N naikon skrev:
Japp det var precis det som min ursprungliga frågeställning var 😁
Jag gissar som du på tryckfelsnisse och att det är 1W när man har nolla.

Men en ärlig varning om dessa, ifall Shelly inte bytt leverantör så har de problem med dåliga kondensatorer i dem som ger upp efter några år.
 
  • Gilla
fam-lundborg och 2 till
  • Laddar…
Kan tilläggas att det är enkelt att byta om man får tag på kvalitetskondningar och kan använda en lödkolv.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar som du på tryckfelsnisse och att det är 1W när man har nolla.

Men en ärlig varning om dessa, ifall Shelly inte bytt leverantör så har de problem med dåliga kondensatorer i dem som ger upp efter några år.
Kanske ska vänta något år och se ifall de släpper någon uppdatering, Dimmer 2 har väl ändå några år på nacken. Läser man kommentarer så verkar kvaliten vara lite upp och ner.

Å andra sidan kostar de bara ca 350kr kontra Schneider som ligger på det dubbla för sin puck.
 
N naikon skrev:
Kanske ska vänta något år och se ifall de släpper någon uppdatering, Dimmer 2 har väl ändå några år på nacken. Läser man kommentarer så verkar kvaliten vara lite upp och ner.

Å andra sidan kostar de bara ca 350kr kontra Schneider som ligger på det dubbla för sin puck.
De kör ju en allmän refresh på sitt utbud, Shelly 2.5 lider av samma problem, jag hoppas de nya mindre inte har samma problem.

Dimmer2 har förhållandevis mycket tomrum jämfört med 2.5 så den borde gå att krympa
 
J
Kör också två Dimmer 2 och har en 6W Ica LED på ena och 7W Osram på andra. Kanske 4 år utan problem, med nolla.

Det står 1W led i bruksanvisningen som följer med

Instruktionsblad för Shelly Dimmer 2 visar inkopplingsscheman, specifikationer, och krav för användning utan neutral ledning, samt stöd för olika typer av ljuskällor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Halloj
Precis börjat vägen mot automation och valet ser ut att ha fallit på Shelly då jag är en snål jävel. Köpt en Shelly 1 Plus jag tänkte styra utebelysningen med.

Men jag är intresserad av dimmern inomhus också. Men när jag googlar på Shelly Dimmer 2 så får jag upp flera källor som säger olika om minimilasten beroende på om man har nolla eller inte
Här står det t.ex min 10 watt [länk]
Och här också [länk]

Men här står det min 1 watt [länk]

Vilket stämmer egentligen?
Byt ut dina drivers istället till styrbara som kan dimma själv. Bäst i längden.
 
K karlmb skrev:
Byt ut dina drivers istället till styrbara som kan dimma själv. Bäst i längden.
Jag är inte tillräckligt insatt för att förstå när man ska ha separata drivare. Köper man en dimbar 230v LED t.ex GU10 så innehåller den väl redan en inbyggd drivare, och det räcker med t.ex en dosdimmer?
En separat drivare trodde jag bara man hade om man ska transformera ner till typ 12v?

Länka gärna en vanlig kombo med drivare+dimmer+lampa som du föreslår så att jag kan förstå
 
R
N naikon skrev:
Jag är inte tillräckligt insatt för att förstå när man ska ha separata drivare. Köper man en dimbar 230v LED t.ex GU10 så innehåller den väl redan en inbyggd drivare, och det räcker med t.ex en dosdimmer?
En separat drivare trodde jag bara man hade om man ska transformera ner till typ 12v?

Länka gärna en vanlig kombo med drivare+dimmer+lampa som du föreslår så att jag kan förstå
Detta är karlmbs standardinlägg så fort det finns minsta lilla chans att skriva det, lägg inte för stor vikt vid det :)

Om shellydimmer, dimbart drivdon + konstantströmsbelysning, lampa med inbyggd dimbar drivare (typ "glödlampa" med zigbee-styrning) är det bästa för dig beror helt på situationen.

Vad är det mer exakt du vill dimma?
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Walle85
N naikon skrev:
Är Shellys dimmer så mycket sämre än t.ex Schneiders och Plejds dosdimmrar som verkar kunna dimmra led från 1W?
10W är ju rätt mycket ljus om man kör en LED-lampa i t.ex en plafond. Måste ju vara extremt vanligt att man vill dimmra under 10W med LED?
Jag bytte från Schneiders dimmer (utan nolla) till Shelly med nolla. Blev mycket bättre när man bara hade en LED-spot på någon enstaka W. Schneider hade sannolikt behövt en bypass för att fungera bra.
 
B
Jag kör en shelly 2 dimmer med neutral, jag använder den som pwm styrsignal till 0-10v.

Enligt mätning drar styrsignalen mellan 0.0 och 0.27W. Noggrannheten är nog rätt låg när man är så nära 0, man jag kan i alla fall konstatera att det funkar bra i min applikation med långt mindre än 10W belastning...
 
R
B BSOD skrev:
Jag kör en shelly 2 dimmer med neutral, jag använder den som pwm styrsignal till 0-10v.

Enligt mätning drar styrsignalen mellan 0.0 och 0.27W. Noggrannheten är nog rätt låg när man är så nära 0, man jag kan i alla fall konstatera att det funkar bra i min applikation med långt mindre än 10W belastning...
Klarar dimmer 2 0-10v ? Med standard-firmware? Hur?

Jag har ett projekt där jag behöver styra en fläkt med 0-10v och jag tror att jag kan ha en dimmer 2 liggandes.
 
R RoAd skrev:
Detta är karlmbs standardinlägg så fort det finns minsta lilla chans att skriva det, lägg inte för stor vikt vid det :)

Om shellydimmer, dimbart drivdon + konstantströmsbelysning, lampa med inbyggd dimbar drivare (typ "glödlampa" med zigbee-styrning) är det bästa för dig beror helt på situationen.

Vad är det mer exakt du vill dimma?
Eller ta till dig fysiken ock elektronikens lagar till sist. Det blir så mkt bättre för dig.
Det är bara Shelly och plejdnördar som tycker det är fantastiskt att kunna dimma alla stackars drivdon de råkar ha, oavsett om de egentligen är dimbara eller inte.
Som att försöka dimma lysrör när det finns halogen..
 
B
R RoAd skrev:
Klarar dimmer 2 0-10v ? Med standard-firmware? Hur?

Jag har ett projekt där jag behöver styra en fläkt med 0-10v och jag tror att jag kan ha en dimmer 2 liggandes.
My bad, var visst en SHELLY RGBW2 jag använde, blandade ihop namnen.
 
N naikon skrev:
Jag är inte tillräckligt insatt för att förstå när man ska ha separata drivare. Köper man en dimbar 230v LED t.ex GU10 så innehåller den väl redan en inbyggd drivare, och det räcker med t.ex en dosdimmer?
En separat drivare trodde jag bara man hade om man ska transformera ner till typ 12v?

Länka gärna en vanlig kombo med drivare+dimmer+lampa som du föreslår så att jag kan förstå
230V led har alltid inbyggd driver.
Denna är starkt prispressad pga det annars blir väldigt dyra ledlampor.
Det märks på både värmeutveckling och livslängd.
Det är därför ännu svårare att göra dessa dimbara från matningssidan till rimligt pris.
Följden blir svårigheter att dimma effektivt ner till noll,flimmer, radiostörningar etc.
Proffs sätter därför led ytan inbyggd driver och kopplar istället flera i en slinga till en central driver som därför kan tillåtas bli lite bättre och effektivare. Dessutom kan man ha råd till att bygga in en fjärrstyrning tex zigbee.,wifi eller ble.
Då får du perfekt dimming till lägre pris än en massa HUE.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.