40 024 läst · 120 svar
40k läst
120 svar
Sjuka mängder sniglar av alla sorter, genomsnitt 13 mördarsniglar per kvm.
För mig funkade det att anlägga barriärrer med "illaluktande" växter. Gräslök och mynta har varit effektiva. Men På min tomt kommer de bara in på en kort sträcka har man en lång gräns blir det besvärligt. Har gått från att döda ca 100 per dygn till 2-3 st per dygn.
Jag har under 1 vecka testat http://www.frunol-delicia.de/uploads/tx_cycpro/Etisso-Schnecken-Linsen-Power-Packs.pdf som kan köpas bl.a på tyska amazon. Fördelen är att medlet inte försvinner av lite regn. Får se hur det fungerar i längden, men hittills märks en rejäl minskning.
Medlem
· Västra Götaland
· 123 inlägg
Vi har minst lika mycket sniglar som ni (allmänning på en sida), första året vi bodde här försökte vi klippa dem och kunde utan vidare ta tusen sniglar per person och dag. Till våren ska jag köpa nematoder och så får det bli en hårdsatsning med snigelgift också.
Har varit tort några dagar, så när jag klippte gräset i morse såg jag bara ett fåtal sniglar.
När det började regna kollade jag på klockan, gick ut efter en kvart, runt alla planteringar, buskar och häcken mot allmänningen var det tjockt med sniglar, plockade alla jag hittade på en halvtimme, det blev 8,6 kg i en hink.
Samtliga är nu välkokta.
När det började regna kollade jag på klockan, gick ut efter en kvart, runt alla planteringar, buskar och häcken mot allmänningen var det tjockt med sniglar, plockade alla jag hittade på en halvtimme, det blev 8,6 kg i en hink.
Samtliga är nu välkokta.
Vi hade väldigt mycket sniglar fram till för 1 månad sedan, då vi kom på att man kan muta barnen att plocka sniglar.
Dem har plockat varje dag i en månads tid men nu verkar sniglarna ha sinat...
Dyrt för plånboken har det dock blivit
Dem har plockat varje dag i en månads tid men nu verkar sniglarna ha sinat...
Dyrt för plånboken har det dock blivit
Jag var på en närliggande handelsträdgård för en tid sen, dom rekommenderade att strö aska runt tomten. Tydligen ska de små äckliga rackarna inte gilla att krypa över aska. Kan ju vara värt ett försök på gränsen mot allmänningen du pratade om. Har själv inte testat eftersom vi än så länge sluppit de små asen i vårt kvarter, hoppas det förblir så!
Tyvärr tror jag mina barn 22 o 27 är måttligt intresserade av att plocka sniglar, men jag blev nyligen morfar, så jag ska spara tipset till framtiden.Montören skrev:
Ska provas, eldar pellets, så vintertid får jag ihop en halv hink i veckan 😊one- skrev:Jag var på en närliggande handelsträdgård för en tid sen, dom rekommenderade att strö aska runt tomten. Tydligen ska de små äckliga rackarna inte gilla att krypa över aska. Kan ju vara värt ett försök på gränsen mot allmänningen du pratade om. Har själv inte testat eftersom vi än så länge sluppit de små asen i vårt kvarter, hoppas det förblir så!
En annan fråga är ju, vad gör ni med alla döingar? Jag plockar också varje kväll, lägger i en hink och häller kokande vatten över. Men sen då? Hittills har jag bara hällt dem i brunnen, vilket inte känns helt smart (men jag har å andra sidan inga galna mängder, 10-20 åt gången). Vad gör ni?
Vi saltar och häller dem i soptunnan!stefan991 skrev:
Det blir bara gegga kvar av dem