13 376 läst · 496 svar
13k läst
496 svar
Ser ut som vi har en vinnare!
Ingen aning om hur många som utförts, har det någon betydelse, någon ska väl någon gång bli den första. Men bara det faktum att det är tillåtet borde ringa några varningsklockor?G gaidin skrev:
Hittade även detta: https://en.wikipedia.org/wiki/Abortion_in_Oregon
"As of May 2019, Oregon was one of only a few states in the nation that had no gestational age limit on abortion, and the only one with no restrictions at all."
Så jag tycker det verkar rätt klart att det är lagligt att utföra aborter i 9e månaden i Oregon. Men jag förstår att du har svårt att tro det, det har jag också.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 600 inlägg
Problemet är att abortfrågan har blivit politiserad till den grad att vi diskuterar extremerna, full aborträtt eller ingen aborträtt alls.
Personligen tycker jag den nivå vi har i Sverige är rimlig, men det är ju också för att det är det läget jag är van vid.
Men måste jag välja ingen abort eller full aborträtt väljer jag den senare, dels då jag tror att den som inte vill ha barnet kommer göra aborten långt tidigare (vem fan vill gå runt och vara gravid för att den är kul) så de sena aborterna är troligtvis till väldigt stor del medicinska, dels då man kan fundera vilket liv barnet kommer ha efter födseln om föräldern inte vill ha en från början.
Personligen tycker jag den nivå vi har i Sverige är rimlig, men det är ju också för att det är det läget jag är van vid.
Men måste jag välja ingen abort eller full aborträtt väljer jag den senare, dels då jag tror att den som inte vill ha barnet kommer göra aborten långt tidigare (vem fan vill gå runt och vara gravid för att den är kul) så de sena aborterna är troligtvis till väldigt stor del medicinska, dels då man kan fundera vilket liv barnet kommer ha efter födseln om föräldern inte vill ha en från början.
Wikipedia säger att det är tillåtet men oregons officiella webbsida säger upp till vecka 24, se mitt tidigare inlägg.L lbgu skrev:Ingen aning om hur många som utförts, har det någon betydelse, någon ska väl någon gång bli den första. Men bara det faktum att det är tillåtet borde ringa några varningsklockor?
Hittade även detta: [länk]
"As of May 2019, Oregon was one of only a few states in the nation that had no gestational age limit on abortion, and the only one with no restrictions at all."
Så jag tycker det verkar rätt klart att det är lagligt att utföra aborter i 9e månaden i Oregon. Men jag förstår att du har svårt att tro det, det har jag också.
Fairlane skrev:
Kära nån. Tog ni det på allvar?A Abies koreana skrev:
Det är bara att lyssna några minuter så presenteras alla partier. Själv tycker jag den var riktigt kul. Hittade en liknande med Biden och Trump. Kul den också.
Det jag ville få framfört var alltså den spridda uppfattningen att SVT är knökfullt med miljöpartister.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 308 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 308 inlägg
Inte förvånande, ganska väntat tom..
Såhär blir det när folk är missnöjda och vill ha förändring.. då gör man tvärtemot det man borde - för att se vad som händer.
Det är ju samma sak i sverige, så fullt normalt beteende från missnöjda människor.
Tyckte ingen av dem förtjänade att vara med i racet, men nu är det bara att åka med och se vad som händer - vi får nog hålla i hatten även här i landet. Vi kommer att känna av både svallvågor och ev oförhappandes tsunamis...
Såhär blir det när folk är missnöjda och vill ha förändring.. då gör man tvärtemot det man borde - för att se vad som händer.
Det är ju samma sak i sverige, så fullt normalt beteende från missnöjda människor.
Tyckte ingen av dem förtjänade att vara med i racet, men nu är det bara att åka med och se vad som händer - vi får nog hålla i hatten även här i landet. Vi kommer att känna av både svallvågor och ev oförhappandes tsunamis...

BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 734 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 734 inlägg
Så vad var det nu abort betyder?L lbgu skrev:
Betyder det att fostret inte kommer att bli ett levande barn bara pga. den händelsen?
Eller var det något annat som avbruten graviditet t.ex. därför att fostret är dött, dödsdömt eller den gravida kvinnan dör om inte fostret tas ut?
För mig är det i alla fall självklart att resultatet av en abort inte är ett levande barn. Det trodde jag var självklart. Skulle barnet leva kallar man det kejsarsnitt eller hur man nu gör för att få ut det.BirgitS skrev:
Man säger inte heller att en kvinna gjort abort ifall barnet dött i magen och därefter tas ut.
Jag har svårt att se ett scenario där en kvinna genomgår en abort och sedan åker hem och ammar barnet, tror du att det förekommer?
Jag har svårt att se att Wikipediasidan skulle ljuga om en sådan fråga. Det hade nog uppmärksammats och rättats till då det i så fall vore en väldigt grov lögn.G gaidin skrev:
Sa den officiella verkligen att det var förbjudet med abort i 9e månaden? De kanske inte vill göra reklam för den möjligheten i onödan, vilket jag kan förstå.
Det var goofle som klippte ut en bit på oregon.gov.L lbgu skrev:Jag har svårt att se att Wikipediasidan skulle ljuga om en sådan fråga. Det hade nog uppmärksammats och rättats till då det i så fall vore en väldigt grov lögn.
Sa den officiella verkligen att det var förbjudet med abort i 9e månaden? De kanske inte vill göra reklam för den möjligheten i onödan, vilket jag kan förstå.
Utvecklar detta lite mer. Nog första gången jag citerat mig självL lbgu skrev:
Det måste ju vara en mardröm för vårdpersonal att utföra aborter på foster som är 9 månader. Så att sjukhuset vill undvika det om möjligt är väldigt troligt.
Läkare och annan personal tar nog en del risker med sådana aborter. Skulle väl inte vara omöjligt att det i framtiden skulle ändras lagar så att de skulle anses skyldiga till mord. Sen om försvaret att jag bara lydde order funkar vet man ju inte, men det har inte alltid fungerat historiskt sett för tillfällen där medborgare bara följt vad staten sagt att de ska göra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 600 inlägg
Med Project 2025 så är det risk att alla aborter kommer ses som mord.
Allvetare
· Falköping
· 61 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 600 inlägg
Mord är mord och den som begår handlingen, såväl kvinnan som läkaren, bör rimligtvis ju givetvis straffas i lagens fulla utsträckning. Men det tar som bekant tid att vända ett sjunkande skepp och att flertalet amerikaner förefaller positivt inställda till att eventuellt ge Trump en tredje mandatperiod är ett stort steg i rätt riktning.
Project 2025 har inget med Trump att göra, det har han klargjort vid flera tillfällen. Det är en smutskastningskampanj fabricerad av deep state och de som tror sig stå över både lagen och konstitutionen (demokraterna).
Project 2025 har inget med Trump att göra, det har han klargjort vid flera tillfällen. Det är en smutskastningskampanj fabricerad av deep state och de som tror sig stå över både lagen och konstitutionen (demokraterna).