Heter dom inte spansk mördarsnigel ?? Då borde dom väl klara värme o torka.
 
Spansk skogssnigel väl?
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
S
Finns det någon annan här som är sjukligt rädd för sniglar? Jag är så rädd för sniglar att jag inte ens kan titta på dom genom fönstret. De gånger jag blivit omringad av sniglar står jag helt paralyserad av skräck och har inte långt till tårar.

Så frågan är hur jag ska bli av med mördarsniglarna?? Sambon har förbjudit mig att hälla ut gift så jag åkte och köpte 25 kg tösalt att hälla ut på en plätt där jag behövde kunna stå och jobba. Men han hann se säcken innan jag tömt den och sa att jag inte fick göra det heller. Så nu utnyttjar jag inte tomten alls. Vill jag vara ute så sitter jag på balkongen eller på tröskeln till ytterdörren där vi har lite grus utanför.
 
BirgitS
Det finns välbeprövade metoder som hjälper en att bli av med fobier, antar att man kan kontakta vårdcentralen, vårdguiden eller liknande för att hitta vart man ska vända sig.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:
Finns det någon annan här som är sjukligt rädd för sniglar? Jag är så rädd för sniglar att jag inte ens kan titta på dom genom fönstret. De gånger jag blivit omringad av sniglar står jag helt paralyserad av skräck och har inte långt till tårar.

Så frågan är hur jag ska bli av med mördarsniglarna?? Sambon har förbjudit mig att hälla ut gift så jag åkte och köpte 25 kg tösalt att hälla ut på en plätt där jag behövde kunna stå och jobba. Men han hann se säcken innan jag tömt den och sa att jag inte fick göra det heller. Så nu utnyttjar jag inte tomten alls. Vill jag vara ute så sitter jag på balkongen eller på tröskeln till ytterdörren där vi har lite grus utanför.
Det känns väl som att det är sambon som behöver hanteras i första hand, har hon ingen som helst empati? Nematoder som vattnas ut är inte giftiga, duger dom åt henne?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Nancy Biäng Nancy Alke skrev:
Det känns väl som att det är sambon som behöver hanteras i första hand, har hon ingen som helst empati?
Sambon kan väl vara empatisk utan att vilja förstöra en massa växter i trädgården genom att hälla ut salt eller andra nyttiga kryp genom att använda gift.

Här kan man läsa om olika bekämpningsmetoder: http://snigel.org/metod.html
Men att få en helt snigelfri trädgård är nog väldigt svårt, om inte omöjligt, så frågan är om det räcker för att motverka fobin.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nematoder OCH fobibehandling känns ju rimligt i det här fallet?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:
Finns det någon annan här som är sjukligt rädd för sniglar? Jag är så rädd för sniglar att jag inte ens kan titta på dom genom fönstret. De gånger jag blivit omringad av sniglar står jag helt paralyserad av skräck och har inte långt till tårar.

Så frågan är hur jag ska bli av med mördarsniglarna?? Sambon har förbjudit mig att hälla ut gift så jag åkte och köpte 25 kg tösalt att hälla ut på en plätt där jag behövde kunna stå och jobba. Men han hann se säcken innan jag tömt den och sa att jag inte fick göra det heller. Så nu utnyttjar jag inte tomten alls. Vill jag vara ute så sitter jag på balkongen eller på tröskeln till ytterdörren där vi har lite grus utanför.
Jag tror att en kbt-psykolog kan bota dig på en eller två sessioner. Din fobi borde svara på samma sätt som tex fobi mot duvor. Prata med vc!
 
S
Min sambo är inget monster.;) Han vill bara inte använda gift. Det vore respektlöst av mig att göra det mot hans vilja.

Hur funkar nematoder när det kommer till sniglar? De dör och sen då? Dör de platt fall? Måste man plocka upp resterna?

Vi pratade om snigelbekämpning med ett par bekanta en gång. De köpte tydligen något snigelgift som sniglarna skulle äta upp och sedan skulle de ramla ner i en hink med knivar. Sen slutade jag lyssna för jag kräktes lite i munnen av äckel. Jag har läst om massor av tips på nätet men alla tips går ut på att man måste ta upp de döda sniglarna själv. Jag vill inte varken se eller röra slaktade sniglar, som faktiskt är ännu vidrigare än levande dito.

(Fobiträning tror jag inte på i mitt fall. Jag förstår ju att sniglar varken har huggtänder eller sprutar eld även om jag skämtar om det. De är bara så äckliga. Jag blir äcklad av slemmiga saker. Sniglar är värst eftersom de är slem som förflyttar sig själv.:sick: Hur ska en terapeut få mig att tycka att slem inte är äckligt?)
 
@Strumpberg du behöver inte nu kunna tänka dig hur man botar en fobi. Om man trodde att det skulle vara lätt skulle det inte vara just en fobi. Men som sagt, det är smidigt. Svårast är rädsla för nålar och blod. Djurfobier går i snitt snabbast. Man använder sig av kontrollerad exponering. Gör det!

När det gäller gift - jag tror din vän pratar om ferramol. Det är ett korn med järn som sniglarna äter och som ger dem långvarig mättnadskänsla. De drar sig tillbaka och svälter ihjäl i sina bon. Dock mätta. :thinking: Effektivt. Ej ett gift. Ej farligt för växtlighet.

Nematoder är elaka saker som äter sniglar. Som parasiter. Det effektiva är att andra sniglar äter de döda, och så får de i sig nematoderna, och fler sniglar dör ..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S
Jag tänkte behandla mina krukväxter inomhus med nematoder, men det är svindyrt. (En behandling kommer att kosta ca en tusenlapp) Att bekämpa mördarsniglar med samma metod måste ju försätta en i personlig konkurs.:oops: Dock verkar det ju effektivt. Frågan är bara var de döda sniglarna hamnar.:sick:
 
BirgitS
S Strumpberg skrev:
(Fobiträning tror jag inte på i mitt fall. Jag förstår ju att sniglar varken har huggtänder eller sprutar eld även om jag skämtar om det. De är bara så äckliga. Jag blir äcklad av slemmiga saker. Sniglar är värst eftersom de är slem som förflyttar sig själv.:sick: Hur ska en terapeut få mig att tycka att slem inte är äckligt?)
Ingen principiell skillnad på att göra något åt din fobi än att göra något åt folk med spindelfobier.

Du kommer att få fortsätta att tycka att slem och sniglar är äckliga, det gäller bara att lära om kroppen att trots att man tycker att de är äckliga så kan man stå ut med vara i närheten av dem, precis som att man kan göra rent toaletter fast de är äckliga ibland.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
BirgitS
S Strumpberg skrev:
Jag tänkte behandla mina krukväxter inomhus med nematoder, men det är svindyrt. (En behandling kommer att kosta ca en tusenlapp) Att bekämpa mördarsniglar med samma metod måste ju försätta en i personlig konkurs.:oops: Dock verkar det ju effektivt. Frågan är bara var de döda sniglarna hamnar.:sick:
Det är olika sorters nematoder mot olika sorters "ohyra". Jag fick ett år pingborrelarver i gräsmattan och vattnade ut nematoder för att ta död på dem och det kostade inte särskilt mycket (det var länge sen så det kan ha varit något annat än pingborrelarver).

Med nematoder i kroppen kommer sniglarna att känna sig sjuka och lägga sig till ro någonstans i väntan på döden. Andra sniglar kommer sen att äta upp dem så som elpaco skrev.
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
@Strumpberg Börja med att skaffa en robotklippare, då blir det snabbt få sniglar på gräsmattan. De försvinner inte helt, men den håller efter dem bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.