Hej HJFF1969!
Hur är läget idag ?
Vore intressant med en lägesrapport !
 
Sitter just nu pa ett internetcafe pa Kreta, trots varmen finns ett kollegieblock med pa stranden dar jag har borjat skissa lite, mest for att lara mig grunderna och forsoka fa ett grepp pa hur det funkar i praktiken.
Tanken ar att borja bygga ett varmesystem i garaget i vinter for att till varen grava kulvert mm.

Sjalvcirkulationen har jag inte slappt annu:)
 
Läget har blivit lite annorlunda nu, vi har grävt ur källaren vilket ger plats för en av acktankarna, den med inbyggda slingor för VV exempelvis, "densitetsdrivet" blir ju då avsevärt högre med den stora tempdiffen vid laddning, varmvattenberedningen får man ju liksom gratis i samma veva, nackdelen blir ju lägre systemhöjd om man ser till ackens placering.
 
I denna tid av extrem kyla så har grubblerierna tagit fart igen, ju mer man lär sig ju svårare blir det, i grova drag så är tankarna så här nu:

2st 750l tankar placeras i källaren i huset och en 1000-1500l tank i verkstan och kulvert däremellan, självcirkulation i bägge byggnaderna.
Då husets tankar hamnar under tanknivån i verkstan kommer en cirkpump att köras under laddning.

Styrningen skulle jag vilja ha så att tankarna i huset laddas först och verkstan sist, tar värmeackumuleringen slut i huset startas pumpen och laddar från verkstan förutsatt att där finns nåt att ta av.

Kulverten kommer då bara att gå när laddning sker och med så varmt vatten som möjligt för bästa utnyttjande av värmelagringen.

Styrningen kommer nog att göras med analoga givare och ett PLC-system.
Ventilen V1 är en elstyrd trevägsventil med återgång mot tank1 i strömlöst tillstånd.
Ventilen V2 är en normalt stäng elstyrd ventil som öppnas vid laddning från verkstan till huset.

Har ni någon bättre/enklare lösning låt höra:)
 
  • DSC01206b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det blev lite fel och omständigt, gör ett nytt försök.

ELV är till för att säkerställa att pannvattnet går till acktanken i huset utan att blanda in vatten från tanken i verkstan, men det kanske inte behövs?

En backventil borde väl räcka för att det inte ska bli omvänd cirkulation.

Undrar hur en Laddomat 21 ställer sig till att i första läget ha acktanken 60m bort?

Kan man sätta säkerhetsvbentilen på detta sätt eller bör man gå upp direkt från pannan?
 
  • DSC01209.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du fortfarande tänkt använda någon form av styrning som du nämner i #64?
I så fall tycker jag du skulle utnyttja den på fler sätt i din systemlösning,
men vi kan återkomma till det.

- Det du kallar ELV kan du nog med fördel skippa där du ritat den nu.
- Backventilen är nog även den inte helt nödvändig.
- Laddomat 21 störs inte i sig av att tanken ligger långt bort mer än att tryckfallen över den blir lite annorlunda mot vid en typinstallation. Men ska du ändå ha någon form av egen styrning tycker jag du ska ersätta den med en elstyrd 3-vägsventil.
- Säkerhetsventilen bör du sätta direkt i närheten av pannan.

Är det platsbrist i huset som gör att du fördelar tankarna så här?
Du kanske skulle ha större volym i verkstan och sen satsladda till endast en tank inne. Med din styrning skulle du nog kunna göra det på ett bra sätt så att ingen onödig volym behöver svalna i kulverten. Samtidigt kanske det är lättare att isolera rejält på den del som blir uppställd i uthuset.
 
Har ingen platsbrist i källaren, tanken med att ha acktankar i bägge byggnaderna är att då kunna få självcirkulation, pumparna körs bara vid eldning och 1 pump vid laddning av husets tank, kulverten går endast delar av dygnet och under vissa omständigheter kan all tankvolym användas till huset, ex vår höst.

Det du kallar ELV kan du nog med fördel skippa där du ritat den nu.
Menar du att pannvattnet bara skulle transporteras till hustanken (Tank2) utan att stänga av verkstadstanken (Tank1) , har lite svårt att se detta, förklara gärna mer.
Termoventiler har iofs så, dom startar överföringspumpen när tanktoppen i tank 1 blir varm utan avstängningsventil.

- Backventilen är nog även den inte helt nödvändig.
Tank 2 hamnar under Tank1 så jag ser inte hur den skulle kunna tas bort.

- Laddomat 21 störs inte i sig av att tanken ligger långt bort mer än att tryckfallen över den blir lite annorlunda mot vid en typinstallation. Men ska du ändå ha någon form av egen styrning tycker jag du ska ersätta den med en elstyrd 3-vägsventil.
Jag undrar om deras rekomendation på max 6m rörlängd har att göra med säkerheten vid strömbortfall, självcirkulationen fungerar nog inte tillfredställande annars, så om jag förstår saken rätt så kan man i mitt fall med 2 pumpar ändå transportera pannvattnet med tillräcklig cirkulation och vid strömbortfall har jag Tank1 tillräckligt nära.
En 3-vägs ventil är ett alternativ, men finns dom återfjädrande så säkerheten upprätthålls vid strömbortfall el dyl.
En Laddomat 21 känns rätt enkel och säker ändå.

Har du fortfarande tänkt använda någon form av styrning som du nämner i #64?
Det vore väldigt intressant att kunna styra hela klabbet med en Micro-PLC utan att äventyra säkerheten:)
 
Jag bifogar en liten principskiss på hur jag tänker mig det hela.

Vad har du tänkt dig använda för panna?
Har den RGF behöver du inte tänka mycket på säkerhet vid strömavbrott. Det behöver du inte i vilket fall, ångbildningsenergin är betydande så fungerar bara säkerhetsventilen är det lugnt.
Matarvatten till ångmaskinen har du ju naturligt från ack via självtryck.

Hur har du tänkt ordna expansionen?
Ser ut som slutet på dina skisser.
 
  • HJFF.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
HJFF1969 skrev:
Undrar hur en Laddomat 21 ställer sig till att i första läget ha acktanken 60m bort?
Det funkar inte, däremot har termoventiler en lösning med shunt och Termomatic K
 
Matss skrev:
Det funkar inte, däremot har termoventiler en lösning med shunt och Termomatic K
Vad är det som stör den?
Förutom att man inte kan föra över den nominella effekten är det något annat?
 
Det är väl illa nog om den bara kan föra över några kW?
 
Det är väl illa nog om den bara kan föra över några kW?
Med en egen cirkulationspump på kulverten borde väl inte överföringskapaciteten vara ett problem och säkerheten uppfyllas när man använder sig av Laddomat 21, Huvudtanken är ju inom föreskrivna 6m.
Termoventiler använder sig av laddomat 21 mot huvudtank och Laddomat 31 mot kulvert och slavtank.

http://www.termoventiler.se/media/upload/Laddomat31.pps#13

Jag bifogar en liten principskiss på hur jag tänker mig det hela.
Om jag förstår dig rätt så blir det 2 elektriska laddomater, eller har du tänkt dig YE2 som en blandningsventil för att begränsa framledningen i kulverten?
Har fortfarande lite svårt att se hur självcirkulationen kan stoppas utan backventil, även om YE2 stänger mot huvudtanken kyler ju kulverten av och kan starta självcirkulation.
Har jag missuppfattat vore jag tacksam för en vidare förklaring.

Vad har du tänkt dig använda för panna?
Har den RGF behöver du inte tänka mycket på säkerhet vid strömavbrott.
Hur har du tänkt ordna expansionen?
Jo det blir en panna med RGF och slutet kärl.
 
HJFF1969 skrev:
Om jag förstår dig rätt så blir det 2 elektriska laddomater, eller har du tänkt dig YE2 som en blandningsventil för att begränsa framledningen i kulverten?
Har fortfarande lite svårt att se hur självcirkulationen kan stoppas utan backventil, även om YE2 stänger mot huvudtanken kyler ju kulverten av och kan starta självcirkulation.
Har jag missuppfattat vore jag tacksam för en vidare förklaring.

Jo det blir en panna med RGF och slutet kärl.
Eftersom du ville utnyttja en egen styrning skulle jag rekommendera att du löser laddomatfunktionen med en elstyrd trevägsventil, då kan du enkelt välja en lämplig (hög) laddtemp. Dessutom tvångstyr man ju flödet på två portar så även ett längre avstånd till tank löser sig bra, för att inte tala om återvinningskoppling av resterande pannvärme på köpet.
Att jag ritade den på tilloppsidan är för att fyllning från tank via returen vid ev kokning inte ska behöva några specialare med fjäderretur eller backventiler. Säkerhetsfunktionerna vid panna med RGF är ju vid strömavbrott goda redan pga att effekten inte blir så stor utan fläkt, vid hög temp i övrigt finns ju både drift och säkerhetstermostat. Med lämplig säkerhetsventil och fyllning via acktankreturen har man ju både hängslen och livrem, och detta utan komplikationer som underhållskrävande, ofta krånglande SYR-ventiler odyl.

Via YE2 kan du välja om du ska använda satsladdningslogiken även när du eldar för laddning av huvudtanken, den används även för att skilja de två systemen åt. Dessutom tänkte jag att du kan använda den för att tömma kulverten efter återladdning av slavtanken så att inte x liter vatten behöver stå där och svalna i onödan.

Tömmer du kulverten så tempen är utjämnad och drar rören lämpligt bör du inte få någon självcirkulation att tala om, nivåskillnaden är väl dessutom inte så stor?
 
Tänkte mig sent om sider uppdatera denna tråd, har haft fullt upp med annat men har i dagarna avslutat etapp 1 i mitt projekt, har monterat klart allt i verkstan och proveldat, lite trixigt att få till primär och sekundärluft inställningarna på min Bonus 30kW, hittar man rätt ser den ut att brinna bra enl mina ögon men vad jag förstår så borde det vara optimalt med justeringar under eldningscykeln (kanske därför det finns pannor med lambdastyrning :rolleyes: )
Hade nåt skrammelljud i fläkten och under reparationen började jag fundera så här, om man hittar en lämplig blandning på prim/sek luft borde man inte kunna varvtalsstyra fläkten under förbränningscykeln och få det bättre än med en och samma inställning?

Hur som helst så verkar det fungera bra, bägge tankarna laddas samtidigt och med bra skiktning, får även bra skjuts på vattnet till min bautaradiator UTAN pump :) trots att överkant inte sitter högre än panntoppen, så länge tankarna är varmare än lokalen så borde det i teorin bli cirkulation.
Detta borgar för en bra funktion i huset där höjdskillnaden från slavtank till närmaste radiatorn är enorm i jämförelse, tänker man sig då radiatorerna på övervåningen kanske man kan höra suset av cirkulerande vatten i systemet :)

Har valt compactradiatorer av storlek **33, direkt mot radiatorn förstorar jag från R15 till R20 och monterar en RA-G strl 20 och 22mm kopparrör, stammarna blir 28mm.

Innan kulverten har jag som säkerhet valt att montera en termisk ventil 80 grader, på inblandningsröret har jag satt en ventil om jag behöver strypa, vet inte riktigt hur dom beter sig än i regleringen.

Nu börjar nästa etapp!
 
Du går från klarhet till klarhet, enligt den goda principen tänka först jobba sen.:)
Kul att det går bra med anläggningen. Varvtalsreglering på fläkten skulle säkert funka utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.