Salt är ju inget gift på det viset, et kan du mycket väl strö ut tex på stengångar och sådant, det håller då även ogräs borta, utan att vara farligt. Men strör du det i gräsmattan dör gräset.
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
@Strumpberg Börja med att skaffa en robotklippare, då blir det snabbt få sniglar på gräsmattan. De försvinner inte helt, men den håller efter dem bra.
Vi har ingen gräsmatta. Tomten består till 100% av ogräs och marken är så ojämn att inte ens grannens bensindrivna monster går att köra. Nästa år ska vi börja ta itu med utsidan ( i år är det insidan) och om jag får min vilja igenom blir det ingen gräsmatta alls.
Frågan är hur man hindra sniglarna från att komma upp på den framtida altanen? I år har vi lagt ut lastpallar som en provisorisk altan och de slemmiga äcklen kommer upp mellan brädorna som vi har spikar fast ganska tajt.
 
S
Anna_H Anna_H skrev:
Salt är ju inget gift på det viset, et kan du mycket väl strö ut tex på stengångar och sådant, det håller då även ogräs borta, utan att vara farligt. Men strör du det i gräsmattan dör gräset.
Min plan har varit att salta hela baksidan där vi ska bygga altan nästa år. Men där satte sambon ner foten och sa nej.
Vi har bara ogräs i trädgården och alltså ingen växtlighet vi är rädda om. Allt ska ändå bort så småningom.
 
BirgitS
Efter altanbygget bör sniglarna bli färre med tiden eftersom det då finns färre döda växtdelar för dem att äta.
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Efter altanbygget bör sniglarna bli färre med tiden eftersom det då finns färre döda växtdelar för dem att äta.
Pantersniglar lever på multnade växtdelar medan mördarsniglar lever på levande växter. Därför är pantersniglar inga skadedjur och sägs mota bort mördarsniglar.
 
Altanen håller du ren med tätt mellan brädorna och koppartejp I ytterkant.
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S Strumpberg skrev:
Finns det någon annan här som är sjukligt rädd för sniglar? Jag är så rädd för sniglar att jag inte ens kan titta på dom genom fönstret. De gånger jag blivit omringad av sniglar står jag helt paralyserad av skräck och har inte långt till tårar.

Så frågan är hur jag ska bli av med mördarsniglarna?? Sambon har förbjudit mig att hälla ut gift så jag åkte och köpte 25 kg tösalt att hälla ut på en plätt där jag behövde kunna stå och jobba. Men han hann se säcken innan jag tömt den och sa att jag inte fick göra det heller. Så nu utnyttjar jag inte tomten alls. Vill jag vara ute så sitter jag på balkongen eller på tröskeln till ytterdörren där vi har lite grus utanför.
Försökt med KBT istället?
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
Varför inte salta?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man kan förresten också kissa på dem. Härlig känsla.
 
Den här uppfattningen att salt inte skulle vara ett gift, varifrån kommer den?
 
Saltet verkar främst i upplöst tillstånd genom osmos, dvs iom att levande celler har ett semipermeabelt membran och därför kan släppa igenom vissa mindre molekyler (som tex vatten), medan andra inte kan passera okontrollerat. Det gör att vattnet inuti cellen "dras ut" då salthalten är högre utanför cellen och osmosen (som så mycket annat) eftersträvar jämvikt, en levande organism klarar bara av detta till viss grad innan den dör. Därför påverkas även ogräs (dit jag även räknar gräs) och andra växter.

Varken natrium- eller kloridjonerna är giftiga i sig, faktum är att de är essentiella för oss, men som med mycket annat finns en viss mängd som är nödvändig och en viss mängd som är giftig.

Det man dock bör beakta är att däggdjurs hud, även om den skyddar till viss del, inte klarar av att exponeras för starka saltlösningar under en alltför lång tid. Det är tex därför hundars tassar tar stryk av att knata runt i saltslasken om vintern. Dessutom verkar saltet korrosivt på metaller, något att tänka på om man vill salta sina gångar/uppfarter och man har räcken eller lyktstolpar i närheten.

Eftersom varken gifter eller salter är särskilt selektiva i det sätt de jobbar på, så undviker jag allt sådant i trädgården. Jag gillar mer handgripliga metoder, allra bäst är om man får en såpass välbalanserad biologisk mångfald i naturen, att ingen art blir invasiv. (y)
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
En familjemedlem har otroliga problem med Mördarsniglar och tänkte skaffa en Slugmatic som jag minns från tidigt 10-tal, men de verkar försvunnit helt 😢


En Slugmatic redskap för att hantera sniglar, bestående av en lång stång med en klämma i ena änden och en påse i den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tokslut Tokslut skrev:
En familjemedlem har otroliga problem med Mördarsniglar och tänkte skaffa en Slugmatic som jag minns från tidigt 10-tal, men de verkar försvunnit helt 😢
Går lika bra med selleri... jag menar sax förstås. I morse på min snigeljakt klippte jag 220 st, blir nog lika många ikväll 😠
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Går lika bra med selleri... jag menar sax förstås. I morse på min snigeljakt klippte jag 220 st, blir nog lika många ikväll 😠
Blir man till åren är det nog skönt att slippa rysk "knädans" eller krypa runt på alla fyra tänker jag
 
En rejäl toffel och tryck till och låt ligga kvar.
Efter några timmar kommer kompisarna och äter upp dom.
Då vet man var man ska leta nya att trampa till.
Hur många jag än dödar så finns inga rester kvar ner än några timmar.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.