S
Jag hade valt bort att jordfelsbrytarskydda värmepumpen helt.

Dina jordfelsbrytare är enfasiga och inte användbara vid ett centralbyte. Eller det är klart dom går att använda till något, men jag ser inte någon fördel med att använda dom till något om du har 2 jfb som täcker huset.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Samma här, värmepumpen skulle jag inte lägga på jordfelsbrytare, men på en helt egen grupp.
Vi har haft många tråkiga samtal från människor som upptäckt att JFB löst när det har varit strömavbrott/kopplingar i elnätet.
När strömmen kommer tillbaka efter ett avbrott så finns risken att JFB löser ut, och är du inte hemma, eller har någon annan övervakning, så kan det få tråkiga konsekvenser.
Av den anledningen är jag också yttest tveksam till att ha frysen på JFB, jag har själv valt bort det, och har även de på egen grupp.
 
Som någon skrev innan skulle jag ta in pris på centralbytet från någon mer. Jag tycker det låter dyrt.
 
Tack för goda råd, det låter vettigt. Jag förstår att han hellre säljer tre, men då kanske man kan nöja sig med en JFB som skyddar allt utom kyl/frys och värmepump?
 
Försök att fördela över flera JFB, skissa på hur huset påverkas av en felaktig utrustning.
Det är trist när allt slocknar på grund av en defekt skarvsladd.
Jag har gjort så, och tycker att det är värt några extra JFB, och lite mer jobb initialt.
 
  • Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Tack för goda råd, det låter vettigt. Jag förstår att han hellre säljer tre, men då kanske man kan nöja sig med en JFB som skyddar allt utom kyl/frys och värmepump?
Det kan gå, det beror på alla elapparater du har. Vitvaror och uppvärmningsapparater har en naturlig läckström, elektronikapparater har EMC-skydd. Det kan bli för mycket för en ensam JFB. Du har säkert också uttag och belysning utomhus som ofta utgör en risk för att lösa JFBn.

Men det kan faktiskt gå att hitta några riskgrupper som kan läggas på dina två tvåpoliga JFBer så att de kommer till användning. En ny fyrpolig JFB kan då ta resten av huset, inkl kyl/frys! Du ska inte lägga kyl/frys på en egen JFB, det tillför ingenting.
 
Att lägga kyl frys på egen JFB (om alls någon) gör att det är bara ett fel på den utrustningen som genererar i att den blir strömlös, ingen annan utrustning påverkar det.
Så visst tillför det någonting enligt min personliga mening, det blir en robustare lösning.
Det finns bara en enda nackdel - det kostar lite mer vid installation.
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Största nackdelen med det är att man inte märker när JFB'n har löst ut. Ska man ha en egen till kyl/frys så bör man även lägga något annat väsentligt, typ belysningen i kök eller toalett på samma.
 
  • Gilla
Jimbo.S och 7 till
  • Laddar…
Jag hade central från -57 utan JFB. Valde att byta central vid installation av LLVP då jag tyckte det varit lite väl många el-pulare under årens lopp samt hade problem med att det gick proppar då och då. Killen som var här testade kablarna och säkrade upp vissa som var underdimensionerade. Han satte in separata JFB för llvp (har fjärrvärme som grund), kyl/frysen och uttag för extra frys i källaren. 14 000 kr gick det på och det kändes väldigt skönt att ha det gjort. Speciellt med tanke på att jag dessutom har inte mindre än 10 st eluttag utomhus..
 
Håller med, din värmepump behöver ingen jfb. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, IVT rekommenderar att den ska ligga utanför en jfb.
Det här med kyl/frys utanför jfb, det var väl vanligt förr när de hade mer läckström och jfb var mindre pålitliga. Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det är vanligt att de separeras i nyinstallation nuförtiden.
Jag har själv K/F utanför jfb, men jag funderar på att installera separata PSA:er för dom, om jag kan hitta något som har 1 modulbredd.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
useless useless skrev:
Största nackdelen med det är att man inte märker när JFB'n har löst ut. Ska man ha en egen till kyl/frys så bör man även lägga något annat väsentligt, typ belysningen i kök eller toalett på samma.
Bra poäng!
Helt klart bör man se till att man har koll på detta, eftersom det kan vara svårt att detektera att den löst annars.
Ett långt liv med smarthem-lösningar har gjort att jag inte tänker på detta längre, men bra påpekande.
 
  • Gilla
Yaken
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det är vanligt att de separeras i nyinstallation nuförtiden.
Inget av husen jag har haft det här årtusendet har haft någon separat JFB för kyl/frys. Jag har nog inte varit med om mer än kanske en oförklarlig utlösning under alla år...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Att lägga kyl frys på egen JFB (om alls någon) gör att det är bara ett fel på den utrustningen som genererar i att den blir strömlös, ingen annan utrustning påverkar det.
Så visst tillför det någonting enligt min personliga mening, det blir en robustare lösning.
Det finns bara en enda nackdel - det kostar lite mer vid installation.
Visst, man kan sätta en PSA på varje grupp och få en väldigt robust anläggning. Men det kostar, inkl förstörd mat i kyl/frys.

Det har funnits en officiell rekommendation om att sätta kyl/frys på en egen JFB, eller helt lämna den utanför. Jag tror t.o.m elsäkerhetsverket har sagt det men jag har inte sparat några källor. Det var +20 år sedan. Syftet var att skydda maten i kylen. På den tiden var JFBer inte så vanliga, och äldre typer kunde tjyvlösa av lite av varje.

Idag har man tänkt om. Idag är JFBerna robusta, och idag kan man identifiera riskgrupper som vissa apparater och uttag utomhus. Man kan skydda känsliga elapparater genom att använda två JFBer, en för riskgrupper och en för resten. En separat JFB för kylen kräver oberoende övervakning om man är rädd om maten. Det är då mycket bättre att strategisk belysning ligger på samma JFB. Kylen och dess kompressor i sig är en liten riskkälla som förr eller senare skulle kunna lösa en JFB, men det är så sällan att det inte är värt att hantera på något speciellt sätt.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
S Sandbygg skrev:
Jag skulle säga att du borde ta in fler priser, spontant skulle jag känna mig trygg med 15000 utan att ha tittat på det i verkligheten. Att ha separata jordfelsbrytare är lite överkurs tycker jag också. Dela upp centralen på två, då hade man med lite tur kommit ner på 11-12k
helt ärligt tycker jag 20k låter rimligt om man kollar mot dagens läge. Men ja, alla är vi olika.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis. Ett vanligt, men väldigt dumt misstag att tro att JFB inte fungerar utan jord. Det finns gott om jord i ett hus, exempelvis vattenledningar, element, kabel-TV osv. Och finns ingen jord, så finns inte heller något att få jordfel emot...
Ok, så man kan inte få fel på en el utrustning som är ojordad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.