41 610 läst · 180 svar
42k läst
180 svar
Ska jag byta elcentralen?
Som gammal elektriker så rynkar jag definitivt inte på näsan åt en diazed-central. Den vet jag att den fungerar och den har nästan inga delar som kan gå sönder. Mest fördelar tycker jag...Hep skrev:Jag tycker bara att det är rätt skönt att veta att prylarna är moderna och att ingen elektriker som kommer rynkar på näsan, det är aldrig slut på porslinsproppar när de behövs som mest och att jag aldrig behöver fundera på vilken propp som gått utan direkt ser vilken det är och kan återställa den.
Lite som att min moderna bil har fler saker som kan gå sönder och min första gamla dieselmerca nog hade tålt en kärnvapenattack, men det är ändå rätt bekvämt att slå på rattvärmen och inte behöva fundera var choken sitter.
Enligt mig är det väl investerade pengar!G gbgustaf skrev:
Både för er nu och när ni säljer huset.
Känns ganska skönt att ett uppdaterad proppskåp och alls uttag jordade.
Jordfelsbrytare har inget med jordledaren att göra.
Inuti jordfelsbrytaren sitter en summatransformator (en ferritring med en tråd lindad runt) som faserna och nolledaren går igenom. Ta isär en så ser ni detta. Så länge strömmen är lika åt bägge hållen släcker magnetfälten ut varandra. Antag nu att barnens hamster gnager av sladden till bordslampan så att strömmen går genom hamstern och ner i golvet. Då är det inte längre balans mellan strömmarna som går genom jordfelsbrytaren. Den obalansen inducerar ett magnetfält i ferritringen vilket i sin tur gör att det blir spänning i den lilla tråden som är lindad runt ringen. Denna spänning löser ut jordfelsbrytaren.
Jordledaren är som synes aldrig inblandad i exemplet.
Inuti jordfelsbrytaren sitter en summatransformator (en ferritring med en tråd lindad runt) som faserna och nolledaren går igenom. Ta isär en så ser ni detta. Så länge strömmen är lika åt bägge hållen släcker magnetfälten ut varandra. Antag nu att barnens hamster gnager av sladden till bordslampan så att strömmen går genom hamstern och ner i golvet. Då är det inte längre balans mellan strömmarna som går genom jordfelsbrytaren. Den obalansen inducerar ett magnetfält i ferritringen vilket i sin tur gör att det blir spänning i den lilla tråden som är lindad runt ringen. Denna spänning löser ut jordfelsbrytaren.
Jordledaren är som synes aldrig inblandad i exemplet.
Nja, det är ju rätt snabbt att kolla runt i dosorna om det behövs. Det skulle jag utvärdera från fall till fall. Känns inte som en nödvändighet.H HenrikHuslöse skrev:
Jag har gått igenom mitt hus (relativt nytt) utan att hitta något, men har haft två "elbränder" i huset pga sådant som föregående elektriker och installatören av elpannan ställt till med (dåligt åtdragen skruv i JFB och dåligt klämd kabelsko på 16A till elpatronen). Så länge det inte är eftermonterade utanpåliggande kablar så brukar det se rätt bra ut.
Ja, man kan väl säga att du klev i elforumets motsvarighet till getingbo här...G gbgustaf skrev:
Jag tycker det har blivit väldigt vanligt att elektriker erbjuder centralbyten på sistone, måste vara nån trend.
Det är hans sätt att skydda sig från tidsödande felsökning av jordfel som märks först när man installerar en jfb.G gbgustaf skrev:
De vet väl att det går att sälja och det är väl ett trevligt jobb att göra. Att de föreslår det betyder inte att det är vettigt att göra det.
Nej, är anläggningen från ca.1956 eller senare skulle jag säga att det inte finns nån större vinst med att byta eldragningen i hela huset. Kablar från den tiden (pvc) är mer eller mindre som nya fortfarande.H HenrikHuslöse skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 901 inlägg
Om ingen har sett över anläggningen sedan 1970 så tycker jag det är rimligt. Jag hoppas bara på att de menar kontroll och inte provning. Den största delen av tiden handlar om inspektion.G gbgustaf skrev:
Bara att gå igenom och känna på varje anslutning i elcentralen tar sin tid, och man kommer sannolikt att hitta en o annan ledare som sitter löst. Säkringen nere till höger är överlastad. Sedan bör man se över alla strömbrytare och uttag att de verkar friska. Och det finns alltid saker att städa upp i gamla anläggningar.
Så detta jobb kan ju ställas mot byte av elcentral då du där får kontrollen av elcentralen på köpet. Men så länge det inte finns något faktiskt behov så ser jag ingen anledning att byta elcentral. Det ska möjligen vara att få in två JFBer där grupperna fördelas insiktsfullt.