7 629 läst · 260 svar
8k läst
260 svar
Ser ut som vi har en vinnare!
Vad jag hört, är vad jag hört. Det är att det förekom inget valfusk av någon avgörande betydelse. Pga valsystemet behövde valet inte manipuleras. Den sittande presidenten har ett automatiskt övertag som gör det nästan omöjligt för utmanare.P Peter787 skrev:
Någon som är på riktigt är insatt i det ryska vallagarna kan gärna rätta mig Ifall jag har fel.
Jo alla krig avslutas vi ett förhandlingsbord och annekteringen av områdena 2014 är då priset.BirgitS skrev:Varför tror du att Ryssland kommer att släppa de områden som de har erövrat de senaste åren?
Det finns väl många ledare som har försökt få Ryssland och Ukraina till förhandlingsbordet de senaste åren. Men Ryssland har ju vägrat förhandla utan anser att de ska diktera alla villkor. Varför tror du att Trump ska lyckas påverka Ryssland?
Ryssland som inte ens har gratulerat till hans vinst.
Sen om man nu har större områden invaderade spelar mindre roll när man förhandlar.
Att Ryssland inte gratulerat Trump ser jag mer som en svensk röd kvällstidningsanka....
Lägg där till att skulle USA tvinga fram en fred som innebär att Ryssland ska få behålla de ockuperade delarna, är ju inte resten av den civiliserade världen tvingade att acceptera Ryssland som ett normal land, det kommer fortsatt att vara ett parialand för de flesta, likt Tyskland efter anekteringarna av Sudetenland i Tjeckoslovakien och Österrike 1938.S Staffan-N skrev:Dett är väl i dagsläget få bedömare som tror att Ukraina kommer kunna jaga tillbaka ryssen till sin håla och återta allt territorium. Det man har att vinna på att fortsätta proxykriget är att göra de Ryska annekteringarna så dyrköpta att det kommer ta många år innan de kan resa sig och återbygga sin militära kapacitet. Och vid det laget kan vi ha en stark och rustad militär allians med en enad front mot öst. Med eller utan backning från USA.
Det skulle nog innebära en enorm moraliskt backlash för USA.
Behövs inget valfusk om du inte har någon motkandidat, ett antal presumtiva sådana hade svårt med balansen och föll nedför trappor och ut genom fönster, och att de motkandidater som ställde upp inte kandiderade utan mest bara fanns på papperet, busenkelt att vinna då, lika enkelt som att vinna ett val i NordKorea.Intet skrev:Vad jag hört, är vad jag hört. Det är att det förekom inget valfusk av någon avgörande betydelse. Pga valsystemet behövde valet inte manipuleras. Den sittande presidenten har ett automatiskt övertag som gör det nästan omöjligt för utmanare.
Någon som är på riktigt är insatt i det ryska vallagarna kan gärna rätta mig Ifall jag har fel.
Jag vet det, men det var inte det jag efterfrågade. Dålig fysisk motorik regleras ej i vallagarna, även om de nog borde det?mikethebik skrev:Behövs inget valfusk om du inte har någon motkandidat, ett antal presumtiva sådana hade svårt med balansen och föll nedför trappor och ut genom fönster, och att de motkandidater som ställde upp inte kandiderade utan mest bara fanns på papperet, busenkelt att vinna då, lika enkelt som att vinna ett val i NordKorea.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 755 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 755 inlägg
Du håller alltså på och gissar vad en oberäknelig Putin ska bestämma sig för. Det är ju inte särskilt relevant för några eventuella fredsförhandlingar eller hur?P paralun skrev:
Det är rätt anmärkningsvärt att Kreml skickar ut en talesman som säger att avsaknaden av gratulationer beror på att USA är ett "ovänligt land" och dessutom att kriget inte kan avslutas på ett dygn som Trump har sagt. Känner du till något liknande fall?
Jag är inte så säker. Jag sticker nog ut hakan och tror att Trump inte kommer att avsluta några krig. Anledningen är enkel - USA är världens största vapenexportör, vapenindustrin i USA med underleverantörer står för ca 2 miljoner arbetstillfällen och vapenlobbyn är stark. Inget land vinner mer än USA på att låta konflikter puttra på i all oändlighet. Att vara stark exportör av vapen är också smart då ingen som är i behov av vapen kommer att sätta strafftullar på import av dem...Tomture61 skrev:
Jag gissar att Trump på nåt sätt kommer att "försöka" att få slut på Ukraina kriget för att sen säga att det inte gick men att USA kommer hjälpa Ukraina så att de inte går under, men de får absolut inte skjuta över gränsen till Ryssland...
Nej jag gissar inte utan ser mer till fakta. Sen har nog Putin och Trump redan pratat med varandra.BirgitS skrev:Du håller alltså på och gissar vad en oberäknelig Putin ska bestämma sig för. Det är ju inte särskilt relevant för några eventuella fredsförhandlingar eller hur?
Det är rätt anmärkningsvärt att Kreml skickar ut en talesman som säger att avsaknaden av gratulationer beror på att USA är ett "ovänligt land" och dessutom att kriget inte kan avslutas på ett dygn som Trump har sagt. Känner du till något liknande fall?
"War is too important to be left to politicians..."D Dublin skrev:Jag är inte så säker. Jag sticker nog ut hakan och tror att Trump inte kommer att avsluta några krig. Anledningen är enkel - USA är världens största vapenexportör, vapenindustrin i USA med underleverantörer står för ca 2 miljoner arbetstillfällen och vapenlobbyn är stark. Inget land vinner mer än USA på att låta konflikter puttra på i all oändlighet. Att vara stark exportör av vapen är också smart då ingen som är i behov av vapen kommer att sätta strafftullar på import av dem...
Jag gissar att Trump på nåt sätt kommer att "försöka" att få slut på Ukraina kriget för att sen säga att det inte gick men att USA kommer hjälpa Ukraina så att de inte går under, men de får absolut inte skjuta över gränsen till Ryssland...
Gillar inte deras mall heller för att kampanja! Man bara smutskastar motståndare.
Vore väll roligare om man kom med förslag för förbättring. Har ju blivit samma i svensk politik på senare tid. Blir ju ingen rolig debatt!
Vore väll roligare om man kom med förslag för förbättring. Har ju blivit samma i svensk politik på senare tid. Blir ju ingen rolig debatt!
Det sket sig ju rätt rejält med tidigare avtal mellan Ukraina och Ryssland pga Rysslands agerande, så känns väldigt otroligt att dom helt plötsligt skulle börja följa ett nytt sådant.P paralun skrev:
1997 tex ingick de avtal på att aldrig anfalla varandra och behandla varandra som suveräna stater (russian-ukrainian friendship treaty), men det sket sig ju 2014 (och övergas sen officiellt 2018) pga Putin.
Det finns verkligen ingenting som säger att det inte skulle bli som Münchenöverenskommelsen igen när Putin är med i leken, det är väl snarare snudd på garanterat med tanke på hur det utspelat sig hittills.
Och svaret är att Putin med väldigt stor säkerhet vunnit utan att behöva slarva bort sina presumtiva seriösa motkandidater, men då han är paranoid så tar man det säkra före det osäkra och ser till att det blir ordentligt.Intet skrev:
I stora delar av övriga världens ögon inser man förstås att det inte är ett riktigt val, och Putin skiter i vilket, han har ju sedan säkert 25 år sett till att systemet anpassas så att makten finns kvar hos honom.
Och västvärldens någorlunda fungerande demokratier har struntat i det hela, Merkel fick sin billiga gas så att Energiwände kunde genomföras så att vi i Norden får se våra elmätare rotera snabbare än sedelpressarna hinner med, bildligt talat.
Fortsättning följer...
Men det är skillnad nu och då. Då så hade han i alla fall människor runt sig som både hade politisk bakgrund och kunde säga emot. Nu har han med sig ett antal ja-sägare som kommer göra exakt vad han säger åt dom att göra.E Emanuel01 skrev:
Elon Musk var med i valkampanjen men den romansen tror jag skiter sig på 3-4 veckor. De är helt enkelt för lika och Elon Musk kommer inte låta sig "hunsas" runt av Trump. Det kommer sluta med en konflikt där jag tror både Elon Musk och hans bolag kommer gå förlorande ur och lämna Elon rasande.
Då hade vi inte heller ett fullskaligt krig i Ukraina, även om invasionen var inledd.
Trump kommer vara mycket mer förberedd nu och dessutom så har väl republikanerna fått makten i alla tre "nivåer". Det gör skillnad. Trump har också varit tydlig mot vad han vill göra med politiska motståndare, även i det egna ledet..