Hep Hep skrev:
Om ni har pengarna (eller kan fixa utan att ta SMS-lån) är det bara att byta tycker jag.
20000kr låter väldigt mycket, hör med en annan elfirma

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A alek51 skrev:
20000kr låter väldigt mycket, hör med en annan elfirma

Hep Hep skrev:
Jag tycker bara att det är rätt skönt att veta att prylarna är moderna och att ingen elektriker som kommer rynkar på näsan, det är aldrig slut på porslinsproppar när de behövs som mest och att jag aldrig behöver fundera på vilken propp som gått utan direkt ser vilken det är och kan återställa den.

Lite som att min moderna bil har fler saker som kan gå sönder och min första gamla dieselmerca nog hade tålt en kärnvapenattack, men det är ändå rätt bekvämt att slå på rattvärmen och inte behöva fundera var choken sitter.
Som gammal elektriker så rynkar jag definitivt inte på näsan åt en diazed-central. Den vet jag att den fungerar och den har nästan inga delar som kan gå sönder. Mest fördelar tycker jag...

• Gilla
MultiMan och 12 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag lutar åt att byta, och det skulle kännas bra att ha en lösning som håller för framtiden.
Men jag har sett en del trådar här där man tycker att byte av elcentral är onödigt, det är därför jag blir osäker.
Enligt mig är det väl investerade pengar!
Både för er nu och när ni säljer huset.
Känns ganska skönt att ett uppdaterad proppskåp och alls uttag jordade.

• Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Jordfelsbrytare har inget med jordledaren att göra.

Inuti jordfelsbrytaren sitter en summatransformator (en ferritring med en tråd lindad runt) som faserna och nolledaren går igenom. Ta isär en så ser ni detta. Så länge strömmen är lika åt bägge hållen släcker magnetfälten ut varandra. Antag nu att barnens hamster gnager av sladden till bordslampan så att strömmen går genom hamstern och ner i golvet. Då är det inte längre balans mellan strömmarna som går genom jordfelsbrytaren. Den obalansen inducerar ett magnetfält i ferritringen vilket i sin tur gör att det blir spänning i den lilla tråden som är lindad runt ringen. Denna spänning löser ut jordfelsbrytaren.

Jordledaren är som synes aldrig inblandad i exemplet.

• Gilla
Fario och 11 till
  • Laddar…
H Hellwiz skrev:
Enligt mig är det väl investerade pengar!
Både för er nu och när ni säljer huset.
Känns ganska skönt att ett uppdaterad proppskåp och alls uttag jordade.
Att byta proppskåp har ju ingenting med jordning av huset att göra. Två ortogonala aktiviteter!

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
Priset är 8 500 för material och 10 500 för arbetet, så 19 000 är det egentligen, men det tillkommer väl alltid något. Jag tror att detta är före ROT-avdrag.

pacman42 pacman42 skrev:
Att byta proppskåp har ju ingenting med jordning av huset att göra. Två ortogonala aktiviteter!
Det är väl naturligt att byta ledarna i hela installationen samtidigt så man vet att installationen inte innehåller otrevliga överraskningar?

• Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det är väl naturligt att byta ledarna i hela installationen samtidigt så man vet att installationen inte innehåller otrevliga överraskningar?
Nja, det är ju rätt snabbt att kolla runt i dosorna om det behövs. Det skulle jag utvärdera från fall till fall. Känns inte som en nödvändighet.

Jag har gått igenom mitt hus (relativt nytt) utan att hitta något, men har haft två "elbränder" i huset pga sådant som föregående elektriker och installatören av elpannan ställt till med (dåligt åtdragen skruv i JFB och dåligt klämd kabelsko på 16A till elpatronen). Så länge det inte är eftermonterade utanpåliggande kablar så brukar det se rätt bra ut.

• Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nej det skulle jag inte påstå.
Man gör ju dock flertalet test av anläggningen under och efter arbetet, tex. isolationsprovning.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Offerten från elektrikern avslutas med följande. Är det rimligt?

En komplett avprovning utförs av anläggningen.
Detta är väldigt olika hur lång tid det tar så avprovning och dokumentation tillkommer i priset.

G gbgustaf skrev:
Blandade råd här! Detta verkar vara en vattendelare.
Ja, man kan väl säga att du klev i elforumets motsvarighet till getingbo här...

Jag tycker det har blivit väldigt vanligt att elektriker erbjuder centralbyten på sistone, måste vara nån trend.

G gbgustaf skrev:

Detta är väldigt olika hur lång tid det tar så avprovning och dokumentation tillkommer i priset.
Det är hans sätt att skydda sig från tidsödande felsökning av jordfel som märks först när man installerar en jfb.

• Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
De vet väl att det går att sälja och det är väl ett trevligt jobb att göra. Att de föreslår det betyder inte att det är vettigt att göra det.

• Gilla
Oldboy och 2 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, är anläggningen från ca.1956 eller senare skulle jag säga att det inte finns nån större vinst med att byta eldragningen i hela huset. Kablar från den tiden (pvc) är mer eller mindre som nya fortfarande.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:

Om ingen har sett över anläggningen sedan 1970 så tycker jag det är rimligt. Jag hoppas bara på att de menar kontroll och inte provning. Den största delen av tiden handlar om inspektion.

Bara att gå igenom och känna på varje anslutning i elcentralen tar sin tid, och man kommer sannolikt att hitta en o annan ledare som sitter löst. Säkringen nere till höger är överlastad. Sedan bör man se över alla strömbrytare och uttag att de verkar friska. Och det finns alltid saker att städa upp i gamla anläggningar.

Så detta jobb kan ju ställas mot byte av elcentral då du där får kontrollen av elcentralen på köpet. Men så länge det inte finns något faktiskt behov så ser jag ingen anledning att byta elcentral. Det ska möjligen vara att få in två JFBer där grupperna fördelas insiktsfullt.

• Gilla
Skipohoj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.