För att inte tala om Rogy.

M-Line ? Just nu 2 pol 13 A för ca 15:- + moms

S
Bra materialval och bra pris :)

• Gilla
gbgustaf och 1 till
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
För att inte tala om Rogy.
Och vem har installerat Rågi?

Löken?

E
G guggen skrev:
Löken?
Sånt skräp skulle jag aldrig ta i ens.
Det finns något som kallas ABB som är elbranschens SAAB.

• Haha
  • Gilla
foreman och 1 till
  • Laddar…
S Smurfen1337 skrev:
Har du någonsin något vettigt att komma med? Menar du på allvar att en kabel inne i en central som har ett uppskalat hölje inte uppfyller tvåfelsprincipen?

Och varför i hela världen skulle han plocka ner hela centralen för att se om det finns ändskydd osv, snacka om att leta fel.
Om det är ok med en avmantlad kabel beror på vilken spänning grundisoleringen är gjord för. Många signalkablar har ledare med isolation för lägre spänning än den högst förekommande. Nu ser man inte vad det är för kabel, men frågan är det inget fel på.

Eftersom ändskydd inte är monterade på skenan så ska man absolut vara lite misstänksam. En central med locket av ska normalt vara ip20. Om skenan är kapad rakt av är det inte uppfyllt utan ändskydd. Men om man förskjuter kopparskenorna när man sågar kan man få dem indragna nog för att uppfylla det. Det är en god vana då det minskar risken för att spån från kapningen kan skapa en överledning mellan faser.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Sånt skräp skulle jag aldrig ta i ens.
Det finns något som kallas ABB som är elbranschens SAAB.
Du ska inte håna ABB genom att likställa ABB med SAAB, för så dåliga är dom inte.

• Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P petersv skrev:
Om det är ok med en avmantlad kabel beror på vilken spänning grundisoleringen är gjord för. Många signalkablar har ledare med isolation för lägre spänning än den högst förekommande. Nu ser man inte vad det är för kabel, men frågan är det inget fel på.

Eftersom ändskydd inte är monterade på skenan så ska man absolut vara lite misstänksam. En central med locket av ska normalt vara ip20. Om skenan är kapad rakt av är det inte uppfyllt utan ändskydd. Men om man förskjuter kopparskenorna när man sågar kan man få dem indragna nog för att uppfylla det. Det är en god vana då det minskar risken för att spån från kapningen kan skapa en överledning mellan faser.
Ingen kapar väl skenorna utan att förskjuta dom ?????

Tyvärr görs det, såg bilder från ett företag häromdagen
Bild på skadade fas-skenor och en varning om att inte kapa med bågfil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Själv klipper jag alltid kopparskenorna, däremot kan jag ibland såga plasten och ibland klippa.

• Älska
El-Löken66
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Själv klipper jag alltid kopparskenorna, däremot kan jag ibland såga plasten och ibland klippa.
Elmont.
Det är tillbehören som gör det.
Och inget är snyggare än ett par välmonterade ändskydd.
Sen tror jag funktioner blir bättre på ditt vis.

E elmont skrev:
Vad använder du för verktyg när du klipper? Och när man beställer 58mod fasskena så rekommenderar dom att man tar ut skenorna för seda klippa dom men det är ju typ omöjligt då dom olika gafflarna fastnar i varandra när man försöker dra ut dom...?

E
S Smurfen1337 skrev:
Vad använder du för verktyg när du klipper? Och när man beställer 58mod fasskena så rekommenderar dom att man tar ut skenorna för seda klippa dom men det är ju typ omöjligt då dom olika gafflarna fastnar i varandra när man försöker dra ut dom...?
En plåt sax känns väl högst normalt, el monto har hållit på med detta sen dina föräldrar kröp runt i blöjor.

E elmont skrev:
Du ska inte håna ABB genom att likställa ABB med SAAB, för så dåliga är dom inte.
Vad gör Saab som är dåligt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.