7 661 läst · 260 svar
8k läst
260 svar
Ser ut som vi har en vinnare!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 755 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 755 inlägg
NejP paralun skrev:
2014 invaderade Ryssland Krim, Donetsk och Luhansk som är områden i Ukraina.
2014 annekterade Ryssland Krim.
2022 invaderade Ryssland stora delar av Ukraina.
2022 annekterade Ryssland Donetsk, Luhansk, Zaporizjzja och Cherson.
Ja och gemensamt är att alla är sk ryskspråkiga områden.BirgitS skrev:
Men just Krim har en särställning för ryssar och de ger sig inte om det.
Här finns då lösningen förmodligen för Trump och att man ger upp Krim och kanske då även Donetsk och Luhansk. Kriget kostar nu för mycket mänskligt lidande och enorma summor pengar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 677 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 677 inlägg
I min värld så är världssamfundet mer än två individer.P paralun skrev:
Skillnad ja, en annektering är ibland ett resultat av en invasion, men inte alltid.P paralun skrev:
Märklig, definition.P paralun skrev:
Han kommer givetvis inte läsa ett dilemmat. Han kan göra det svårare för Ukraina att försvara sig, men det är Ukrainas beslut.P paralun skrev:
Inte heligare än att man skrivit under på att landet tillhör Ukraina. 1954 överfördes Krim till Ukraina. Sen om vissa galna ryssar rycker det är något heligt över halvön ger de på inget sätt rätt att annektera den.P paralun skrev:
Frågan är väl om det är ett fullskaligt krig för någon av parterna.T Troberg skrev:
En konstig sak som jag inte förstår är varför Ukraina kör med en värnpliktsålder på 25 år (som var ännu högre till relativt nyligen) i en situation där de har akut brist på soldater. Det normala är väl att man har värnpliktsåldrar kring 18-20 år. Och länder som ligger risigt till med soldater brukar ju i ren desperation ta in ännu yngre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 755 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 755 inlägg
Vad har det med saken att göra?P paralun skrev:
Det har de ju gjort tidigare som Fairlane skrev.P paralun skrev:
Tror du verkligen att det blir mindre mänskligt lidande och billigare om Ryssland får fortsätta producera en massa vapen och utbilda fler militärer så att de sen kan invadera t.ex. de baltiska länderna?P paralun skrev:
Pladder, vi får se vad som händer då Trump tillträder!BirgitS skrev:
Själv kan jag inte se att det är något större offer att Krim blir ryskt, isf ett långt kostsamt blodbad utan slut.
Det undrar jag med. Väldigt förvånande. Dels är yngre friska och starka men framförallt lättmanipulerade och lyder order. Ukraina skickade ut trettiofemåringar och äldre istället ( om jag minns rätt). Väldigt konstigt.L lbgu skrev:Frågan är väl om det är ett fullskaligt krig för någon av parterna.
En konstig sak som jag inte förstår är varför Ukraina kör med en värnpliktsålder på 25 år (som var ännu högre till relativt nyligen) i en situation där de har akut brist på soldater. Det normala är väl att man har värnpliktsåldrar kring 18-20 år. Och länder som ligger risigt till med soldater brukar ju i ren desperation ta in ännu yngre.
Är det någon som faktiskt hört varför?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 755 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 755 inlägg
Pladder är väl något du brukar ägna dig åt. Svarar inte på frågor utan citerar och skriver sen om något helt annat. Var de två frågorna jag ställde för svåra för dig, kräver att du tänker i stället för att bara förmedla vad någon annan har sagt till dig?P paralun skrev:
Ok, jo vi får se vad som händer när Trump tillträder!BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 677 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 677 inlägg
Ja vad tror du att han kan göra mer än strypa tillgången av vapen och ammunition för Ukraina?P paralun skrev:
Ska han förhandla om Ukrainas framtid åt Ukraina?
Ett offer är väl för de som ryssarna har fördrivit och/eller mördat?P paralun skrev:
Ryssland är sen gammalt en ockupationsmakt. Man gör samma sak nu som man gjort förr. Man bombar sönder en stad och tvingar alla Ukrainare att fly. Sen bygger man upp staden och ser till att en massa ryssar flyttar dit. Vips så har man ett rysktalande område.
Man kanske kan göra likadant med Gotland? Då skriver du väl att du inte kan se något större offer att Gotland blir ryskt?
Jo i Ukrainas fall är jag ganska säker på att det är områdena som annekterades 2014 som gäller och Krim har en särställning för ryssar. Alla krig avslutas vid ett förhandlingsbord och jag är ganska säker på att Trump kommer att driva det här hårt.Fairlane skrev:Ja vad tror du att han kan göra mer än strypa tillgången av vapen och ammunition för Ukraina?
Ska han förhandla om Ukrainas framtid åt Ukraina?
Ett offer är väl för de som ryssarna har fördrivit och/eller mördat?
Ryssland är sen gammalt en ockupationsmakt. Man gör samma sak nu som man gjort förr. Man bombar sönder en stad och tvingar alla Ukrainare att fly. Sen bygger man upp staden och ser till att en massa ryssar flyttar dit. Vips så har man ett rysktalande område.
Man kanske kan göra likadant med Gotland? Då skriver du väl att du inte kan se något större offer att Gotland blir ryskt?
Och ryssarna som hade att välja mellan Putin 100%, Putin 99% eller Putin 98%, det är riktig demokrati det.Intet skrev:
(Inlägget kan innehålla spår av ironi)
Dett är väl i dagsläget få bedömare som tror att Ukraina kommer kunna jaga tillbaka ryssen till sin håla och återta allt territorium. Det man har att vinna på att fortsätta proxykriget är att göra de Ryska annekteringarna så dyrköpta att det kommer ta många år innan de kan resa sig och återbygga sin militära kapacitet. Och vid det laget kan vi ha en stark och rustad militär allians med en enad front mot öst. Med eller utan backning från USA.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 755 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 755 inlägg
Varför tror du att Ryssland kommer att släppa de områden som de har erövrat de senaste åren?P paralun skrev:
Det finns väl många ledare som har försökt få Ryssland och Ukraina till förhandlingsbordet de senaste åren. Men Ryssland har ju vägrat förhandla utan anser att de ska diktera alla villkor. Varför tror du att Trump ska lyckas påverka Ryssland?
Ryssland som inte ens har gratulerat till hans vinst.