st gamla elcentraler i huset. En i övervåning två st i nedre i olika rum. De två nere är bytta nu och den i övervåningen ska bytas också. Så jäkla skönt att kablarna är uppordnade och allt uppmärkt ordentligt. Under åren har tydligen många gör det självare fipplat i centralerna. För min del jätteskönt att veta att det är upprensat. Jordfelsbrytare endast till våtrum och utomhus absolut inte till värmepump och kyl och frys. Svar: Jag hade bytt centralen.
Angående uppdelning av gruppcentral på en/flera JFBer så är det lämpligt att försöka dela upp så att ingen del av bostaden blir helt spänningslös om en JFB löser ut, utan så att man har möjligthet till lite lyse i hela huset.
Inget farligt?useless skrev:
Så om felet orsakar brand så är det inget farligt?useless skrev:
Ja, fast det är två olika saker.R Rullle skrev:
Brand kan orsakas av dålig kontakt som ger varmgång, men i det fallet som avses ovan så är det jordfel, vilket inte kan inträffa om du inte har någon förbindelse till jord.
Så....brand kan vara farligt i alla fall, även om det inte orsakas av jordfel.
Om det börjar brinna så blir det jordfel..Hannuse skrev:
Har du förtroende för elektrikern så kan du gå på hans råd
Jag var i exakt samma läge och valde att byta, har en vän som är före detta elektriker som hjälpt mig med lite småändringar i min anläggning och som var den som rekomenderade mig att byte, baserat på centralens skick och att det började bli trångt på dess anslutningar.
Dock så ville han inte ta på sig detta byte då han inte arbetar som elektriker längre, så jag kontaktade en välrenomerad firma som lämnade offert och gjorde jobbet.
Fick Betala 6800:- efter ROT. Jobbet var gjort på drygt en halvdag.
Då rev han också ytterligare en gammal central som tillhört tidigare värmesystem samt satte ett nytt utanpåliggande uttag inkl lite kabel till en frys i källaren. Detta var våren/sommaren 2022.
Så prislappen 20 000 bör du definitivt konkurrensutsätta
Jag var i exakt samma läge och valde att byta, har en vän som är före detta elektriker som hjälpt mig med lite småändringar i min anläggning och som var den som rekomenderade mig att byte, baserat på centralens skick och att det började bli trångt på dess anslutningar.
Dock så ville han inte ta på sig detta byte då han inte arbetar som elektriker längre, så jag kontaktade en välrenomerad firma som lämnade offert och gjorde jobbet.
Fick Betala 6800:- efter ROT. Jobbet var gjort på drygt en halvdag.
Då rev han också ytterligare en gammal central som tillhört tidigare värmesystem samt satte ett nytt utanpåliggande uttag inkl lite kabel till en frys i källaren. Detta var våren/sommaren 2022.
Så prislappen 20 000 bör du definitivt konkurrensutsätta
Nej. Varför tror du det? En halvdålig kontakt kan ge upphov till brand när det går ström mellan fas och nolla. En jordfelsbrytare bryter inte när det går ström mellan fas och nolla eftersom det är det normala.R Rullle skrev:
Möjligen blir det jordfel när kabeln har smält och ramlar ner på marken, men då är det lite sent att bryta strömmen...
Jag kanske har fel men som jag ser det så sätter man endast en JFB över hela diazed-centralen alternativt så låter man en 3-fasgrupp vara utanför. Ska man hålla på med flera jordfelsbrytare så ska man nog byta till en DIN-central. Jag känner att en diazed-central lätt skulle bli ett oöverskådligt kabelbo om man kör den med flera olika jordfelsbrytare. Jag tycker man skall hålla ner komplexiteten så saker blir överskådliga.
Ett skäl att ha flera JFB är att man då inte bryter strömmen vid ev fel/falskutlösning på andra ställen.G gbgustaf skrev:Ställning:
Byt: 10 röster
Byt inte: 12 röster
Det är en jättebra elektriker som gjorde ett utmärkt jobb med köket.
Vi har två JFB idag, och han vill sälja på oss tre nya. Att vi har två beror på att vi tidigare har satt in uttag i badrum occh utomhus, och då var JFB ett krav. Borde inte dessa två gå att återanvända i en ny anläggning, i stället för de tre som han vill sälja på oss?
Ur offerten:
En jordfelsbrytare kommer skydda värmepumpen.
En kommer skydda dom tre grupperna där kyl och frys ingår.
En kommer skydda resten av anläggningen.
tex bör man ju ha kyl och värme på olika kan jag tycka, och en tredje för resten är inte orimligt.
Jag skulle bytt centralen, men det lät som en något saftig offert, å andra sidan har du en hel del grupper. Vi bytte vår i stugan för ca ett år sen och det kostade nog mindre än hälften av din offert, men då hade vi typ 6 grupper sedan innan bara och elektrikern byte även övrig el/uttag i resten av huset, samt satte in laddbox och lite annat, så jobbet var lite större från början,
Är så lätt att skriva att det är bra att dela upp en central i flera JFB men verkligheten i ett gamalt hus är inte riktigt sådan. Jag skulle gärna vilja dela upp så jag iaf hade min utebelysning och uttag på en egen PSA men då dessa platser idag delar säkring med andra saker blir detta jobb orimligt stort.
Jag hade inte bytt central utan satt en jfb över nuvrande centralen och utnyttjat den så mkt det går. Värmepump utanför JFB.
Om du däremot byter centralen hade jag satt en extra JFB, men en 300ma, för Värmepump.
Sen vet jag inte om offerten är saftig, det beror lite på vilket märke, hur stor central och bestyckning som är påtänkt. En bra större central med ett antal JFB kostar en hel del.
Att det ev tillkommer en hel del kostnader för genomgång (om tex JFB löser ut när det kopplas över centralen) så i viss mån det tillkomma oavsett du byter central eller ej. Och det är en bra sak, du upptäcker då tex en potentiell brand.
Jag är bara hobbyelektriker men har bytt en hel del centraler i mina gamla hus, vid samtliga tillfällen har JFB löst ut pga av löst sittande ledare och liknande och resulterat i felsökning.
Om du däremot byter centralen hade jag satt en extra JFB, men en 300ma, för Värmepump.
Sen vet jag inte om offerten är saftig, det beror lite på vilket märke, hur stor central och bestyckning som är påtänkt. En bra större central med ett antal JFB kostar en hel del.
Att det ev tillkommer en hel del kostnader för genomgång (om tex JFB löser ut när det kopplas över centralen) så i viss mån det tillkomma oavsett du byter central eller ej. Och det är en bra sak, du upptäcker då tex en potentiell brand.
Jag är bara hobbyelektriker men har bytt en hel del centraler i mina gamla hus, vid samtliga tillfällen har JFB löst ut pga av löst sittande ledare och liknande och resulterat i felsökning.
Galet pris!G gbgustaf skrev:
Skulle jag göra det skulle jag aldrig behöva hålla på en hel arbetsdag, men om det skulle bli så, så blir det 5000:- inkl moms där.
En kapsling, en HB, 2 JFB, och en 30 säkringar och lite fasskenor och krafs går på 4000, kanske lite knappt, men säg 5000 inkl m, då tänker jag Schneider eller Hager som jag har bra pris på och erfarenhet av.
Det där bytet ska aldrig kosta en spänn mer än 12.000:- INNAN ROT.
Provning och dokumentation (en gruppförteckning!) ska ingå i priset, särskilt som det är dubbelt mot vad det ska vara.G gbgustaf skrev:
Men felsökning, och leta ev jordfel är rimligt att det kommer som separat post.