13 068 läst · 496 svar
13k läst
496 svar
Ser ut som vi har en vinnare!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 155 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 155 inlägg
Mord är mord och bör bestraffas utav lagen ja. Abort är däremot inte mord.S Småhusägare skrev:
Flertalet? Är du säker på att en majoritet av amerikanerna vill bryta mot konstitutionen?S Småhusägare skrev:
Å andra sidan har han ju sagt en väldigt massa saker som inte stämmer tidigare...S Småhusägare skrev:
Deep State? 😂S Småhusägare skrev:
Vem rör sig stå över lagen och konstitutionen? Är det personen som är dömd för brott etc kanske? Eller personen som kanske vill sitta en tredje mandatperiod? Eller en som inte vill avgå när han blir bortröstad?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 417 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 417 inlägg
Som jag redan har skrivit betyder abort att man avbryter graviditeten. Orsaken till att man avbryter graviditeten kan vara många och det har inget att göra med huruvida barnet lever efteråt.L lbgu skrev:För mig är det i alla fall självklart att resultatet av en abort inte är ett levande barn. Det trodde jag var självklart. Skulle barnet leva kallar man det kejsarsnitt eller hur man nu gör för att få ut det.
Man säger inte heller att en kvinna gjort abort ifall barnet dött i magen och därefter tas ut.
Jag har svårt att se ett scenario där en kvinna genomgår en abort och sedan åker hem och ammar barnet, tror du att det förekommer?
Som sagt under typ den andra halvan av graviditeten så sätter man normalt igång förlossningen på vanligt sätt, olika hormoner etc. precis som man gör när graviditeten pågått för länge. Om nu inte den gravida är i så dåligt skick, t.ex. döende, att hon inte skulle klara av en naturlig förlossning och då blir det kejsarsnitt.
Man får skilja på hur ord används medicinskt, juridiskt och i dagligt tal. När det står att aborter är fria i Oregon så behöver ordet inte betyda samma sak som hur du använder ordet i dagligt tal.
Ett barn som är fött flera veckor för tidigt kan man normalt inte åka hem med utan det behöver sjukhusvård.
Vad som förekommer i Oregon och andra amerikanska delstater har jag ingen aning om men i Sverige görs ju inte sena aborter om inte fostret är dött, fostret kommer att dö direkt efter en förlossning eller den gravida dör om inte fostret avlägsnas. Det blir då inte så många möjligheter kvar att amma sitt barn.
Inte i Sverige. Men i många andra länder är det det. Pudelns kärna. När börjar livet.Fairlane skrev:
Vid befruktning, första hjärtslagen, vid födseln, första andetaget, första fyllan ...
Här anses det växande barnet vara en amputerbar del av modern fram till 12e veckan. Efter det förvandlas samma barn till en ... Juridisk person, antar jag. Moraliskt är det lite knepigt att ändra status på detta sätt, men här har de praktiska aspekterna segrat.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 155 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 155 inlägg
Absolut att det skiljer sig åt mellan olika länder, men i USA är det inte mord, även om vissa tycker det.Intet skrev:
Man får följa de lagar som gäller. Sen kan man tycka de är bra eller dåliga. Att kräva att någon ska dömas för mord när det inte är mord i laglig mening utan bara i några individers huvud är galet.
Att folk gör sådana tokiga saker är tyvärr inget nytt. En bekant berättade om tiden Ny Demokrati fanns, om en nämndeman som representerade partiet. Denne nämndeman ville snabbt döma folk till väldigt långa fängelsestraff även om det inte fanns stöd för det i lagen, ungefär "personen är misstänkt för att ha stulit något till ett värde av 500 kr. Sätt han i fängelse 5 år". Lagtexten var inte så noga för honom, det viktiga var att den misstänkte var invandrare... Alla har sin religion, men den bör man lämna utanför juridiken.
Ja, det var ju också en formulering.Intet skrev:
Jag tror inte det räknas som en juridisk person, det låter märkligt.Intet skrev:
Jag tycker inte det är moraliskt svårt, men kan förstå att andra har andra åsikter i frågan.Intet skrev:
Abortfrågan I USA är en bagatell i sammanhanget när världen ser ut som den gör. Att Trump med starka män vid sin sida nu på allvar arbetar för fred i Europa och Mellanöstern medan oppositionen verkar upptagna med att att smutskasta och fylla sina egna fickor talar sitt tydliga språk. Det är många som säger att det för första gången på åratal känner att det äntligen finns hopp.
Tack och lov har han Kennedy som hälsominister för att bromsa läkemedelsbolagen och Gabbard som "chef" för FBI, CIA etc. Om de godkänns av senaten, vilket de nog inte blir. Trumps veto? Resten är ju mer eller mindre fullblodssionister vilket inte bådar gott för Mellanöstern.S Småhusägare skrev:Abortfrågan I USA är en bagatell i sammanhanget när världen ser ut som den gör. Att Trump med starka män vid sin sida nu på allvar arbetar för fred i Europa och Mellanöstern medan oppositionen verkar upptagna med att att smutskasta och fylla sina egna fickor talar sitt tydliga språk. Det är många som säger att det för första gången på åratal känner att det äntligen finns hopp.
Då återstår hoppet att USA har insett att de blandat sig i ännu ett krig de inte kan vinna Och därför gör som vanligt. Dvs. Överger sina allierade och flyr därifrån. Armageddonalternativtet att USA förser Zelenskyj med Tomahawkrobotar för en självmordsmission är hårresande.
I skuggan av ovan är mycket riktigt abortfrågan en piss i havet
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 155 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 155 inlägg
Du "glömde" svara på frågan om Ukraina ska få närvara vid diskussioner om landets framtid, eller om din vän Trump och hans idol Putin ska lösa det själva.S Småhusägare skrev:Abortfrågan I USA är en bagatell i sammanhanget när världen ser ut som den gör. Att Trump med starka män vid sin sida nu på allvar arbetar för fred i Europa och Mellanöstern medan oppositionen verkar upptagna med att att smutskasta och fylla sina egna fickor talar sitt tydliga språk. Det är många som säger att det för första gången på åratal känner att det äntligen finns hopp.
Du har också yrat om att demokraterna vill bryta mot författningen samtidigt som du förespråkat en tredje mandatperiod för Trump. Vem är det då som bryter mot författningen som säger max 2 mandatperioder?
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Alla länder i EU måste upp till 4 procent av GDP och spendera minst hälften på Ukraina.
Hur tänker du nu? När den siste Ukrainaren i stridbar ålder är död. Ja, förutom alla de som flytt utomlands för att slippa samma öde. Vad har dina (och mina) lånade pengar då gjort för nytta? Bortsett från de som försvunnit ner i andras fickor på sin väg till fronten i Europas mest korrupta land.AndersMalmgren skrev:
Som Coloradoflodens väg till Mexico.
Jag fruktar att Ukrainastödet blivit som den gröna omställningen. En masspsykos som måste drivas framåt och inte får ifrågasättas även om färden slutar vid ett stup
Anders! Du kan anmäla dig som frivillig till fronten. 14 dagars utbildning sedan är det bara att panga på i leran. Din lämplighet är oomtvistad: Kondition som en tjugoåring och äter lika lite som ett barn. Två unika egenskaper i fält.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Hur tycker du vi ska få Ryssland att avsluta sina imperialistiska ambitioner utan att vi ser till de förlorar i UkrainaIntet skrev:Hur tänker du nu? När den siste Ukrainaren i stridbar ålder är död. Ja, förutom alla de som flytt utomlands för att slippa samma öde. Vad har dina (och mina) lånade pengar då gjort för nytta? Bortsett från de som försvunnit ner i andras fickor på sin väg till fronten i Europas mest korrupta land.
Som Coloradoflodens väg till Mexico.
Jag fruktar att Ukrainastödet blivit som den gröna omställningen. En masspsykos som måste drivas framåt och inte får ifrågasättas även om färden slutar vid ett stup
Anders! Du kan anmäla dig som frivillig till fronten. 14 dagars utbildning sedan är det bara att panga på i leran. Din lämplighet är oomtvistad: Kondition som en tjugoåring och äter lika lite som ett barn. Två unika egenskaper i fält.
Renoverare
· Stockholm
· 18 412 inlägg
Det dör kvinnor i USA som inte får vård efter olaglig abort. Tycker verkligen inte det är en liten bagatell. Snarare vägen till verklighetens The handmaid's taleS Småhusägare skrev:Abortfrågan I USA är en bagatell i sammanhanget när världen ser ut som den gör. Att Trump med starka män vid sin sida nu på allvar arbetar för fred i Europa och Mellanöstern medan oppositionen verkar upptagna med att att smutskasta och fylla sina egna fickor talar sitt tydliga språk. Det är många som säger att det för första gången på åratal känner att det äntligen finns hopp.
Om vi börjar i den allra, allra enklaste ändan med ett minimum av uppoffring för att hindra Ryssarna att anfalla oss och som bieffekt förlora den speciella militära operationen.AndersMalmgren skrev:
Det är att du sluta upp med ditt fåniga småborgerliga uteätande och skänker de pengarna du sparar till hungrande Ukrainare vid fronten😱.
Var inte orolig. Skojade bara! Vi skickar naturligtvis ut några okända vettskrämda ungdomar och gubbar istället. När de slits isönder av granatsplitter kan du samtidigt i ett behagligt lätt rus mumsa vidare på dina barnportioner och sörpla på din Barolo, en sommareftermiddag på en uteservering långt från söndertrasade inälvor och ben. Bra va?