D
D djac skrev:
Jag har tänkt köra vanliga GU5.3 på denna, inte kommit dit ännu, den ligger fnv på skrivbordet, men har iaf fått in den i Domoticz och styrningen där verkar funka.

Köpte min på Kjell men den verkar vara något av en outsider, ligger inte med i Shellys shop utan man får google fram den.
Ja du, vet inte om det är fel på min men jag får 150v ut på LED-sladdarna, får nog lägga en fråga till Shelly.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Håller på att få min första dimmer att fungera men den vill inte komma igång alls.
Har kopplat som på bilden:
Svart (rosa) är fas till brytaren, svart (gul) är skarvad i brytarens ingång, svart (grön) går från brytarens utgång, brun till lampan och blå nolla. Orange och vit är till en annan lampa.

Shellyn verkar inte reagera alls, ger inget wifi, syns inte i appen, går inte att tända med brytaren.
Provat reseta med både brytare och reset button. Inget.
Tips?
[bild]
Vad är det för "konstiga" kablar du använt, de svarta alltså?? Och har du 230V mellan L & N?? som etompau frågar?
 
Förlåt frågan, men vadå konstiga? Vad tänker du på?
Jag ska mäta en gång till, men det verkade stämma när vi mötte upp det igår när vi drog fram nollan.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Förlåt frågan, men vadå konstiga? Vad tänker du på?
Jag ska mäta en gång till, men det verkade stämma när vi mötte upp det igår när vi drog fram nollan.
Kablarna ser "randiga ut" men det kanske bara är en synvilla. OM du har 230V över N - L och du inte ser någon AP så är det fel på enheten, kontakta supporten i så fall.
 
R
Har ni dragit fram ny nolla så är det den jag skulle koncentrera mig på att felsöka i första hand. Koppla en last (glödlampa) mellan den och fas för att dubbelkolla att den verkligen är ok.

Annars är nog shellyn trasig.
 
leby leby skrev:
Kablarna ser "randiga ut" men det kanske bara är en synvilla.
Vissa tillverkare har räfflad yta for att minska kontaktyta och minska risken för att kablarna klibbar mot varandra = mindre friktion.
 
Redigerat:
  • Gilla
leby
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Vissa tillverkare har räfflad yta for att minska kontaktyta och minska risken för att kablarna klibbar mot varandra = mindre friktion.
Då lärde jag mig nytt även idag!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag har tänkt köra vanliga GU5.3 på denna, inte kommit dit ännu, den ligger fnv på skrivbordet, men har iaf fått in den i Domoticz och styrningen där verkar funka.

Köpte min på Kjell men den verkar vara något av en outsider, ligger inte med i Shellys shop utan man får google fram den.
Aha, det är Shelly2Led du köpt. Trodde det var den gröna på filmklippet, blev fundersam eftersom jag inte trodde att dom börjat sälja den i butik ännu. Vilket dom uppenbarligen inte heller har...

Shelly2Led är en gammal produkt, den tillverkas inte längre. Därför den inte finns på shellys hemsida.
 
D
C crazytok skrev:
Aha, det är Shelly2Led du köpt. Trodde det var den gröna på filmklippet, blev fundersam eftersom jag inte trodde att dom börjat sälja den i butik ännu. Vilket dom uppenbarligen inte heller har...

Shelly2Led är en gammal produkt, den tillverkas inte längre. Därför den inte finns på shellys hemsida.
Tack, ja men då lägger jag nog ner detta, min tanke var att om det funkade bra så skulle jag göra detsamma i tre rum men om jag inte kommer att kunna få tag i fler så får det bli en annan lösning.

Då är det väl en Shelly dimmer, kanske SL om man kan få tag i denna, så får man byta trafo till LED-variant.
 
Mycket riktigt, kabeln är räfflad för minskad friktion.

Efter ytterligare testning och mätning konstaterar vi att dimmern sannolikt är trasig. När vi kopplar in en shelly1pm hoppar den igång direkt, och vi har mycket riktigt 230 mellan fas och nolla.
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Hade elektrikern hemma idag och installerade två shelly dimmmer. Den är inkopplad med trappkoppling och fungerar att dimma från ett uttag. Det andra uttaget går ej att dimmra via. Men jag har fått för mig att detta beror på en inställning inne i appen.

när jag ska ansluta så hittar jag Shelly men efter några sekunder så tappar den kontakten och jag hinner inte slutföra installationen. Längsta jag hunnit till är ”vill du ansluta pucken till shelly Cloud”. Därefter hittas den inte längre och jag måste göra en reset för att hitta den igen.

vad kan vara fel och hur löser jag det?
 
Uttag? Menar du strömbrytare? Vad har du för strömbrytare? Slutande med fjäder? Är det två helt separata shelly dimrar med var sin knapp eller hur menar du att de är ihopkopplade? Är det två dimrar med en gemensam trappkoppling till båda?

Fungerar det att dimra från en av strömbrytarna men inte från den andra så låter det som att det är felkopplat, och för det hjälper ingen inställning i appen. Hur är det kopplat? Antar att det blir lite svårt för dig att svara på detta eftersom du inte har kopplat det själv.

Du behöver nog lösa inkopplingen först, så kanske ditt andra problem också löser sig därefter.
 
Det är väggbrytare där jag har två brytare på var del av rummet. Bakom en sitter en shelly dimmer som är inkopplad med två olika in (l1/l2). När man använder impulsdimmern med återfjädrande så fungerar det fint med den som har pucken bakom men den andra brytaren fungerar ej.
Elektrikern kan inte komma tillbaka förens om en vecka så hade hoppats kunna lösa själv.
 
Okej, tack. Jag kanske är trög, men var sitter den andra shellyn?

I "normala" fall så kopplar man båda knapparna till ingång 1, då kan du både tända/släcka/dimra från båda knapparna. Det låter som du har kopplat in 1 knapp på var sin ingång, det är tänkt att kunna tända/dimra upp med en knapp och släcka/dimra ner med den andra, och så vill du nog inte ha det om inte knapparna sitter på samma ställe?

Gör ett försök till att förklara hur och vart knapparna sitter, och var shellyna sitter, och om det är 1 eller 2.
 
Många nya roliga produkter i pipeline!
Så här skriver Shelly på Facebook.

Many times you ask me, what is happening with new products. There is information about part of them.

1. Shelly GAS sensor - organic gases detector, made together with Heimann: ETA: April
2. Shelly Dimmer SL: ETA April
3. Shelly Battery powered Button - ETA: End of April
4. Shelly I3 - ETA: April
5. Shelly Spot Duo - G10 - ETA April/May
6. Shelly Spot RGB - G10 - Eta May/June
7. Code name; Shelly Party pooper :D No ETA
8. Shelly Smoke 2 - ETA May/June (certificaiton is slow)
And 15 more impresed devices :) most of them will be realised in next 4 months from April to July, but I can't share any details yet.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.