J
Tack alla för input

Är det bara de svenska reglerna som är så hårda med att blanda eller innebär det något faktiskt problem? Det är väldigt självklart att det är blandat i dosan som det är nu. Googlar jag så tipsas det frekvent att driva med 110/220 och switcha en annan spänning och att det är en nyckelfunktion i 1an.

Kopplade ifrån allting tills jag bestämt mig om 230 eller likriktare, men funktionen är nu testad, vilket känns kul.
 
J Jotsat skrev:
Tack alla för input

Är det bara de svenska reglerna som är så hårda med att blanda eller innebär det något faktiskt problem? Det är väldigt självklart att det är blandat i dosan som det är nu. Googlar jag så tipsas det frekvent att driva med 110/220 och switcha en annan spänning och att det är en nyckelfunktion i 1an.

Kopplade ifrån allting tills jag bestämt mig om 230 eller likriktare, men funktionen är nu testad, vilket känns kul.
Kan du inte sätta shellyn i väggdosan där du har brytaren till knappen? Eller du har kanske inte 230V tillgängligt där?

Ett annat alternativ kanske kan vara att transformera dom 13,5V du hade från RF sändaren till 12V med en sån här: https://www.ebay.com/itm/4Pcs-Mini-...-/193874043275?_trksid=p2349624.m46890.l49292
 
J Jsson83 skrev:
Okej, bra då vet vi vad vi har att jobba med.

Det allra enklaste hade ju varit att lossa den oranga tråden till lampan från brytaren och koppla den till Shelly dimmerns utgång (O). Sedan tar du en ny, kort tråd där den oranga tidigare satt och till Shelly dimmerns knappingång (I1).

Sedan behöver ju Shellyn en fast fas, och det har du ju i den svarta. OBS att det måste vara samma fas som du har borta i den andra trappbrytaren, men det borde det vara.

Personligen hade jag ju också dragit fram en nolla pga samma resonemang som sist.

Nu är det kopplat och klart, in med 3 fjädrar i brytarna så de blir återfjädrande.

Nu vill du ju dock byta knapparna, så antingen köper du samma typ av knappar som du redan har, dvs 1 st dubbeltrapp, 1 st kors och 1 st trapp och då kopplar du in dem på precis samma sätt som nu. Håll reda på vilka trådar som sitter vart, tex de vita behöver in på samma ställe som de gamla satt på i den nya korsbrytaren. Då blir det som 3-way switch nedan.

Eller så kopplar du om alla knapparna paralellt, då kan du sätta en vanlig trapp i stället för korsen. Då blir det som momentary switch nedan, men det blir fler trådar att koppla om så alt 1 låter enklare.

Sedan stoppar du i 3 fjädrar.

[bild]
Nu har jag kopplat in dimmern. Den funkar och går att tända och släcka med brytaren som dimmern är kopplad till. Men inget händer när jag trycker på de andra två brytarna. Måste jag ställa in något i Shelly-appen för att alla tre ska funka att tända/släcka med? Just nu kör jag inte med några fjädrar, så jag har ställt in "Edge switch". Men, som sagt, hur får jag de andra två brytarna att också kunna tända och släcka lampan?

Hm. Jag bytte plats på den orangea och den bruna ledaren i brytaren, och har alltså en tråd från dimmern till den ingång på brytaren där den bruna ledaren satt förut. Kan det spela in? Kan inte byta nu eftersom min UPS behöver laddas och jag inte vågar bryta strömmen förrän imorgon igen (kan inte stänga ner en massa saker som är kopplade till UPS:en). ;)
 
Redigerat:
E elector skrev:
Nu har jag kopplat in dimmern. Den funkar och går att tända och släcka med brytaren som dimmern är kopplad till. Men inget händer när jag trycker på de andra två brytarna. Måste jag ställa in något i Shelly-appen för att alla tre ska funka att tända/släcka med? Just nu kör jag inte med några fjädrar, så jag har ställt in "Edge switch". Men, som sagt, hur får jag de andra två brytarna att också kunna tända och släcka lampan?

Hm. Jag bytte plats på den orangea och den bruna ledaren i brytaren, och har alltså en tråd från dimmern till den ingång på brytaren där den bruna ledaren satt förut. Kan det spela in? Kan inte byta nu eftersom min UPS behöver laddas och jag inte vågar bryta strömmen förrän imorgon igen (kan inte stänga ner en massa saker som är kopplade till UPS:en). ;)
Jag har inte riktigt i huvudet hur dimmern beter sig om du ställer den som "edge", det är ju "momentary" du ska ha den på när du får in fjädrarna, så det är den du borde testa med också. Du får "låtsas" att det finns en fjäder i varje brytare medans du testar.

Du skulle sätta den oranga till lampan på dimmerns utgång, och ta en kort tråd där den oranga satt tidigare och koppla till dimmerns knappingång. Varför växlade du orange och brun?

Den svarta var väl inkommande fas och den bruna ut till den andra lampan? Då har du ju kopplat bort de andra två knapparna, som satt på andra ställen och det är inte konstigt att det inte fungerar. Men du borde också ha fått växlad funktion på knapparna, att du nu kan dimra med den knappen som tidigare gick till den andra lampan.

Lite rörigt, men svart måste höra ihop med brun, och de två vita med orange om du ska få det att fungera.
 
J Jsson83 skrev:
Jag har inte riktigt i huvudet hur dimmern beter sig om du ställer den som "edge", det är ju "momentary" du ska ha den på när du får in fjädrarna, så det är den du borde testa med också. Du får "låtsas" att det finns en fjäder i varje brytare medans du testar.

Du skulle sätta den oranga till lampan på dimmerns utgång, och ta en kort tråd där den oranga satt tidigare och koppla till dimmerns knappingång. Varför växlade du orange och brun?

Den svarta var väl inkommande fas och den bruna ut till den andra lampan? Då har du ju kopplat bort de andra två knapparna, som satt på andra ställen och det är inte konstigt att det inte fungerar. Men du borde också ha fått växlad funktion på knapparna, att du nu kan dimra med den knappen som tidigare gick till den andra lampan.

Lite rörigt, men svart måste höra ihop med brun, och de två vita med orange om du ska få det att fungera.
Jag bytte orange och brun för att den jag ville tända och släcka och dimra med den andra knappen, då den mappar rent fysiskt i rummet bättre mot den lampa jag vill dimra. En rent estetisk grej. Men förstår nu att jag kanske inte kunde göra så. :) Ska testa att växla imorgon. Alternativt att jag växlar den svarta med de vita, så att de vita som du säger hör ihop med den orange:a.
 
Ok. Nu funkar det, när jag bytt tillbaka orange och brun.

Stort tack för hjälpen!
 
E elector skrev:
Jag bytte orange och brun för att den jag ville tända och släcka och dimra med den andra knappen, då den mappar rent fysiskt i rummet bättre mot den lampa jag vill dimra. En rent estetisk grej. Men förstår nu att jag kanske inte kunde göra så. :) Ska testa att växla imorgon. Alternativt att jag växlar den svarta med de vita, så att de vita som du säger hör ihop med den orange:a.
Okej, ja men passa på att byta så du får det som du vill ha det, men då måste du skifta även tillhörande trådar. Det är lättare om man ritar upp det, då ser man direkt att det inte kommer fungera. Men det kräver ju också att man har full koll på brytaren, mellan vilka anslutningar brytaren är kopplad. Och finns det inget schema på brytaren kan det ju vara lite lurigt, särskilt med en dubbeltrapp som lätt kan misstas för en kron.

E elector skrev:
Ok. Nu funkar det, när jag bytt tillbaka orange och brun.

Stort tack för hjälpen!
Kanon att du fick det att fungera, men som ovan, vill du få rätt knapp till rätt lampa så får du skifta även de andra trådarna som hör ihop. Det kan ju vara en bra övning för att få förståelse för vad man gör. Även om man egentligen ska vara helt säker på hur man kopplar rätt och inte testa sig fram med 230v. Oftast kan man resonera sig fram med hjälp av färgerna, men färgerna har ju varierat lite genom åren och har man en äldre installation kan det vara lite klurigare. Ett mätinstrument är alltid en bra investering, så man kan mäta sig fram till vad som är vad. Det kräver dock lite kunskap om hur man använder det på rätt sätt.

Tur att vi kan hjälpa varandra vidare med våra små och stora projekt.
 
  • Gilla
elector
  • Laddar…
Har kopplat in en shelly dimmer 2 mot en återfjädrande brytare. Funkar kanon men lyckas inte få in den i appen så tänker höra om ni har några tips?

den skapar upp sitt egna nät och jag lägger till den i appen, appen meddelar att den är tillagd men sen ser jag aldrig den något mer. Jag kom också åt den genom http://192.168.33.1/ och la till mitt nätverk men sen kommer jag inte längre
 
har du prövat med att döda och sen starta om appen? jag tycker att det inte är alltid som appen (android) flyter på helt smärtfritt vid tillägg av nya apparater...

ser du den nya dimmern via webb-interfacet https://my.shelly.cloud ?
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
harka harka skrev:
har du prövat med att döda och sen starta om appen? jag tycker att det inte är alltid som appen (android) flyter på helt smärtfritt vid tillägg av nya apparater...

ser du den nya dimmern via webb-interfacet [länk] ?
Jo appen har jag försökt starta om, den kommer inte alls upp när man söker efter nya enheter. Funderar på om den är ”internet”chippet är knas. Tyvärr lång väntetid ti på att beställa nu o få hem
 
och det är rätt nätverk (ett på 2.4 GHz) och lösenord som den får till sig att ansluta till...?
 
harka harka skrev:
och det är rätt nätverk (ett på 2.4 GHz) och lösenord som den får till sig att ansluta till...?
Jodå. Min shelly 1 puck funkar hur bra som helst. Har iof inte så stor nytta av Wi-Fi funktionen på den a utan var enbart ute efter att dimra en plafond så tror jag ger upp här...
 
men lite skumt är det..

om du lyckas ansluta till dess eget nätverk (shellydimmer2-xxxxxx) och komma åt den via 192.168.33.1 så är det knappast något fel med dess internetkapabilitet

det borde vara någon bagatell som ställer till det... ingen WiFi-täckning (från husets nätverk) där den är placerad? platstjänster inte aktiverat i mobilen (tror att det krävs för att kunna ansluta den första gången)?
 
harka harka skrev:
men lite skumt är det..

om du lyckas ansluta till dess eget nätverk (shellydimmer2-xxxxxx) och komma åt den via 192.168.33.1 så är det knappast något fel med dess internetkapabilitet

det borde vara någon bagatell som ställer till det... ingen WiFi-täckning (från husets nätverk) där den är placerad? platstjänster inte aktiverat i mobilen (tror att det krävs för att kunna ansluta den första gången)?
nu är brytet nära...jag kopplar upp mig på det wifi den skapar, går in på dess web-interface, anger nätverk och lösen till mitt nät (där jag redan har en shelly). Byter uppkoppling på mobilen till mitt Wi-Fi. Jag ser i routern att pucken är uppkopplad. Jag kan accessa pucken på den adress routern gett den och styra allt ifrån web-interface men den dyker f*n inte upp i appen...

Tänkte att jaja, jag testar med en annan puck så jag kan sitta vid bordet och pilla. Men då får jag exakt samma fenomen! Ghaa!!! :mad:
 
Addra den i appen med dess IP adress. När du fått in den ditt wifi så har den typ 192.168.1.23
anv
använd den IP till att lägga till i appen
@olofh
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.