Hur spenderar du dagen?

• Tårta och ballonger

• Slickar sår

• Som vanligt

Logga in och rösta för att se resultatet.
BirgitS BirgitS skrev:
Tänk på skillnaden mellan foster och barn. Rätt term vid rätt tillfälle.
Din fråga kan alltså inte förekomma.
Med risk för att använda argument från ytterligheten från andra sidan vilket jag inte heller tycker är okej.

Men, spelar det någon roll hur man benämner saken i magen?

Foster är väl ofödda avkomma.
Barn är något som andats eller visat livstecken efter födelse.

Påverkar definitionen när det är okej eller inte att terminera?

BirgitS
Gimp Gimp skrev:
Med risk för att använda argument från ytterligheten från andra sidan vilket jag inte heller tycker är okej.

Men, spelar det någon roll hur man benämner saken i magen?

Foster är väl ofödda avkomma.
Barn är något som andats eller visat livstecken efter födelse.

Påverkar definitionen när det är okej eller inte att terminera?
Det gjorde att frågan som ställdes var omöjlig att besvara eftersom det var omöjligt att veta vad personen menade.

Jag vet inte säkert men jag tror att även dödfödda är barn.

BirgitS BirgitS skrev:
Tillägg:
Det är lite konstigt att de som är så väldigt upprörda över att vissa delstater i USA tillåter sena aborter inte vet vad det innebär.
Vem är upprörd? Själv är jag för aborter🤔. Ett oönskat barn bör inte födas. Om det kallas mord eller abort, spelar ingen roll.
.
Är du så säker på att du själv vet vad det innebär. Eller gissar du bara?

BirgitS BirgitS skrev:
Det gjorde att frågan som ställdes var omöjlig att besvara eftersom det var omöjligt att veta vad personen menade.

Jag vet inte säkert men jag tror att även dödfödda är barn.
Jag kan tycka att terminologin kanske inte är det viktigaste, det borde vara sakfrågan.
Men ja, även dödfödda efter v28 klassas som barn.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Vem är upprörd? Själv är jag för aborter🤔. Ett oönskat barn bör inte födas. Om det kallas mord eller abort, spelar ingen roll.
.
Är du så säker på att du själv vet vad det innebär. Eller gissar du bara?
Småhusägare i inlägg #287 låter väldigt upprörd med tanke på ordet "vidrig". Det var väl mer eller mindre det som fick igång sidodiskussionen om aborter i USA.

BirgitS BirgitS skrev:
Småhusägare i inlägg #287 låter väldigt upprörd med tanke på ordet "vidrig". Det var väl mer eller mindre det som fick igång sidodiskussionen om aborter i USA.
Att man i vissa delstater aborterar foster i 9e månaden låter i mina öron också vidrigt. Hade inte en aning om hur polariserad denna fråga var i USA, trodde nog att de stater som tillåter abort hade regler liknande de vi har. I nyhetsrapporteringen har inte jag sett detta nämnas i alla fall. Samtidigt är det lättare att förstå att många kvinnor ställer sig bakom abortförbud om alternativet är att tillåta abort av foster i 9e månaden. Kan ju ses som ett pest eller kolera val.

Undrar hur läkaren och mamman skulle straffas i Sverige ifall någon läkare utförde en abort i 9e månaden utan medicinska skäl utan bara för att mamman ville det. Brottsrubricering? Själv tycker jag det borde vara mord + anstiftan till mord, men eftersom barnet inte är fött så kanske inte det går.

• Gilla
JockesBananer23
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att man i vissa delstater aborterar foster i 9e månaden låter i mina öron också vidrigt. Hade inte en aning om hur polariserad denna fråga var i USA, trodde nog att de stater som tillåter abort hade regler liknande de vi har. I nyhetsrapporteringen har inte jag sett detta nämnas i alla fall. Samtidigt är det lättare att förstå att många kvinnor ställer sig bakom abortförbud om alternativet är att tillåta abort av foster i 9e månaden. Kan ju ses som ett pest eller kolera val.

Undrar hur läkaren och mamman skulle straffas i Sverige ifall någon läkare utförde en abort i 9e månaden utan medicinska skäl utan bara för att mamman ville det. Brottsrubricering? Själv tycker jag det borde vara mord + anstiftan till mord, men eftersom barnet inte är fött så kanske inte det går.
Hur ser reglerna ut kring abort i 9e månaden och hur ofta sker det?

Jag tror att detta bara är ett påhitt.
Att ta ut ett dött foster är en sak, att ta ut ett friskt foster i 9e månaden är en annan. Jag tror inte på att det är lagligt att göra abort precis före en normal förlossning, du får visa stöd för det om du skall vara trovärdig.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Hur ser reglerna ut kring abort i 9e månaden och hur ofta sker det?

Jag tror att detta bara är ett påhitt.
Att ta ut ett dött foster är en sak, att ta ut ett friskt foster i 9e månaden är en annan. Jag tror inte på att det är lagligt att göra abort precis före en normal förlossning, du får visa stöd för det om du skall vara trovärdig.
Kolla Wikipedialänken en bit upp. Där fanns abortregler för alla USAs stater. Du får bedömma dess trovärdighet. Jag blev åtminstone förvånad.

Möjligen är jag ute och cyklar, men jag tror det var här vi diskuterade miljöpartiets dominans på SVT.
Några tvivlare, tvivlade.
Har efter timmar av Googlande har jag fått tag i den oklippta versionen av partiledardebatten. De vi alla, ja, nästan alla, redan visste, så presenteras Miljöpartiet som SVT:s parti.
Fakta är bättre än fiktion.

L lbgu skrev:
Kolla Wikipedialänken en bit upp. Där fanns abortregler för alla USAs stater. Du får bedömma dess trovärdighet. Jag blev åtminstone förvånad.
Den säger ju inget. Bara att abort är oreglerad i vissa stater, inte hur det används.
Wikipedia är ju dessutom lite si och så...

Vore intressant om någon kan hitta en siffra på hur många aborter som sker i tredje trimestern som inte är av medicinska skäl.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Den säger ju inget. Bara att abort är oreglerad i vissa stater, inte hur det används.
Wikipedia är ju dessutom lite si och så...
Har du någon särskild anledning att misstro sidan?

För Oregon som verkar rätt liberal i abortfrågor står det som följer detta stycke. Lagligt med abort i alla stadier av graviditet och i princip inga restriktioner. Vad ska man säga. Fritt fram att abortera 9 månaders foster ifall någon vill. Tycker du det låter bra.

Oregon​

Main article: Abortion in Oregon

Abortion is legal in Oregon at all stages of pregnancy.

In 2017, there were 20 facilities providing abortions in Oregon. As of January 2021, there are no major restrictions on abortion in the state, including no requirements for waiting period or parental consent for minors seeking abortions.[176]

L lbgu skrev:
Har du någon särskild anledning att misstro sidan?

För Oregon som verkar rätt liberal i abortfrågor står det som följer detta stycke. Lagligt med abort i alla stadier av graviditet och i princip inga restriktioner. Vad ska man säga. Fritt fram att abortera 9 månaders foster ifall någon vill. Tycker du det låter bra.

Oregon​

Main article: Abortion in Oregon

Abortion is legal in Oregon at all stages of pregnancy.

In 2017, there were 20 facilities providing abortions in Oregon. As of January 2021, there are no major restrictions on abortion in the state, including no requirements for waiting period or parental consent for minors seeking abortions.[176]
Så, hur många aborter har utförts på levande foster I nionde månaden, säg det senaste decenniet?

Vad betyder "no major restrictions"? Vad skiljer det från inga restriktioner alls?

Jag ser inget som säger att man aborterar foster I nionde månaden

Text som beskriver abortalternativ i Oregon, inkl. medicinska aborter upp till 10-12 veckor och kirurgiska upp till 24 veckor från senaste menstruationens start.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Intet Intet skrev:
Möjligen är jag ute och cyklar, men jag tror det var här vi diskuterade miljöpartiets dominans på SVT.
Några tvivlare, tvivlade.
Har efter timmar av Googlande har jag fått tag i den oklippta versionen av partiledardebatten. De vi alla, ja, nästan alla, redan visste, så presenteras Miljöpartiet som SVT:s parti.

[media]
Du menar "parodiledardebatten"?

Hur presenteras de andra partierna?

• Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Du såg inte den lilla skylten uppe i högra hörnet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.