d^_^b Roligt att "se" dig igen
 
Pr95, Det är roligt att det skrider sakta framåt och att tiden finns ibland att "besöka" er:)
GK100, Jo många timmar blir det på grubblerier, tack vara detta forum behöver man inte göra allt för många misstag, kanske jag kollar närmare på en varvtalsstyrd rgf senare då PLC-n öven har en PWM utgång.
Trodde att rökgastempen varit för låg men efter att jag monterat en digital stektermometer i rökgaslådan inser jag att så är inte fallet.
Har loggat enl enkla principer senaste eldningen, bifogar detta, enl vad jag fått fram så är RGT aningen hög men panneffekten nästan låg (ca25kW) verkningsgraden är dock bra.
Har ni några tips på förändringar, har försökt beskriva lågan under förbränningsförloppet.
Sist så verkar laddkretsen lämna på tok för låg temp till pannan.
 
Snart dags för etapp 2:) inkoppling resterande radiatorer, slavtank, varmvattenberedning, styrning.

Har testat lite under vintern att köra utan CP på kulverten, det fungerar rätt bra trots att bara hälften av radiatorerna är installerade, radiatorn på övervåningen verkar bära med sig varmvatten till radiatorn på samma slinga fast på nedre våningen trots att höjdskillnaden tank/radiator är minimal.

Har dock märkt ett fenomen vad gäller den termiska ventilen som ska skydda kulverten mot för varmt vatten, kulvertreturen som ska blandas in verkar ta vägen tillbaks till tankbotten medans (i samma rör!) strömmar varmt vatten från tankbotten och blandas in i den termiska ventilen, detta gäller bara vid väldigt lågt flöde och kommer inte att vara ett bekymmer när slavtanken är inkopplad ock satsladdas med pumpen på läge 3

Funderar på att sätta in en klaffbackventil på röret som går till tankbotten för att undvika att varmvattnet går fel väg, eller vad tror ni?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.