41 611 läst · 180 svar
42k läst
180 svar
Ska jag byta elcentralen?
I mina trakter så kallar vi jordfelsbrytartest och isolationsprovning efter centralbyte för avprovning.Bo.Siltberg skrev:
En allmän genomgång och städning av centralen och ev fördela om lasterna skulle nog absolut vara motiverat. Men för en elektriker är det väl inte lika kul som att få skruva in nya fina prylar.Bo.Siltberg skrev:O
Bara att gå igenom och känna på varje anslutning i elcentralen tar sin tid, och man kommer sannolikt att hitta en o annan ledare som sitter löst. Säkringen nere till höger är överlastad. Sedan bör man se över alla strömbrytare och uttag att de verkar friska. Och det finns alltid saker att städa upp i gamla anläggningar.
Just den gruppen nere till höger var lite rolig också. Diskmaskinen borde ha en egen grupp (den kanske får det med den nya 3-fasgruppen till köket?), och vi vet inte hur mycket last "Jan" och "Åsa" bidrar med. "ding-dong" är väl en tämligen låg effekt
Det gissade jag också på, bägge var mycket vanliga namn på 70-taletG gbgustaf skrev:
Roligt hur man refererar till dom, jag fick faktiskt anstränga mig för att inte skriva barnens namn när jag gjorde gruppförteckningen till min central
Redigerat:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Varför ger du tips när du inte har grundläggande kunskap själv? :OB b50gud skrev:Ska du få funktion på jordfelsbrytare krävs att du har jordad dragning i hela huset det är nämligen bara få jordfelsbrytare fungerar då den mäter skillnaden mellan jord och 0an. Så drar du inte in ny tråd så ger uppgraderingen bara en falsk trygghet. Med det sagt så är det skönt med automatsäkringar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 339 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 339 inlägg
Varför ska du ha separata jordfelsbrytare för det? Är det elektrikern som har föreslagit en separat jordfelsbrytare för kyl och frys?G gbgustaf skrev:
Har själv haft kontakt med diverse elektriker som föreslagit byte av fullt fungerande elcentral (diazed) i samband med några nya uttag i ett rum, en av elektrikerna hävdade också bestämt att man skulle man välja att jorda tidigare ojordade rum så var man tvungen att jorda samtliga rum samtidigt, det var inte möjligt att göra två rum nu och resterande i framtiden. De elektrikerna var inte välkomna att göra något jobb.
Jag skulle inte bytt centralen. Om däremot alla uttag jordas också i den summan, som Hellwiz tror så hade jag nog nappat på det, men det skulle jag nog säga att det inte gör.
Byta eller inte byta?
För det tjänar han massor av pengar på.
Ruggiga påslag på det eftersom att det har blivit mode på att man "ska" byta.
///BG
Ps. instick på ovanstående inlägg.. varför ska man uppgradera till jordade uttag i alla rum i ett gammalt hus som har ojordade uttag????
man har ju iallafall knappt någon endaste sladd utom möjligen datorn som har jordad kontakt.
blir absolut ingen skillnad om man sticker i en apparat som har dubbelisolerad utförande i ett jordat eller ojordat uttag.
Det enda som gör skillnad är om man har jordfelsbrytare !
och den funkar lika bra på ett ojordat uttag. DS.
Det klart att han föreslog byte av centralen.G gbgustaf skrev:
För det tjänar han massor av pengar på.
Ruggiga påslag på det eftersom att det har blivit mode på att man "ska" byta.
///BG
Ps. instick på ovanstående inlägg.. varför ska man uppgradera till jordade uttag i alla rum i ett gammalt hus som har ojordade uttag????
man har ju iallafall knappt någon endaste sladd utom möjligen datorn som har jordad kontakt.
blir absolut ingen skillnad om man sticker i en apparat som har dubbelisolerad utförande i ett jordat eller ojordat uttag.
Det enda som gör skillnad är om man har jordfelsbrytare !
och den funkar lika bra på ett ojordat uttag. DS.
Redigerat:
Det behövs ingen jordledare för att en jordfelsbrytare skall fungera. Den mäter skillnadsströmmen mellan fas och neutralledare.B b50gud skrev:Ska du få funktion på jordfelsbrytare krävs att du har jordad dragning i hela huset det är nämligen bara få jordfelsbrytare fungerar då den mäter skillnaden mellan jord och 0an. Så drar du inte in ny tråd så ger uppgraderingen bara en falsk trygghet. Med det sagt så är det skönt med automatsäkringar.
[QUOTE="gbgustaf, post: 5086498, member: 150596"
Byta eller inte byta?
Visa bilaga 673324
Visa bilaga 673325[/QUOTE]
Byt!
Byta eller inte byta?
Visa bilaga 673324
Visa bilaga 673325[/QUOTE]
Byt!
NEJ, NEJ, NEJ.B b50gud skrev:
En JFB gör sitt jobb helt utan inblandning av någon jordtråd.
Till/från en JFB går fas(er) & neutralledare.
JFBn mäter strömskillnaden mellan fas-fas-fas-neutalledare.
Om skyddsjord saknas till apparaten och det blir fel på apparaten så att tex höljet blir spänningsförande så kommer JFBn att lösa ut först när någon tar i apparaten och tex "sann jord" som tex en vattenburen radiator.
Om apparaten hade varit ansluten till jordat uttag så hade JFBn löst ut direkt när felet hade uppstått, så ja, det är bättre med jordade uttag ihop med JFB än ojordad uttag ihop med JFB, men bägge konstellationerna fungerar ungefär lika bra ur personskyddsavseende.
Nu har du ju gjort köket, då borde du veta vad elektrikern går för. Nu vet jag inte var du bor men på vissa platser i Sverige kan det vara svårt att hitta någon som vill göra jobb alls. Så ta det i åtanke.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 153 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 153 inlägg
Du har inte fått något dunderpris på bytet så du behöver ju inte känna att du måste passa på så att säga.
Jag hade bytt centralen då jag inte gillar att ha sån där oordning, men då hade jag bytt själv o det hade inte kostat mer än 5000kr kanske. För 20k hade det inte varit lika självklart.
Jag hade bytt centralen då jag inte gillar att ha sån där oordning, men då hade jag bytt själv o det hade inte kostat mer än 5000kr kanske. För 20k hade det inte varit lika självklart.
Ställning:
Byt: 10 röster
Byt inte: 12 röster
Det är en jättebra elektriker som gjorde ett utmärkt jobb med köket.
Vi har två JFB idag, och han vill sälja på oss tre nya. Att vi har två beror på att vi tidigare har satt in uttag i badrum occh utomhus, och då var JFB ett krav. Borde inte dessa två gå att återanvända i en ny anläggning, i stället för de tre som han vill sälja på oss?
Ur offerten:
En jordfelsbrytare kommer skydda värmepumpen.
En kommer skydda dom tre grupperna där kyl och frys ingår.
En kommer skydda resten av anläggningen.
Byt: 10 röster
Byt inte: 12 röster
Det är en jättebra elektriker som gjorde ett utmärkt jobb med köket.
Vi har två JFB idag, och han vill sälja på oss tre nya. Att vi har två beror på att vi tidigare har satt in uttag i badrum occh utomhus, och då var JFB ett krav. Borde inte dessa två gå att återanvända i en ny anläggning, i stället för de tre som han vill sälja på oss?
Ur offerten:
En jordfelsbrytare kommer skydda värmepumpen.
En kommer skydda dom tre grupperna där kyl och frys ingår.
En kommer skydda resten av anläggningen.