13 075 läst · 496 svar
13k läst
496 svar
Ser ut som vi har en vinnare!
Med risk för att använda argument från ytterligheten från andra sidan vilket jag inte heller tycker är okej.BirgitS skrev:
Men, spelar det någon roll hur man benämner saken i magen?
Foster är väl ofödda avkomma.
Barn är något som andats eller visat livstecken efter födelse.
Påverkar definitionen när det är okej eller inte att terminera?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Det gjorde att frågan som ställdes var omöjlig att besvara eftersom det var omöjligt att veta vad personen menade.Gimp skrev:Med risk för att använda argument från ytterligheten från andra sidan vilket jag inte heller tycker är okej.
Men, spelar det någon roll hur man benämner saken i magen?
Foster är väl ofödda avkomma.
Barn är något som andats eller visat livstecken efter födelse.
Påverkar definitionen när det är okej eller inte att terminera?
Jag vet inte säkert men jag tror att även dödfödda är barn.
Vem är upprörd? Själv är jag för aborter🤔. Ett oönskat barn bör inte födas. Om det kallas mord eller abort, spelar ingen roll.BirgitS skrev:
.
Är du så säker på att du själv vet vad det innebär. Eller gissar du bara?
Jag kan tycka att terminologin kanske inte är det viktigaste, det borde vara sakfrågan.BirgitS skrev:
Men ja, även dödfödda efter v28 klassas som barn.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 420 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 420 inlägg
Småhusägare i inlägg #287 låter väldigt upprörd med tanke på ordet "vidrig". Det var väl mer eller mindre det som fick igång sidodiskussionen om aborter i USA.Intet skrev:
Att man i vissa delstater aborterar foster i 9e månaden låter i mina öron också vidrigt. Hade inte en aning om hur polariserad denna fråga var i USA, trodde nog att de stater som tillåter abort hade regler liknande de vi har. I nyhetsrapporteringen har inte jag sett detta nämnas i alla fall. Samtidigt är det lättare att förstå att många kvinnor ställer sig bakom abortförbud om alternativet är att tillåta abort av foster i 9e månaden. Kan ju ses som ett pest eller kolera val.BirgitS skrev:
Undrar hur läkaren och mamman skulle straffas i Sverige ifall någon läkare utförde en abort i 9e månaden utan medicinska skäl utan bara för att mamman ville det. Brottsrubricering? Själv tycker jag det borde vara mord + anstiftan till mord, men eftersom barnet inte är fött så kanske inte det går.
Hur ser reglerna ut kring abort i 9e månaden och hur ofta sker det?L lbgu skrev:Att man i vissa delstater aborterar foster i 9e månaden låter i mina öron också vidrigt. Hade inte en aning om hur polariserad denna fråga var i USA, trodde nog att de stater som tillåter abort hade regler liknande de vi har. I nyhetsrapporteringen har inte jag sett detta nämnas i alla fall. Samtidigt är det lättare att förstå att många kvinnor ställer sig bakom abortförbud om alternativet är att tillåta abort av foster i 9e månaden. Kan ju ses som ett pest eller kolera val.
Undrar hur läkaren och mamman skulle straffas i Sverige ifall någon läkare utförde en abort i 9e månaden utan medicinska skäl utan bara för att mamman ville det. Brottsrubricering? Själv tycker jag det borde vara mord + anstiftan till mord, men eftersom barnet inte är fött så kanske inte det går.
Jag tror att detta bara är ett påhitt.
Att ta ut ett dött foster är en sak, att ta ut ett friskt foster i 9e månaden är en annan. Jag tror inte på att det är lagligt att göra abort precis före en normal förlossning, du får visa stöd för det om du skall vara trovärdig.
Kolla Wikipedialänken en bit upp. Där fanns abortregler för alla USAs stater. Du får bedömma dess trovärdighet. Jag blev åtminstone förvånad.G gaidin skrev:Hur ser reglerna ut kring abort i 9e månaden och hur ofta sker det?
Jag tror att detta bara är ett påhitt.
Att ta ut ett dött foster är en sak, att ta ut ett friskt foster i 9e månaden är en annan. Jag tror inte på att det är lagligt att göra abort precis före en normal förlossning, du får visa stöd för det om du skall vara trovärdig.
Möjligen är jag ute och cyklar, men jag tror det var här vi diskuterade miljöpartiets dominans på SVT.
Några tvivlare, tvivlade.
Har efter timmar av Googlande har jag fått tag i den oklippta versionen av partiledardebatten. De vi alla, ja, nästan alla, redan visste, så presenteras Miljöpartiet som SVT:s parti.
Fakta är bättre än fiktion.
Har efter timmar av Googlande har jag fått tag i den oklippta versionen av partiledardebatten. De vi alla, ja, nästan alla, redan visste, så presenteras Miljöpartiet som SVT:s parti.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 411 inlägg
Vore intressant om någon kan hitta en siffra på hur många aborter som sker i tredje trimestern som inte är av medicinska skäl.
Har du någon särskild anledning att misstro sidan?G gaidin skrev:
För Oregon som verkar rätt liberal i abortfrågor står det som följer detta stycke. Lagligt med abort i alla stadier av graviditet och i princip inga restriktioner. Vad ska man säga. Fritt fram att abortera 9 månaders foster ifall någon vill. Tycker du det låter bra.
Oregon
Main article: Abortion in OregonAbortion is legal in Oregon at all stages of pregnancy.
In 2017, there were 20 facilities providing abortions in Oregon. As of January 2021, there are no major restrictions on abortion in the state, including no requirements for waiting period or parental consent for minors seeking abortions.[176]
Så, hur många aborter har utförts på levande foster I nionde månaden, säg det senaste decenniet?L lbgu skrev:Har du någon särskild anledning att misstro sidan?
För Oregon som verkar rätt liberal i abortfrågor står det som följer detta stycke. Lagligt med abort i alla stadier av graviditet och i princip inga restriktioner. Vad ska man säga. Fritt fram att abortera 9 månaders foster ifall någon vill. Tycker du det låter bra.
Oregon
Main article: Abortion in Oregon
Abortion is legal in Oregon at all stages of pregnancy.
In 2017, there were 20 facilities providing abortions in Oregon. As of January 2021, there are no major restrictions on abortion in the state, including no requirements for waiting period or parental consent for minors seeking abortions.[176]
Vad betyder "no major restrictions"? Vad skiljer det från inga restriktioner alls?
Jag ser inget som säger att man aborterar foster I nionde månaden
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 156 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 156 inlägg
Du menar "parodiledardebatten"?Intet skrev:Möjligen är jag ute och cyklar, men jag tror det var här vi diskuterade miljöpartiets dominans på SVT.
[media]
Hur presenteras de andra partierna?