5 963 läst · 18 svar
6k läst
18 svar
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Fungera verkligen excentermekanismen i den? Jag får lite känslan av att axeln är stum mellan motor och platta, den ska normalt sett vara frikopplad med ett vibrationshul som skapar excenterrörelsen.
Den kan mycket väl av kärvar pga damm och/eller värme vid tidigare arbeten.
Den kan mycket väl av kärvar pga damm och/eller värme vid tidigare arbeten.
Hade samma problem med en slipmaskin. Det var excentermekanismen/lagringen som kladdat ihop av sågspån, hartsämnen och fett. Jag skrapade bort smutsen, gjorde rent med t-röd och smorde upp alla rörliga delar. Den har fungerat utan problem i 20 år nu.
Frugans fotslip är starkare än den där. Du ska kunna pressa hårt utan att den stannar. Det är definitivt inte helt kurrant!Pontus_R skrev:
Lånat en excenterslip (Dewalt DWE 6423) för att slipa en bänkskiva i ek innan inoljning.
Den ”fastnar” så fort jag lägger minsta tryck på skivan. Enda sättet att få den att fortsätta med rimlig hastighet är att lyfta den så att den precis nuddar skivan med mindre än sin egen vikt.
Aldrig använt en excenterslip förut så det kanske är normalt, men det känns fel? Är det normalt eller är den trasig?
Den jag har lånat maskinen av har slipat 10kvm trägolv med den med bra resultat så den har iallafall fungerat nån gång.
Som några skrivit så ligger problemet under stödplattan.
En Oscillerande slip eller polermaskin för den delen, har en fri ocillernade rörelse runt sin egen axel. Som den är nu har du en roterande maskin med en ocillernade rörelse som INTE är fri och därför hugger maskin fast och stannar om du förstår skillnaden. Du kan alltså spinna fästplattan fritt när den är avslagen utan att motorn rör sig. Snedbelastas maskin kommer stödplatta att stanna. Lagringen på axeln har antingen beckat igen och fastnat eller i värsta fall har lagret gått för hett och brunnit ihop. Ta bort stödplattan och dela maskin tills du kommer till axeln som sitter i maskin. Antingen går det att rengöra och smörja annars får du byta lager om det går/finns som reservdel eller om du är tvungen att byta hela kompletta axeln. Är maskin ny eller om du känner dig osäker så kan det va bäst att skicka in den för reparation/service
En Oscillerande slip eller polermaskin för den delen, har en fri ocillernade rörelse runt sin egen axel. Som den är nu har du en roterande maskin med en ocillernade rörelse som INTE är fri och därför hugger maskin fast och stannar om du förstår skillnaden. Du kan alltså spinna fästplattan fritt när den är avslagen utan att motorn rör sig. Snedbelastas maskin kommer stödplatta att stanna. Lagringen på axeln har antingen beckat igen och fastnat eller i värsta fall har lagret gått för hett och brunnit ihop. Ta bort stödplattan och dela maskin tills du kommer till axeln som sitter i maskin. Antingen går det att rengöra och smörja annars får du byta lager om det går/finns som reservdel eller om du är tvungen att byta hela kompletta axeln. Är maskin ny eller om du känner dig osäker så kan det va bäst att skicka in den för reparation/service
Klicka här för att svara
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Ska excenterslipen vara såhär svag?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Dagens verktygsinköp!
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tips om verktyg till bra pris - den nya tråden!
Multiverktyg. Vilken maskin ska jag ha? Det är dags nu.
Verktyg, Maskiner & Fordon