Rikard Gjersvold skrev:
Edit: totalt blev det 832 i kvälll.

Edit 2: Hittade 13 tigrar/leoparder som fick leva vidare.
Problem att i ljuset från en ficklampa skilja dessa sniglar från mördarsniglarna. Svårt men viktigt.
 
  • Gilla
Sommartorparn
  • Laddar…
Om man väljer att använda snigelgift i trädgården äter väl alla sniglar av det, tyvärr även leopardsniglar. Kanske finns det särskilt gift för mördarsniglar. Någon som vet?
 
svartöra skrev:
Nu vet jag inte hur stora de där kornen är.
De är ca 3 x 1 mm. De är alltså i första hand avsedda för odlingar och inte gräsmattor. Jag har spridit ut korn på några delar av gräsmattan med extra mycket sniglar och de flesta kornen trillar ner mellan grässtråna. De korn jag spridit i rabatter sticker inte upp mer än andra sandkorn etc.

Har man småbarn som är i åldern då de äter sand och annat de hittar på marken skulle jag inte sprida ut några gifter på marken. Jag tror dock att största risken är att barn eller hund hittar förpackningen med gift och äter direkt ur påsen.
 
Jag har med stor framgång faktiskt använt mig av Bayers "bulkmedel" som skall göra sniglarna mätta, och sedan få dem att svälta ihjäl. Spridit ut två gånger med cirka 3v mellanrum och antalet har gått från kanske 50 sniglar per kväll till 0. Nu väntar jag på en anmälan för djurplågeri ..
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Ordnar bulkmedlet så att det endast är mördarsniglar som dör och inte de andra som man vill ha i trädgården?
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Ordnar bulkmedlet så att det endast är mördarsniglar som dör och inte de andra som man vill ha i trädgården?
Det finns mig veterligen inget medel som inte drabbar andra arter. Jag är emot att sprida ut gifter, men när det gäller mördarsniglarna så har jag insett att för min egen del och med dom ytor jag har så räcker inte manuell bekämpning. Jag har under ganska många år testat för att försöka att finna en acceptabel lösning på problemet och kommit fram till att all spridning av gifter okontrollerat går bort p.g.a.att jag inte har någon koll över vem och vad som får i sig det.

Importerade medel med tveksamt innehåll skulle jag aldrig komma på tanken att använda då jag sett resultaten av dessa "bekväma" metoder, jag hittade inte en snigel eller snäcka trots idogt letande i ett område som behandlats med detta.
 
ceson
Du skriver att manuell bekämpning inte räcker till för din del men att all spridning av gifter okontrollerat går bort. Hur gör du då?
 
Kolla # 11:)
 
ceson skrev:
Det finns mig veterligen inget medel som inte drabbar andra arter. Jag är emot att sprida ut gifter, men när det gäller mördarsniglarna så har jag insett att för min egen del och med dom ytor jag har så räcker inte manuell bekämpning.
Jag vill betona att natria inte är ett gift i dess vanliga mening. Men visst är det så att det inte selektivt slår mot mördarsniglar. Känns dock som en rimlig sidoeffekt.
 
elpaco skrev:
Jag vill betona att natria inte är ett gift i dess vanliga mening. Men visst är det så att det inte selektivt slår mot mördarsniglar. Känns dock som en rimlig sidoeffekt.
Det är inte FerroGent heller utan ett fodertillskott så då är det nog nyttigt,eller:confused:
Nu är vi enligt mitt förmenande inne på avdelningen hårklyverier, i sniglarnas värld är nog dessa medel att anses som gift;) Om du tycker att en rimlig sidoeffekt är att alla sniglar och snäckor stryker med så får det stå för dig jag fortsätter att försöka bekämpa problemet och anstränger mig att inte försöka skapa nya:)
 
ceson skrev:
Det är inte FerroGent heller utan ett fodertillskott så då är det nog nyttigt,eller:confused:
Nu är vi enligt mitt förmenande inne på avdelningen hårklyverier, i sniglarnas värld är nog dessa medel att anses som gift;) Om du tycker att en rimlig sidoeffekt är att alla sniglar och snäckor stryker med så får det stå för dig jag fortsätter att försöka bekämpa problemet och anstränger mig att inte försöka skapa nya:)
Nja nu tycker jag du är lite väl elak. Det handlar delvis om koncentrationer, men framför allt om kemikalieinspektionens klassning. Eller är natriumklorid i din värld ett gift?
 
elpaco skrev:
Nja nu tycker jag du är lite väl elak. Det handlar delvis om koncentrationer, men framför allt om kemikalieinspektionens klassning. Eller är natriumklorid i din värld ett gift?
Uppfattade du mitt inlägg som elakt så var inte det min mening. Detta är ett forum för utbyte av kunskap, tankar, idéer och åsikter så jag respekterar dina åsikter även om jag inte delar dessa. Vad jag och kemikalieinspektionen anser om olika medel kan jag i detta fall tycka är lite ointressant sett ur ett snigelperspektiv.

Jag anser mig ha ett problem med mördarsniglar och gör då mitt val att försöka att minska dessa och väljer samtidigt att försöka spara så många individer jag kan av de arter jag inte har några som helst problem med, därmed inte sagt att min väg att gå är den rätta men den känns rätt för mig.

Jag ber än en gång om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som elakt.
 
ceson skrev:
Uppfattade du mitt inlägg som elakt så var inte det min mening. Detta är ett forum för utbyte av kunskap, tankar, idéer och åsikter så jag respekterar dina åsikter även om jag inte delar dessa. Vad jag och kemikalieinspektionen anser om olika medel kan jag i detta fall tycka är lite ointressant sett ur ett snigelperspektiv.

Jag anser mig ha ett problem med mördarsniglar och gör då mitt val att försöka att minska dessa och väljer samtidigt att försöka spara så många individer jag kan av de arter jag inte har några som helst problem med, därmed inte sagt att min väg att gå är den rätta men den känns rätt för mig.

Jag ber än en gång om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som elakt.
Haha sarkasm är en underskattad argumentationsteknik, men inte ofta så produktiv.
 
ceson skrev:
I år är ett extremt år vad gäller sniglar. Jag går ut på en liten promenad på kvällen beväpnad med en morakniv och en burk fylld med FerroGent och avlivar mördarsniglarna med ett stick i nacken med kniven och pudrar över lite F-G och låter den ligga. Är det många sniglar så avlivar jag fem till tio och lägger ihop dom till en "åtel" och pudrar på den.

Mördarsniglarna är så glupska att att dom äter av sina avlivade kompisar och dör, detta sätt tror jag skonar andra mindre glupska arter för det är sällan jag ser någon annan snigel/snäcka i "åtlarna".
Försöker också skona andra sniglar än mördarsniglar. Finns det fler som har erfarenheter av denna metod med FerroGent? Eller liknande metoder som kan skona vissa sniglar.
 
KristinaRT
Vår trädgård gränsar till en ca 3 m bred remsa mark som tillhör kommunen. Fram till för 2 år sedan hade vi hysteriska mängder mördarsnigkar, men efter att kommunen rensat upp i remsan (huggit ner sly, bukar etc, markberett och sått gräs har antalet drastiskt minskat.

Jag är helt övertgad om vildväxt mark, där det finns gott om fuktiga gömställen för sniglarna är förödande för ens trädgård och det kvittar hur mycket gift man häller ut i trädgården, hur mycket salt man tar eller hur många man klipper, om det hela tiden kommer in nya....

Alltså försök få markägaren klippa och ansa marken utanför huset, sätt gärna staket (m ström, koppar eller bara ett mekaniskt hinder) och afbeta sedan dig inåt i trädgården...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.