H
M mbense skrev:
Renoverar badrummet och kommer ha Shelly brytare för belysningen. Jag skulle vilja ha en rörelsesensor i badrummet som beroende på tid på dygnet tänder olika lampor. Men frågan är vilken rörelsesensor jag ska ha för detta. Några förslag?
Har idag en "osmart" Schneider sensor monterad i en vanlig ram för brytare i ett annat rum och skulle vilja ha något liknande fast smart
M mbense skrev:
Renoverar badrummet och kommer ha Shelly brytare för belysningen. Jag skulle vilja ha en rörelsesensor i badrummet som beroende på tid på dygnet tänder olika lampor. Men frågan är vilken rörelsesensor jag ska ha för detta. Några förslag?
Har idag en "osmart" Schneider sensor monterad i en vanlig ram för brytare i ett annat rum och skulle vilja ha något liknande fast smart
Kan du inte koppla den osmarta rörelsensorn till shellyn på samma vis som en strömbrytare? sen kan du välja vad det ska trigga vid olika tidpunkter?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J Jsson83 skrev:
Har du gjort som jag skrev i inlägg 762? [länk]

Det låter som du måste vända på korsen, dvs montera den upponer, eller byta plats på de vita trådarna. Alla 3 brytare måste vara monterade/kopplade så att de bara skickar en 230v puls när man håller inne dem. Nu är förmodligen korsen monterad åt andra hållet, så att den inte skickar någon puls när du håller in den, men den skickar en puls i stället när du släpper den. Fjädrarna måste vara monterade så att brytarna är i sitt av läge så att säga när de är opåverkade. Läs inlägg 762 igen.
Ok, nu fungerade det. :) Hade satt fjädrarna åt andra hållet på trappen och korsen. Nu funkar allt. Hurra och stort tack igen!
 
H halj skrev:
Kan du inte koppla den osmarta rörelsensorn till shellyn på samma vis som en strömbrytare? sen kan du välja vad det ska trigga vid olika tidpunkter?
Om det är möjligt låter det som en bra idé. Kan shellyn känna att den aktiverats och då även trigga andra puckar osv? Kanske kan koppla sensorn till en separat Shelly puck som triggar de andra puckarna erkände på tidpunkt osv?
 
H
M mbense skrev:
Om det är möjligt låter det som en bra idé. Kan shellyn känna att den aktiverats och då även trigga andra puckar osv? Kanske kan koppla sensorn till en separat Shelly puck som triggar de andra puckarna erkände på tidpunkt osv?
Har inte testat själv men jag är rätt säker på att jag läst någon föreslå den lösningen tillsammans med ett skymmningsrelä.

Kör du det i homeassistant så går det garanterat.
 
R
M mbense skrev:
Om det är möjligt låter det som en bra idé. Kan shellyn känna att den aktiverats och då även trigga andra puckar osv? Kanske kan koppla sensorn till en separat Shelly puck som triggar de andra puckarna erkände på tidpunkt osv?
Det är inga problem för en shelly att skicka ett kommando som styr en annan shelly beroende på dess knappstatus. Om en shelly kan styra flera andra är jag osäker på, det verkar inte så enligt dokumentationen: https://shelly.cloud/documents/developers/ddd_communication.pdf

Ska du bara ha den för att känna av sensorn utan att styra något som är direkt kopplat till den kan man använda en i3 https://shop.shelly.cloud/shelly-i3-wifi-smart-home-automation#363 då får du dessutom två ingångar extra som kanske kan användas i framtiden.

Det som kan vara ett problem är hur shellyn fungerar ihop med rörelsesensorn. Det finns lite olika implementationer av sensorer och alla fungerar inte med en shelly som "last". Det finns ju exempelvis sensorer som fungerar utan nolla och som drar en liten driftström genom lasten. En sådan kommer inte fungera eftersom shellyn kommer att känna av den låga strömmen som "rörelse". Så en sensor som kräver nolla är en bra start men det finns inga garantier då heller.

Det finns en rätt lång tråd här på forumet (jag hittar den inte just nu) om just kombinationen shelly och en rörelsesensor där det "borde" fungerat men inte gjorde det. Jag minns inte exakt vad man kom fram till men jag har för mig att det berodde på att shellyn har så låg ingångsimpedans att en längre "flytande" ledare kan plocka upp tillräckligt mycket energi från närliggande ledare för att shellyn ska tolka det som "på". Kommer inte ihåg om man löste problemet eller om sensorn fick bytas.
 
H
R RoAd skrev:
Det är inga problem för en shelly att skicka ett kommando som styr en annan shelly beroende på dess knappstatus. Om en shelly kan styra flera andra är jag osäker på, det verkar inte så enligt dokumentationen: [länk]

Ska du bara ha den för att känna av sensorn utan att styra något som är direkt kopplat till den kan man använda en i3 [länk] då får du dessutom två ingångar extra som kanske kan användas i framtiden.

Det som kan vara ett problem är hur shellyn fungerar ihop med rörelsesensorn. Det finns lite olika implementationer av sensorer och alla fungerar inte med en shelly som "last". Det finns ju exempelvis sensorer som fungerar utan nolla och som drar en liten driftström genom lasten. En sådan kommer inte fungera eftersom shellyn kommer att känna av den låga strömmen som "rörelse". Så en sensor som kräver nolla är en bra start men det finns inga garantier då heller.

Det finns en rätt lång tråd här på forumet (jag hittar den inte just nu) om just kombinationen shelly och en rörelsesensor där det "borde" fungerat men inte gjorde det. Jag minns inte exakt vad man kom fram till men jag har för mig att det berodde på att shellyn har så låg ingångsimpedans att en längre "flytande" ledare kan plocka upp tillräckligt mycket energi från närliggande ledare för att shellyn ska tolka det som "på". Kommer inte ihåg om man löste problemet eller om sensorn fick bytas.
Hm, intressant.
Googlade lite och hittade detta.
https://gist.github.com/xbmcnut/6d239de9523246d7a831ca55be6564c2
Där verkar det funka men vissa har de problem du beskrev. Fanns en lista på kompatibla, visserligen ip65, PIR sensorer.
https://www.shelly-support.eu/forum...-compatible-pir-sensors/&postID=5347#post5347
 
E elector skrev:
Ok, nu fungerade det. :) Hade satt fjädrarna åt andra hållet på trappen och korsen. Nu funkar allt. Hurra och stort tack igen!
Bra, hoppas du lärt dig lite nya saker längs vägen.

M mbense skrev:
Om det är möjligt låter det som en bra idé. Kan shellyn känna att den aktiverats och då även trigga andra puckar osv? Kanske kan koppla sensorn till en separat Shelly puck som triggar de andra puckarna erkände på tidpunkt osv?
Ja

R RoAd skrev:
Det är inga problem för en shelly att skicka ett kommando som styr en annan shelly beroende på dess knappstatus. Om en shelly kan styra flera andra är jag osäker på, det verkar inte så enligt dokumentationen: [länk]

Ska du bara ha den för att känna av sensorn utan att styra något som är direkt kopplat till den kan man använda en i3 [länk] då får du dessutom två ingångar extra som kanske kan användas i framtiden.

Det som kan vara ett problem är hur shellyn fungerar ihop med rörelsesensorn. Det finns lite olika implementationer av sensorer och alla fungerar inte med en shelly som "last". Det finns ju exempelvis sensorer som fungerar utan nolla och som drar en liten driftström genom lasten. En sådan kommer inte fungera eftersom shellyn kommer att känna av den låga strömmen som "rörelse". Så en sensor som kräver nolla är en bra start men det finns inga garantier då heller.

Det finns en rätt lång tråd här på forumet (jag hittar den inte just nu) om just kombinationen shelly och en rörelsesensor där det "borde" fungerat men inte gjorde det. Jag minns inte exakt vad man kom fram till men jag har för mig att det berodde på att shellyn har så låg ingångsimpedans att en längre "flytande" ledare kan plocka upp tillräckligt mycket energi från närliggande ledare för att shellyn ska tolka det som "på". Kommer inte ihåg om man löste problemet eller om sensorn fick bytas.
Bra tips!

En Shelly kan styra upp till 5 andra, dock rekommenderar de inte fler än 2 "More than 2 actions can effect the normal operation of the device depending on the network infrastructure and the controlled device".

Tråden du söker är lebys tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/pir-triggar-inte-relae-shelly.352578/
Har för mig det slutade med att man behövde ett motstånd.

Bästa är om man kan hitta en PIR med en riktig reläutgång, eller kanske lägga ett mellanrelä som drar tillräckligt mycket.
 
  • Gilla
elector
  • Laddar…
Behöver lite råd från forumets samlade Shelly-expertis. Ska styra 6 markiser med Shelly varav 3 sitter precis vid varandra (alltså simulera en upp/ned-knapp).

  • Är det Shelly 2.5 jag ska ha?

  • Kan samma Shelly styra tre markiser åt gången?
  • Dessa kommer att sitta i en liten kopplingsdosa vid markisen (utomhus). Shelly support sa att temperaturen inte är något problem, någon som har andra erfarenheter?

  • Dessa kommer att styras från Home Assistant. Behöver Shelly-enheterna vara uppkopplade mot nätet eller räcker det att de är kopplade mot min HA-installation?
 
Nu behöver jag lite hjälp för att få mina led i köket smarta.. Detta är min väggbrytare till mitt köksskåp. Jag har två knappar på brytaren (S1 och S2) där S1 styr en LED-list under köksskåpet (Grå tändtråd) och S2 styr LED-list i skåpen (svart tändtråd). Bägge trådarna leder till varsin 24V DC dimbar transformator och vidare till respektive led list.
Dubbel väggbrytare med ledningar och en transformator öppnad i vägg för smart belysning i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag hade tänkt att koppla dessa till varsin Shelly RGBW2 men får inte ihop hur jag skall koppla det, om det ens går att koppla?

Jag vill ju kunna styra respektive led-list med brytaren på väggen och med Shelly för att skapa scheman. Men är det ens möjligt? Hur hade ni gjort?
 
R
Du kan inte använda en RGBW2 till det. Din nuvarande dimmer sitter på primärsidan (230V) så ska du byta ut den ska du ha 2 shelly dimmer 2.

Shelly RGBW2 styr 4st lågspänningar (röd, grön, blå, och vit) direkt (eller via en förstärkare) till LED-list.
 
S svaos90 skrev:
Nu behöver jag lite hjälp för att få mina led i köket smarta.. Detta är min väggbrytare till mitt köksskåp. Jag har två knappar på brytaren (S1 och S2) där S1 styr en LED-list under köksskåpet (Grå tändtråd) och S2 styr LED-list i skåpen (svart tändtråd). Bägge trådarna leder till varsin 24V DC dimbar transformator och vidare till respektive led list.
[bild]

Jag hade tänkt att koppla dessa till varsin Shelly RGBW2 men får inte ihop hur jag skall koppla det, om det ens går att koppla?

Jag vill ju kunna styra respektive led-list med brytaren på väggen och med Shelly för att skapa scheman. Men är det ens möjligt? Hur hade ni gjort?
RGBW2 ska ju sitta på 24v sidan, dvs efter trafon. Du har ju flera utgångar/kanaler på RGBW2, så det skulle ju gå att köra 1 st kraftigare trafo och sedan en slinga på varje utgång. Men det förutsätter ju att de inte drar för mycket effekt (max 90w per kanal vid 24v/totalt max 288w. Dock har du ju bara ingång för 1 st knapp, och eftersom du vill styra även med 2 st fysiska knappar så faller detta alternativ bort.

Kvar finns då att sätta 2 st RGBW2 (förutsatt att du klarar dig på max effekten då) eller att du i stället sätter 2 st Dimmer 2, men förutsatt att dina transformatorer är dimbara, som du säger att de är. I båda dessa fall kan det bli tight att få plats med dubbla puckar i dosan, så jag hade nog satt shellypuckarna i anslutning till transformatorerna. Lite beroende på hur det är gjort kan det bli så att du får dra fram en extra tråd från dina nuvarande brytare till platsen där transformatorerna sitter.

Edit: Pucktvåa. Ser också att du menade 2 st RGBW2 och ja det hade fungerat, men då får du sätta dem efter resp trafo och inte vid brytaren. Jag hade nog gjort som RoAd skriver, satt 2 st Dimmer 2 i stället.
 
Redigerat:
Tack! ja precis, det lutar nu åt att sätta 2st dimmer2 istället. Och som tur är har jag plats bakom brytaren över så skulle ganska enkelt kunna dra trådarna dit. Hade i min enfald köpt på mig RGBW2 och förstod ju att brytaren sitter på 24v sidan vilket gav mig förundringen hur jag skulle sy ihop det för att använda befintliga väggbrytare..

trafosarna jag har är dessa, https://www.eldirekt.se/belysning/led-belysning/led-tillbehor/24vdc-transformator-3-25w-dimbar-actec så lastmässigt är det inga problem i sig då led-listerna inte drar mer än 20W/st och trafon skall klarar upp till 25W.

men får hitta på något annat roligt projekt med RBGW2 enheterna :)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S svaos90 skrev:
Tack! ja precis, det lutar nu åt att sätta 2st dimmer2 istället. Och som tur är har jag plats bakom brytaren över så skulle ganska enkelt kunna dra trådarna dit. Hade i min enfald köpt på mig RGBW2 och förstod ju att brytaren sitter på 24v sidan vilket gav mig förundringen hur jag skulle sy ihop det för att använda befintliga väggbrytare..

trafosarna jag har är dessa, [länk] så lastmässigt är det inga problem i sig då led-listerna inte drar mer än 20W/st och trafon skall klarar upp till 25W.

men får hitta på något annat roligt projekt med RBGW2 enheterna :)
Jag vet inte hur nyss du köpte RGBW2 enheterna? Följde det med en liten svart extrabox? Den gör ju att det ska gå att switcha med 230v. Så har du redan 2 st RGBW2 inköpta (med de svarta boxarna), och du kan placera puckarna intill trafona så går det ju att lösa eftersom dina ledslingor drar max 20w. Men du behöver dra fram fast fas då, till trafona. Och sedan skicka tändtrådarna via de svarta extraboxarna.

Titta på denna tråd, som dock inte har fått något svar: https://www.byggahus.se/forum/threads/inkoppling-av-shelly-rgbw2-till-led.404267/

Men kan nog hålla med om att 2 st Dimmer 2 blir lite mer clean lösning, så länge trafona dimrar snyggt ihop med dimmrarna. Lättare för nästa som är inne och river att förstå hur det är kopplat än speciallösningar. Vet inte hur RGBW2 dyker upp i appen heller, men det kanske går att stänga av de kanaler som inte används. Annars är det ju en ytterligare anledning till att välja Dimmer 2, att bara få ett enda reglage i appen så att säga,
 
J Jsson83 skrev:
Jag vet inte hur nyss du köpte RGBW2 enheterna? Följde det med en liten svart extrabox? Den gör ju att det ska gå att switcha med 230v. Så har du redan 2 st RGBW2 inköpta (med de svarta boxarna), och du kan placera puckarna intill trafona så går det ju att lösa eftersom dina ledslingor drar max 20w. Men du behöver dra fram fast fas då, till trafona. Och sedan skicka tändtrådarna via de svarta extraboxarna.

Titta på denna tråd, som dock inte har fått något svar: [länk]

Men kan nog hålla med om att 2 st Dimmer 2 blir lite mer clean lösning, så länge trafona dimrar snyggt ihop med dimmrarna. Lättare för nästa som är inne och river att förstå hur det är kopplat än speciallösningar. Vet inte hur RGBW2 dyker upp i appen heller, men det kanske går att stänga av de kanaler som inte används. Annars är det ju en ytterligare anledning till att välja Dimmer 2, att bara få ett enda reglage i appen så att säga,
Japp jag fick med den svarta lilla kabeln, skulle inte säga att det är en box. snarare två trådar åt varsitt håll och ett litet kretskort med en krympslang runt (se bild nedan).. Men som du säger BÖR det ju fungera att bryta med den kopplad på AC sidan om jag får dit en fas vilket inte är något bekymmer i sig. Men det skulle jag behöva testa i liten miljö först i så fall,
Gult kretskort med krympslang och svarta ledningar på skumunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.