KristinaRT skrev:
Jag är helt övertgad om vildväxt mark, där det finns gott om fuktiga gömställen för sniglarna är förödande för ens trädgård och det kvittar hur mycket gift man häller ut i trädgården, hur mycket salt man tar eller hur många man klipper, om det hela tiden kommer in nya....
.
Det behöver du inte ens fundera på, för så är det. Dagtid ligger de och trycker i skuggiga, fuktiga buskage, och övervintrar gör de i fuktiga jordhållor. Ner med sly och oklippta buskage. Klipp upp understa grenarna om det går, lägg bark under buskar och häckar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ända sedan den spanska skogssnigeln dök upp i våra trädgårdar har rådet varit att städa upp i trädgården, ta bort vildvuxna partier, rishögar, komposthögar och annat som gör trädgården till ett levande ekosystem med en mångfald av växter och djur.

Jag har lite blandade känslor inför dessa råd. Var och en får ju göra som den vill men själv vill jag inte ha en steril uppstädad trädgård. I mina snåriga buskage häckar fåglar, i ris och lövhögarna bor igelkottar och humlor. Den oslagna ängen behövs för fjärilar att övervintra i och de stora bestånden av nässlor är fjärilarnas barnkammare. Täckning med bark eller gräsklipp under buskar och runt perenner är idealisk för sniglarna att lägga ägg i, men bidrar också positivt genom att hålla undan ogräs, ge näring åt maskar och att hålla marken fuktig och lucker.

I valet mellan en steril och en stökig trädgård så väljer jag alla gånger den stökiga och accepterar att ägna sommarens skymningstimmar åt manuell snigelklippning.....
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Min trädgård är sannerligen inget under av sterilitet, jag envisas också lägga gräsklipp inrabatterna till makens förtret, räfsar löven in i rabatten och har mängder med frodiga hoster runt dammen för grodornas och salamandrarnas skull...
Jag accepterar också manuell utrotning och lite snigelskador. Men det är skillnad på en trädgård med lite sniglar och en med en fullskalig invasion... Vid en invasion hadlar det om att minska antalet så det blir hanterbart och ett avgörande steg är att se till att de förutsättningar som skapar invasionen försvinner eller i alla fall förändras.

Jag har i omgångar då och då, klippt 100-130 sniglar/kväll på ca 300 kvm, men tycker det är hanterbart, om jag skulle behöva klippa flera hundra varje kväll sommaren igenom hade jag också blivit vansinnig...
 
T
Jag har ett riktigt bra snigelgift, dock inget att rekommendera om ni har husdjur på/i trädgården. Sjukt bra effekt idag får mina växter va ifred.
 
Tolu skrev:
Jag har ett riktigt bra snigelgift, dock inget att rekommendera om ni har husdjur på/i trädgården. Sjukt bra effekt idag får mina växter va ifred.
Typ "jag har hittat lösningen på denna gåta, men svaret får inte plats i marginalen"?
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Jag lät igår några mördarsniglar leva. Detta då de hittat en ny födokälla, de hade lagt sig i en myrstack och åt upp myrorna som attackerade dem. Myrstack är inte något jag vill ha i trädgården, så detta var den första riktiga nyttan jag har sett med sniglarna.

Annars har jag inte så många sedan jag skaffade robotklippare, men jag har dock fler sedan grannarna klagade på att den lät när jag körde den på nätterna....

Nu låter inte klipparen mycket alls, men jag har grannar som söker efter saker att klaga på...
 
Vad jag inte förstår i era resonemang är varför man ska låta kadavren ligga kvar? Om största problemet är att sniglar kommer in utifrån så är det väl dumt att ha lockbeten liggande?
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Nancy Alke skrev:
Vad jag inte förstår i era resonemang är varför man ska låta kadavren ligga kvar? Om största problemet är att sniglar kommer in utifrån så är det väl dumt att ha lockbeten liggande?
Lockas dom fram ur sina gömslen kan man ju klippa sönder dom. Vissa kvällar hinner jag gå mer än ett varv i trädgården. Tiden det tar att gå ett varv så har redan nästa gäng kommit fram för klippning. Effekten sitter i till nästa dag. Hittar alltid flest sniglar där jag klippte många kvällen innan...
 
Men om du plockar upp de döda, så¨kanske inte ens de utanför gården är intresserade av att lämna det höga gräset och komma in på din gård. Jag har haft samma problem nämligen (med vildvuxna ytor utanför tomten), men jag kör med en sån grunka som tar upp, halshugger och skickar in snigeln i en påse, så hos mig blir det inga rester. I år har jag nästan bara sett leopardsniglar, medan jag i fjol klippte hundratals mördarsniglar. Nu vet jag ju i och för sig inte om det beror på hur jag gjort eller om det är något annat. Mina åtgärder, förutom klippning och uppsamling av sniglar, är välklippt gräsmatta, snigelkanter på alla pallkragar, koppartejp på petflaskor runt vissa växter och så järnfosfat (godkänt i ekologiska odlingar) under altanen och i pallkragarna (med lock över) en gång på vårkanten.
 
Nancy Alke skrev:
Men om du plockar upp de döda, så¨kanske inte ens de utanför gården är intresserade av att lämna det höga gräset och komma in på din gård. Jag har haft samma problem nämligen (med vildvuxna ytor utanför tomten), men jag kör med en sån grunka som tar upp, halshugger och skickar in snigeln i en påse, så hos mig blir det inga rester. I år har jag nästan bara sett leopardsniglar, medan jag i fjol klippte hundratals mördarsniglar. Nu vet jag ju i och för sig inte om det beror på hur jag gjort eller om det är något annat. Mina åtgärder, förutom klippning och uppsamling av sniglar, är välklippt gräsmatta, snigelkanter på alla pallkragar, koppartejp på petflaskor runt vissa växter och så järnfosfat (godkänt i ekologiska odlingar) under altanen och i pallkragarna (med lock över) en gång på vårkanten.
Tänker lite annorlunda..... Mitt mål med snigelklippning är att minska antalet mördarsniglar i världen så att färre kan föröka sig. Om sniglarna gömmer sig på min tomt, på grannens tomt eller i omgivande åkrar är i det sammanhanget ointressant. Om man lockar fram sniglarna ur sina gömslen blir klippningen effektivare, dvs det är lättare att klippa många på kort tid. Själv har jag inga växter som behöver skyddas mot sniglar, utan jag tycker bara de är äckliga när de är så många så man trampar på dom....

Förresten, har du tänkt på att de sniglar som gömmer sig i det höga gräset utanför din tomt på natten kommer in i din trädgård där allt det mumsiga finns? ;) Sedan lägger de ägg utanför din tomt och alla ungarna invaderar sedan din trädgård...... Det höga hårda gräset är bra att gömma sig i men inte så vidare mumsigt för sniglarna. De gillar en nyklippt gräsmatta där de snabbt kan ta sig fram och äta av det saftiga gräsklippet.Det är i alla fall min erfarenhet att sniglarna kommer fram efter man klippt gräset och då är de lätta att ta.
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Hej, TS här som släpar upp en gammal tråd.

Har flyttat sen sist, men där jag bor nu har jag inte sett en enda snigel !! Att dom inte kom fram under torkan förstår jag, men dog dom ut helt ?? Vi hade regnfritt från 4e maj till 21 juni och sen till 2a augusti, men sen dess har jag räknat in över 80 mm, så det är inte tort längre.
 
Det tar ca fyra veckor från ägg till snigel, så sannolikt har sniglarna nästan helt dött och äggen som fanns kvar har inte hunnit producera vuxna sniglar än.

Har du tur så har även merparten av äggen torkat ut, men det har nog löst sig till nästa sommar. ;)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Det är inte så många här heller och de få jag ser är vuxna exemplar. Det kommer nog småttingar snart.
Under torkan såg jag bara pantersniglar (på fuktiga platser, de få som fanns)
 
Jag har sett en död snigel på min tomt i år :)
 
Isakare Isakare skrev:
dog dom ut helt ?? .
hoppashoppashoppas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.