M Ronny takläggare1 skrev:
Knutventiler är som galler som man har på båda kortsidorna högt upp mot taknocken hörn,vissa sätter paxfläkt o hjälper taket att andas.
Jag har ventilation via nocken och ut via metallband med små små hål i.
Vad har du för åsikter om ventilation via nock?
Det har aldrig trängt in minsta vattendroppe eller spår av fukt genom den smala springan i mitten av nocken i taket på vinden.
 
M
Huddingebo Huddingebo skrev:
Känns ju som en väldigt sårbar konstruktion.
Får man minsta lilla läcka så kommer ju isoleringen suga åt sig som en svamp?

En korrekt luftspalt kollapsar inte.
Man kan ju inte trycka dit wellpapp eller tunn masonit med bred spännvidd och sen spruta in isolering.

Många ribbor och en styvare skiva så tål luftspalten väldigt höga tryck innan den kollapsar/spricker.

Riktig luftspalt och tvärtätt ned mot boytan känns mer robust än att trycka isoleringen mot råsponten och lita på att taket är 100% tätt året runt kommande år...
Varför vill du ha luftspalt om du har som du skriver tvärtätt mot golvet kallvinden?det är den varma luften från boyten under kallvind som orsakar problem om inte fuktspärr är riktigt monterat,har du problem med istappar på taket?
 
M
M Ronny takläggare1 skrev:
Varför vill du ha luftspalt om du har som du skriver tvärtätt mot golvet kallvinden?det är den varma luften från boyten under kallvind som orsakar problem om inte fuktspärr är riktigt monterat,har du problem med istappar på taket?
Isolering mot råspont ska man aldrig ha.
 
M Ronny takläggare1 skrev:
Varför vill du ha luftspalt om du har som du skriver tvärtätt mot golvet kallvinden?det är den varma luften från boyten under kallvind som orsakar problem om inte fuktspärr är riktigt monterat,har du problem med istappar på taket?
Jag har brutet tak, 30° resp 55° taklutning.
Delen med 55° är ju helt inbyggd. Där är det 28mm luftspalt med träribbor och asfaboard.
Innanför det 34cm gullfiber i form av skivor.
Nu kan man iaf lysa ner i facken, ev liten kamera och inspektera om man är orolig.

Det kändes inte bra att köra på diff-öppen papp, skippa luftspalt och lita blint på att det håller helt tätt utifrån.
 
M
J Joakim88 skrev:
Av alla som svarat här så är det bara du som haft tråkig ton och gjort antaganden Ronny och du får svar därefter. (y):)
Givetvis kan man göra fel, det är såklart därför det har läckt in. Men av de saker du nämnt så har jag koll på samtliga.

Inga bulor? Kolla vilket bygge som helst så är där både bulor och veck. :crysmile: Helt ok enligt tillverkaren också sålänge vecken inte skapar fickor. Det är iaf svaret jag fick när jag ringde Vison i Lomma (som producerar Bisonduken) när jag reklamerade en rulle jag köpt.
 
  • Takrenovering, ny plåt, hus, stegar, byggnadsställning, dimmigt väder, bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Hur svårt ska det vara spänna ut duken rakt,fickor o veck gör att duken spricker om några år där kondensvatten söker sig in,men lycka till,hemmapularen som kan o vet mest.
 
M Ronny takläggare1 skrev:
Hur svårt ska det vara spänna ut duken rakt,fickor o veck gör att duken spricker om några år där kondensvatten söker sig in,men lycka till,hemmapularen som kan o vet mest.
Så du väljer att lyfta tråden ett drygt år senare bara för att få raljera lite extra över inkompetenta hemmafixare?

Baserat på bilder och historier jag sett i det här forumet de senaste 10 åren så skulle jag vara livrädd för att anlita hantverkare, som jag inte litade på, för att lägga/fixa ett tak. Det verkar finnas många klåpare och lycksökare i branschen.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
För övrigt, spännande ställning ni använder..
 
  • Haha
hobbs
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
För övrigt, spännande ställning ni använder..
Kan man förvänta sig bättre av någon som lägger klicktak
 
  • Gilla
  • Haha
Joak och 1 till
  • Laddar…
M
G Gabbe1 skrev:
Så du väljer att lyfta tråden ett drygt år senare bara för att få raljera lite extra över inkompetenta hemmafixare?

Baserat på bilder och historier jag sett i det här forumet de senaste 10 åren så skulle jag vara livrädd för att anlita hantverkare, som jag inte litade på, för att lägga/fixa ett tak. Det verkar finnas många klåpare och lycksökare i branschen.
O det verkar funka bättre med hemma fixare,därimot kanske man ska kolla upp entreprenörer som ska göra jobbet o inte välja dom billigaste vilket privata kunder gör till 99%,
 
M Ronny takläggare1 skrev:
Hur svårt ska det vara spänna ut duken rakt,fickor o veck gör att duken spricker om några år där kondensvatten söker sig in,men lycka till,hemmapularen som kan o vet mest.
M Ronny takläggare1 skrev:
Hur svårt ska det vara spänna ut duken rakt,fickor o veck gör att duken spricker om några år där kondensvatten söker sig in,men lycka till,hemmapularen som kan o vet mest.
Jag hade egentligen bestämt mig för att inte svara här. Hade ditt inlägg varit för att fråga hur det gått med taket nu ett år senare så hade jag köpt det. Men att köra igång en tråd igen ett helt år senare bara för att fortsätta vara otrevlig är ju bara löjligt. Eller är det så att det tog ett år för dig att lyckas få till slät duk på ett tak som du kunde fota?

Och för den intresserade så visade det sig att en tegelsten PRECIS i nivå med råsponten var frostsprängd och i princip borta. Helt missat av mig och det var troligtvis jag som pajade den helt när jag fäste takpappen mot skorstenen. Måste ha runnit mängder av vatten ner i murstocken vid det ovädret. Jag fick plocka ner yttre delen av skorstenen och mura upp igen. Efter att det blev åtgärdat så har problemet upphört.

Tack för alla tips och att folk har varit så engagerade. Och tack Ronny för alla förolämpningar.
 
  • Gilla
Finndjävel och 5 till
  • Laddar…
M
J Joakim88 skrev:
Jag hade egentligen bestämt mig för att inte svara här. Hade ditt inlägg varit för att fråga hur det gått med taket nu ett år senare så hade jag köpt det. Men att köra igång en tråd igen ett helt år senare bara för att fortsätta vara otrevlig är ju bara löjligt. Eller är det så att det tog ett år för dig att lyckas få till slät duk på ett tak som du kunde fota?

Och för den intresserade så visade det sig att en tegelsten PRECIS i nivå med råsponten var frostsprängd och i princip borta. Helt missat av mig och det var troligtvis jag som pajade den helt när jag fäste takpappen mot skorstenen. Måste ha runnit mängder av vatten ner i murstocken vid det ovädret. Jag fick plocka ner yttre delen av skorstenen och mura upp igen. Efter att det blev åtgärdat så har problemet upphört.

Tack för alla tips och att folk har varit så engagerade. Och tack Ronny för alla förolämpningar.
Du var mig en lättkränkt rackare.
 
J Joakim88 skrev:
Jag hade egentligen bestämt mig för att inte svara här. Hade ditt inlägg varit för att fråga hur det gått med taket nu ett år senare så hade jag köpt det. Men att köra igång en tråd igen ett helt år senare bara för att fortsätta vara otrevlig är ju bara löjligt. Eller är det så att det tog ett år för dig att lyckas få till slät duk på ett tak som du kunde fota?

Och för den intresserade så visade det sig att en tegelsten PRECIS i nivå med råsponten var frostsprängd och i princip borta. Helt missat av mig och det var troligtvis jag som pajade den helt när jag fäste takpappen mot skorstenen. Måste ha runnit mängder av vatten ner i murstocken vid det ovädret. Jag fick plocka ner yttre delen av skorstenen och mura upp igen. Efter att det blev åtgärdat så har problemet upphört.

Tack för alla tips och att folk har varit så engagerade. Och tack Ronny för alla förolämpningar.
Skönt o höra att du fann orsaken till läckaget!

Är intresserad att höra om du fullföljt planerna för insidan med cellulosa dikt an råsponten?

Går nämligen i samma tankar här hemma, ska lägga om taket så fort det blir varmare ute och överväger då diffusionsöppen takbeklädnad.

/Staffan
 
  • Gilla
Joakim88
  • Laddar…
S stuffs skrev:
Skönt o höra att du fann orsaken till läckaget!

Är intresserad att höra om du fullföljt planerna för insidan med cellulosa dikt an råsponten?

Går nämligen i samma tankar här hemma, ska lägga om taket så fort det blir varmare ute och överväger då diffusionsöppen takbeklädnad.

/Staffan
Det har tyvärr inte blivit något av det än. Sjukskrivning mm har gjort att renoveringen stått mestadels still under året som gått.

Men jag har inte ändrat på planerna iaf. Siktar fortfarande att ha helt diff.öppen konstruktion.
 
Bra jobbat att både hitta och åtgärda grundorsaken i detta märkliga problem !!

Måste kännas bra att fixa detta utan "proffset" Ronny :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.