39 605 läst · 120 svar
40k läst
120 svar
Sjuka mängder sniglar av alla sorter, genomsnitt 13 mördarsniglar per kvm.
Klipper varje kväll i skymningen. Låter dem ligga. Väntar ett tag tills deras kompisar kommit fram och börjar äta på dom. Klipper en runda till. Ibland ett par tre sniglar i ett klipp. Låter allt ligga. Deras kopisar får städa upp....
Vill inte gärna gärna använda gift eftersom jag är rädd om de randiga och fläckiga sniglarna som är bra att ha i trädgården.
Vill inte gärna gärna använda gift eftersom jag är rädd om de randiga och fläckiga sniglarna som är bra att ha i trädgården.
Tips:
Pantersnigeln eller även kallad Leoparsnigeln är revirhävdande. Hitta såna och flytta hem till dig. Vackra som fan oxå. http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/nyckel/pantersnigel.html
Trädgårdsnäckorna - äter mest dött material - inte levande växter - dem vill du oxå ha.
Hos mig är åkersniglarna problemet - små men många.
För att artbestämma - kolla in länken på den här sidan: http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/nyckel/index.html
Sist - koppar. Billigare än att köpa koppartejp mot sniglarna till små områden - t ex krukor - är att linda runt några varv koppartråd. Använd ytterkrukor av gamla kopparskålar och pottor. Kanske nån redan tipsat.
Annars är det inte fel att samla sniglarna till valda ställlen. Lägg ut en skiva på gräset. Dit drar de sig under dagen undan torkan. Måste kollas och städas rent dock varje dag.
Pantersnigeln eller även kallad Leoparsnigeln är revirhävdande. Hitta såna och flytta hem till dig. Vackra som fan oxå. http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/nyckel/pantersnigel.html
Trädgårdsnäckorna - äter mest dött material - inte levande växter - dem vill du oxå ha.
För att artbestämma - kolla in länken på den här sidan: http://www.tradgard.org/kunskap/snigel/nyckel/index.html
Sist - koppar. Billigare än att köpa koppartejp mot sniglarna till små områden - t ex krukor - är att linda runt några varv koppartråd. Använd ytterkrukor av gamla kopparskålar och pottor. Kanske nån redan tipsat.
Annars är det inte fel att samla sniglarna till valda ställlen. Lägg ut en skiva på gräset. Dit drar de sig under dagen undan torkan. Måste kollas och städas rent dock varje dag.
Redigerat:
Tack för länkarna, mycket läsvärt där.Henrietta70 skrev:Tips:
Pantersnigeln eller även kallad Leoparsnigeln är revirhävdande. Hitta såna och flytta hem till dig. Vackra som fan oxå. [länk]
För att artbestämma - kolla in länken på den här sidan: [länk]
Eftersom ditt problem är att de väller in utifrån så tycker jag du skall göra två saker. Sätt upp ett elstängsel i form av lina på låg höjd, som steker alla som vill in. Sedan följer du flödet bakåt och försöker ta reda på om det verkligen är golfbanan som är skyldig. Är det så borde du ha goda möjligheter att fåmdrt åtgärdat. Beskriv dina enorma olägenheter för chefen. Förstår han inte så byter han nog åsikt när du antyder den eventuella badwill detta skulle ge honom om lokalpressen fick nos på det (vilket ju är fullt rimligt i småorterna).
Sedan apropå att döda. Jag ser inte poängen. En sönderklippt snigel kan ev sprida sina ägg. Att lösa upp dem med salt skapar massa kladd. Jag lägger dem i en plastpåse, knyter, dumpar i soptunnan och låter värmeverket ta hand om problemet ..
Sedan apropå att döda. Jag ser inte poängen. En sönderklippt snigel kan ev sprida sina ägg. Att lösa upp dem med salt skapar massa kladd. Jag lägger dem i en plastpåse, knyter, dumpar i soptunnan och låter värmeverket ta hand om problemet ..
Just nu är det knepigt att följa flödet, det är meterhögt gräs på allmänningen, men jag har klippt en gångväg över den, och där går det knappt att gå när det är snigeltid, det är mer snigel än gräs.
Just nu har jag gett upp för säsongen, dom äter som tur är inte på krusbären, vinbären, äpplena mm som är aktuellt nu, men till våren innan dom dyker upp igen ska jag vara redo, då jäklar ska dom få se.
Jag tackar så hemskt mycket för alla tips och knep som dykt upp här.
Och om nån är orolig, så är jag inte mycket för gift och bekämpningsmedel.
PS: Plockade just ner 4 st från garagedörren !!!
Just nu har jag gett upp för säsongen, dom äter som tur är inte på krusbären, vinbären, äpplena mm som är aktuellt nu, men till våren innan dom dyker upp igen ska jag vara redo, då jäklar ska dom få se.
Jag tackar så hemskt mycket för alla tips och knep som dykt upp här.
Och om nån är orolig, så är jag inte mycket för gift och bekämpningsmedel.
PS: Plockade just ner 4 st från garagedörren !!!
Anlägg en "sandgångväg" hårdpackad som barriär, salta över hela, räcker med en halvmeter bred gång.
Tösalt i storsäck gör susen mot sniglar på packad sand, blir dock lite smetigt men gången är bara ett skydd ingen gångväg för folk!
Tösalt i storsäck gör susen mot sniglar på packad sand, blir dock lite smetigt men gången är bara ett skydd ingen gångväg för folk!
Samma här... De kommer fram i skymningen.
Särskilt mycket denna sommar. Min tomt är omgiven av åkrar, kanske de kommer därifrån?
Särskilt mycket denna sommar. Min tomt är omgiven av åkrar, kanske de kommer därifrån?
Redigerat:
Levande i en påse i soptunnan!? Men det är väl ändå onödigt djurplågeri?!elpaco skrev:
Poängen med att klippa sönder dem är att antalet sniglar som kan föröka sig minskar. Dvs man får inte bort alla men de skulle varit flera om man inte gjorde.
Däremot fattar jag inte varför vissa bemödar sig ta bort liken. Sniglarna städar upp. Äter upp liken. Att de döda sniglarna efterlämnar sina ägg har jag också hört, men aldrig sett att det har legat några ägg kvar. Allt är borta på morgonen. Så den faran tror jag är överreklamerad.
Poängen med att döda sniglarna och inte bara lägga dem levande i en plastpåse är väl uppenbar? Även om de för oss människor är skadedjur ska vi inte ägna oss åt djurplågeri. Vår enda ansträngning är ett litet klipp.elpaco skrev:
Var rädda om de randiga/fläckiga sniglarna!. De bekämpar mördarsniglarna:
http://malaroarna.naturskyddsforeningen.se/2014/12/04/sniglar-mot-sniglar/
(fast jag kan konstatera att trots att jag har dessa leopardsniglar i min trädgård så klarar de inte av den stora mängd mördarsniglar som finns i år..... men jag är noga med att spara dessa när jag är ute och snigelklipper på kvällarna)
http://malaroarna.naturskyddsforeningen.se/2014/12/04/sniglar-mot-sniglar/
(fast jag kan konstatera att trots att jag har dessa leopardsniglar i min trädgård så klarar de inte av den stora mängd mördarsniglar som finns i år..... men jag är noga med att spara dessa när jag är ute och snigelklipper på kvällarna)
Lider sniglar? Kan maskar lida? Tveksamt. Och varför skulle de lida i en påse (bland kompisar..)? Man kan rimligen inte applicera vad vi tycker är hemskt (instängd) på ett så enormt annorlunda och rudimentärt djur?Sommartorparn skrev:
Henri jag tycker man skall vara försiktig med att lasta på andra sina antaganden och moraliska förpliktelser. Våra handlanden måste vara pragmatiska. Vi ger tex gift till andra skadedjur så att de långsamt blöder ihjäl, men sniglar skadas i en påse? Hur tror du tex det känns att lyseras av järnsulfat eller vägsalt? Är det mer humant för dig?
Redigerat:
Elpaco
Vissa skadedjur är svåra att komma åt på annat sätt än med gifter. Sniglar springer inte ifrån oss och det räcker med ett klipp så lider de garanterat inte.
Det ena lidandet ursäktar inte ett annat (och onödigt) lidande.
Vissa skadedjur är svåra att komma åt på annat sätt än med gifter. Sniglar springer inte ifrån oss och det räcker med ett klipp så lider de garanterat inte.
Det ena lidandet ursäktar inte ett annat (och onödigt) lidande.