13 084 läst · 496 svar
13k läst
496 svar
Ser ut som vi har en vinnare!
Livsdugligt aborterat foster? Verkar inte ha så bra framtidsutsikter.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 425 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 425 inlägg
Frågan varRoTe skrev:
Det var det jag svarade på.RoTe skrev:
Förutom det som jag tog upp förut så förekommer det även när den gravidas liv hänger på en tråd.
Båda skälen är förbjudna för en massa kvinnor i USA.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 415 inlägg
Är ditt Google trasigt? 😉RoTe skrev:
Finns inte stenhårda fakta, är väl wikipediaartikeln som är närmast:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Late_termination_of_pregnancy
Anledningar för de som inte har medicinska skäl verkar främst handla om brist på information samt dåliga möjligheter att komma åt aborten.
Ingen sjukförsäkring i kombination med att du måste åka till en annan delstat låter som en fantastisk kombo för sena aborter.
I länder med bättre tillgång till abort tidigare, där du har sjukförsäkring samt bättre information behöver man helt enkelt inte senare aborter av annat än medicinska skäl.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 425 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 425 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 425 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 425 inlägg
Det kanske är enda chansen för barnet att överleva. Ett foster i en döende kvinna överlever normalt inte.RoTe skrev:
Abort betyder avbrytande av graviditet, vilket inte behöver innebära att fostret/barnet dör utan det beror på omständigheter som ålder och skador etc.
Tillägg: Passar ju bra även som svar på detta:
Intet skrev:
Aha så du menar alltså att svenska abortreglerna är det som borde gälla ändå.BirgitS skrev:Det kanske är enda chansen för barnet att överleva. Ett foster i en döende kvinna överlever normalt inte.
Abort betyder avbrytande av graviditet, vilket inte behöver innebära att fostret/barnet dör utan det beror på omständigheter som ålder och skador etc.
Tillägg: Passar ju bra även som svar på detta:
Redigerat:
Så du menar att en abort i slutet av graviditeten innebär att den personen som genomgår aborten likförbaskat blir mor och lite snopen linkar hem med ett oönskat barn. Tvärs emot vad som var avsikten.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 425 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 425 inlägg
Jag kan inte uttala mig om avsikten i något enskilt fall. Vanligen så sker ju inte aborter (avbrytande av graviditeten) sent i graviditeten för att det är ett oönskat barn, vare sig i Sverige eller Oregon.Intet skrev:
Det vore dock konstigt att en gravid kvinna inte blir upplyst om vad ett avbrytande av graviditeten i ett sent skede leder till, oavsett om det är Sverige eller Oregon.
Tillägg:
Det är lite konstigt att de som är så väldigt upprörda över att vissa delstater i USA tillåter sena aborter inte vet vad det innebär.