Ta hjälp tror jag kan vara lämpligt. Gissar att uttaget under inte fungerar nu? Du har sannolikt ingen nolla till shellyn nu...
 
Såhär var det kopplat innan
 
  • Närbild på en öppen elströmbrytare med kopplade kablar innan renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den funkar..
 
  • Strömkontroll i vägguttag med en fungerande spänningsprovare som anger spänning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och om jag drar ut nollan från shellyn så funkar inte uttaget
 
Emilblen Emilblen skrev:
Och om jag drar ut nollan från shellyn så funkar inte uttaget
Uttaget fungerar inte om det är kopplat som på bilderna det verkar bara så när du mäter med provaren men du är väldigt nära och har alla delar du behöver på plats. Om du förstår vad crazytok menar i sitt inlägg kan du göra om det så. Dvs klipp den blå i dosan så du kan skarva in den på den du har två svarta på nu där ska du bara ha de två blå och den svarta du kopplat till N på pucken.

C crazytok skrev:
1. koppla bort den svarta från wagon som kommer nerifrån, och istället sätta denna i den andra wagon. Så att fasen leds ner till uttaget under.
2. klippa den blåa, och koppla dessa till den wago du nu har kopplad till N.

Är 99% säker, och så hade jag gjort. Men är inte elektriker och rekommenderar därför dig att invänta någon annan som kan bekräfta samma sak.
Om du vågar testa är upp till dig och jag kan inte lova något. Har du jordfelsbrytare och säkringar så bör ju det bryta om något kopplas fel. Risken är väl att shellyn brinner upp dock.
 
Tack så mycket, den funkar. Hade en Sonoff Touch som vi inte trodde fungerade men nu vet jag att jag inte kopplat det rätt
 
  • Öppen eluttagdosa i en vägg med synliga ledningar och en Sonoff Touch smart switch kopplad felaktigt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gör jag om jag ska sätta en Shelly här bakom i nedersta strömbrytaren? Går det?
 
  • Öppen strömbrytare med synliga kablar och dosa i vägg vid installationsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggströmbrytare med synliga ledningar och uttag, avsedd för installation av Shelly-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen strömbrytare i vägg med synliga kablar och eluttag, fråga om installation av Shelly-enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får först ta reda på vad dina kablar har för funktion. Den nedre skulle kunna ha fas in och tandtråd ut. Vilken som är vilken går endast med säkerhet att säga först efter mätning på plats. Om det sedan är en likadan Shelly som i dina tidigare inlägg så vet du att du också behöver en nolla. Vilket ser ur att saknas i dessa dosor. Då måste det dras fram en nolla till den nedre dosan där du vill montera Shellyn eller flytta den till en annan dosa där du har fas, tändning och nolla. Bara att välja vilket du vill göra.
 
Emilblen Emilblen skrev:
Hur gör jag om jag ska sätta en Shelly här bakom i nedersta strömbrytaren? Går det?
Som Roli skriver behöver du en nolla. Det finns förmodligen uppe i lamputtaget, så du skulle kunna sätta den där tex. Men då behöver du i stället en fast fas till Shellyn, så då behöver du kontrollera så det finns i stället.
 
R
Varför håller man på med sånt här om man inte har en susning om vad man gör? Är det just okunskapen som gör att man inte har respekt för vad som kan hända?
 
  • Gilla
kribban och 4 till
  • Laddar…
D
En liten detalj, labbar med en Shelly2Led och noterar att den är märkt med Input Voltage 110-220v, men den är CE-märkt. Vi har ju 230v..?

Ett tips, jag var lite osäker på sista stegen i att få in Shellyn i Domoticz och hittade denna videon, samma kille har andra rätt bra videos uppe som relaterar till Domoticz:
 
Vad för led kopplar du in till den? Är mycket nyfiken att prova, men osäker på om den verkligen fungerar till mina takspottar....
 
D
C crazytok skrev:
Vad för led kopplar du in till den? Är mycket nyfiken att prova, men osäker på om den verkligen fungerar till mina takspottar....
Jag har tänkt köra vanliga GU5.3 på denna, inte kommit dit ännu, den ligger fnv på skrivbordet, men har iaf fått in den i Domoticz och styrningen där verkar funka.

Köpte min på Kjell men den verkar vara något av en outsider, ligger inte med i Shellys shop utan man får google fram den.
 
Håller på att få min första dimmer att fungera men den vill inte komma igång alls.
Har kopplat som på bilden:
Svart (rosa) är fas till brytaren, svart (gul) är skarvad i brytarens ingång, svart (grön) går från brytarens utgång, brun till lampan och blå nolla. Orange och vit är till en annan lampa.

Shellyn verkar inte reagera alls, ger inget wifi, syns inte i appen, går inte att tända med brytaren.
Provat reseta med både brytare och reset button. Inget.
Tips?
Elektrisk installation av dimmer med synliga anslutna kablar och Shelly-enhet, väggdosan är öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tips: kontrollmät att du har 230 V på L/N-ingångarna.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.