tveksamt tveksamt skrev:
Ska du in med det i HA kan du ju i stort sett ta vilken brytare som helst som är kompatibel med det.
Jag har exempelvis denna för att styra ett antal shelly: [länk]
Nu har jag behov av lite hjälp gällande detta.

Dundrade in HA på en VBox-maskin. Tog typ 5 minuter och sedan länkade jag in de integrationerna HA hittade på nätverket: Trådfri, Cast-enheter...och Shelly.

Fungerar ju out of the box att styra trådfri i HA. Och jag ser alla devices i HA och kan styra dem. Men!!! Hur kan jag konfigurera en av mina Trådfri remotes (den runda) till att styra min Shelly RGBW via HA?

Googlar jag blir det nästan informatino overload och ny på HA så inte helt med på allt under ytan...ännu :)
 
Just jag är nog inte rätt person att svara på precis den frågan, jag har varken den ena eller den andra av just de enheterna.
Men i grova drag skulle jag säga att du börjar med att lyssna efter events från fjärren, tryck på det sätt du vill utföra en grej, typ på pil höger för att öka ljusstyrkan (eller vad det nu är) och se i developer tools i HA vad du får för event då. Använd det som trigger i en automation och låt den utföra det du vill.

personligen har jag börjat flytta över de flesta av mina automationer i Node Red, tycker jag får bättre överblick där, men det är ju något nytt att lära sig också..
 
R
tveksamt tveksamt skrev:
personligen har jag börjat flytta över de flesta av mina automationer i Node Red, tycker jag får bättre överblick där, men det är ju något nytt att lära sig också..
Slår också ett slag för Node red. Jag kommer verkligen inte överens med HAs egna sätt att sätta upp automation och i synnerhet inte YAML. Så Node Red för logiken och HA för hantering av alla delar i systemet och kommunikation med klienterna är vad jag till slut valde.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Jag är iofs rätt okej med att skriva automationer direkt i HA också, i alla fall på den grundläggande nivån på automationer där jag befinner mig/har anspråk på idag, men jag tycker det blir lite för oöverskådligt. (Vilket kanske är ett tecken på att jag inte alls är okej på/med det.)
I Node Red gillar jag att jag kan lägga saker i olika flows så får jag enkel överblick och avgränsning.
 
  • Wow
El-Löken66
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du har ingen inställning i din router som förbjuder trådlösa klienter att kommunicera med varandra?

Svenska (eller andra "udda") tecken i SSID eller WPA-nyckel?
Så var det för mig, höll på att bli galen!! Kör ubiquiti AP... Men nu funkar det fint! Kommer inte ihåg vad det var jag ändrade dock... :oops:
 
H
R RoAd skrev:
Slår också ett slag för Node red. Jag kommer verkligen inte överens med HAs egna sätt att sätta upp automation och i synnerhet inte YAML. Så Node Red för logiken och HA för hantering av alla delar i systemet och kommunikation med klienterna är vad jag till slut valde.
+1 på den!
 
J
Har en gammal garageport med fjärrkontroll som fungerar ok. Återfjädrande brytare på väggen inne. Vore smutt att kunna styra den med Shelly också tänkte jag.

Problemet(?) är att den är ca 25-27V AC. På kretskortet finns två anslutningar för styrning - en inkommande (på bild uppe höger) från nätagg+brytare och en inkommande från mottagare för RF-
fjärr (4-13,5V DC, olika mellan 5 olika stift, på bild uppe till vänster). Löser man detta på något sätt med Shelly? Famlar i var jag "går in" med styrningen. Om Shelly1 kunde drivas med 25V AC hade jag nog löst det. För inte kan jag blanda 230 och 25V?

Garageportskrets med anslutningar för fjärrkontroll och brytare, 25V AC markeringar upp till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Koppla in en Shelly 1, den kan du driva med 230V (vilket du troligtvis har för att driva motorn?) och sedan väljer du att skicka vidare 25V signalen. Alltså kontrollsida och manöversida är inte ihopkopplade i shelly 1.
 
  • Gilla
Jsson83
  • Laddar…
J
C lallas skrev:
Koppla in en Shelly 1, den kan du driva med 230V (vilket du troligtvis har för att driva motorn?) och sedan väljer du att skicka vidare 25V signalen. Alltså kontrollsida och manöversida är inte ihopkopplade i shelly 1.
Ok, tack! får man blanda 230 och 25 i samma dosa?
 
J Jotsat skrev:
Ok, tack! får man blanda 230 och 25 i samma dosa?
Nja, lite grå zon där. Men du får heller inte koppla om du inte har behörighet så det jämnar kanske ut sig. :thinking:
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Om uttaget på porten ger 25 V DC kan du driva en Shelly 1. Kolla bara att det är konstant 25 V och inte bara när porten öppnas (gör att driva en varningslampa eller liknande). Sedan kan du koppla utgången på Shelly 1 parallellt med din nuvarande tryckknapp på väggen. SW på Shelly 1 rekommenderar jag att du kopplar tullen magnetkontakt som du sätter på porten så du kan hålla koll på om den är öppen eller stängd (vilket du inte kommer att veta om du fjärrstyr med mobilen och inte kan se porten). Finns tex på Kjell & Co.

Sätt Shelly switch som detached. Sätt Shelly att stänga av en sekund efter den sätts på för att efterlikna den fjädrande tryckknappen.

Jag har gjort som ovan och det funkar fint. Överkurs är att sätta en Shelly i garagets takbelysning som triggas av Shelly i portöppnaren.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
J
P Pin skrev:
Om uttaget på porten ger 25 V DC kan du driva en Shelly 1. Kolla bara att det är konstant 25 V och inte bara när porten öppnas (gör att driva en varningslampa eller liknande). Sedan kan du koppla utgången på Shelly 1 parallellt med din nuvarande tryckknapp på väggen. SW på Shelly 1 rekommenderar jag att du kopplar tullen magnetkontakt som du sätter på porten så du kan hålla koll på om den är öppen eller stängd (vilket du inte kommer att veta om du fjärrstyr med mobilen och inte kan se porten). Finns tex på Kjell & Co.

Sätt Shelly switch som detached. Sätt Shelly att stänga av en sekund efter den sätts på för att efterlikna den fjädrande tryckknappen.

Jag har gjort som ovan och det funkar fint. Överkurs är att sätta en Shelly i garagets takbelysning som triggas av Shelly i portöppnaren.
Tack för förslagen, dock går porten på 25V AC, inte DC, vilket gör att jag måste driva shellyn på annat sätt vad jag förstår. Tar till mig övriga tips, tack! Kommer att köra garagets inne- o ytterbelyaning via Shelly också, så blir någon typ av ihopkoppling vartåt det lider
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Tack för förslagen, dock går porten på 25V AC, inte DC, vilket gör att jag måste driva shellyn på annat sätt vad jag förstår. Tar till mig övriga tips, tack! Kommer att köra garagets inne- o ytterbelyaning via Shelly också, så blir någon typ av ihopkoppling vartåt det lider
Sätt dit en likriktare som gör om 25V AC till DC så är problemet löst. Då slipper du blanda in 230V och kan göra installationen med gott samvete.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Tack för förslagen, dock går porten på 25V AC, inte DC, vilket gör att jag måste driva shellyn på annat sätt vad jag förstår. Tar till mig övriga tips, tack! Kommer att köra garagets inne- o ytterbelyaning via Shelly också, så blir någon typ av ihopkoppling vartåt det lider
Kanske smartare att använda en Shelly Uni då.
Den går att köra på AC också.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Kanske smartare att använda en Shelly Uni då.
Den går att köra på AC också.
Den är bara speccad till 24V AC så lite gränsfall att driva den med 25-27V AC, men visst, sätter man en likriktare på den så funkar det ju. Utgångarna klarar bara 100 mA, det hade förmodligen fungerat för denna applikationen men tror ändå en Shelly 1 är mer lämpligt för en "nybörjare". Den saknar också kapsling, men kanske finns plats inne i befintlig kåpa iof.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.