D Drburr skrev:
Sitter det någon fotplåt? Kan vara så enkelt att vatten rinner runt från sista brädan och sugs upp längs med tassen för att sedan rinna av längre bak som på bilden. Det kan bete sig väldigt märkligt ibland.
Jadå det sitter fotplåt. Det var ett intressant svar. Hade varit väldigt skönt om det var så. :p När man tittar på bilderna så är det "tyvärr" torrt mellan baksidan fotplåt och de blöta delarna. Så det är nog inte så det ligger till.
 
Kan det vara vatten från det platta taket som går över till det andra taket?
 
Nissens
Jag tycker fortfarande att du skall testa med vattenslangen vid skorstenen… det visar sig snart om det läcker där…
 
A
H Hjalmar Nilsson skrev:
Finns gott om glashus. Och problemet förekommer även i nybyggnation. Om det är ett problem som hade kunnat undvikas genom att välja en konstruktionslösning utan luftspalt så är de facto luftspalten problemet.
på dom lite mer än 25 år jag jobbat som snickare har jag sett mer problem utan luftspalt , du ska inte tillföra för mycket fuktig uteluft men faktum är att när det uppstår och det gör det förr eller senare att det läcker så torkar det med luftning men utan så kan du sopa bort råsponten och slänga resten om det inte upptäcks , har tagit reda på två såna nyligen ett med cellulosa och ett med spån .
Finns alltid för och nackdelar men själv kommer jag aldrig bygga utan
 
J Joakim88 skrev:
Jag har inte så mycket detalj lider på taket tyvärr men här är några bilder iaf. Det är på denna sidan inlägget handlar om. Facket på vänster sida om skorstenen.
På nedersta bilden är det ett par trasiga pannor, dessa är utbytta. Spelar väl inte så stor roll iofs då plåtis inte varit här än så det kommer ju ändå in vatten under pannorna. :p

[bild] [bild] [bild]
Jag tycker det ser ut på bilden som att pappen är felkapad till vä om skorstenen. Svårt att se på bilden om det verkligen är så!
Eftersom jag uppfattat att det är i facket till vä det läcker kan det vara värt att kolla upp.
Tak under konstruktion med tydlig röd pil som pekar på potentiellt felkapad papp nära skorstenen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tycker det ser ut på bilden som att pappen är felkapad till vä om skorstenen. Svårt att se på bilden om det verkligen är så!
Eftersom jag uppfattat att det är i facket till vä det läcker kan det vara värt att kolla upp.
[bild]
Jag säger inte att du har fel, men hur f*n kan du se något överhuvudtaget långt där borta på bilden ? :)
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tycker det ser ut på bilden som att pappen är felkapad till vä om skorstenen. Svårt att se på bilden om det verkligen är så!
Eftersom jag uppfattat att det är i facket till vä det läcker kan det vara värt att kolla upp.
[bild]
Jag har ingen aning om man blir klokare av bilden jag har ritat upp. :crysmile: Men såhär ligger duken kring skorstenen sett rakt uppifrån. Det svarta är skorstenen och nock. Ljusblå är de vanliga horisontella våderna där översta är vikt över nock. Sen ovanpå detta kring skorsten så ligger det två mindre bitar som ett kantigt "U". Ett från vart håll.
Så om du menar att det ser udda ut med att dukens tryck inte är i linje så är det pga detta. :)
Handritad skiss av takduk runt en skorsten, med våder och kantiga "U"-formade bitar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Joakim88 skrev:
Jag har ingen aning om man blir klokare av bilden jag har ritat upp. :crysmile: Men såhär ligger duken kring skorstenen sett rakt uppifrån. Det svarta är skorstenen och nock. Ljusblå är de vanliga horisontella våderna där översta är vikt över nock. Sen ovanpå detta kring skorsten så ligger det två mindre bitar som ett kantigt "U". Ett från vart håll.
Så om du menar att det ser udda ut med att dukens tryck inte är i linje så är det pga detta. :)
[bild]
Jag tror jag fattar. Då är det säkert rätt eller så har det spruckit i någon hörna där uppviket är.

Det är inte lätt att se på din bild så där långt ifrån skorstenen. Av någon anledning så tyckte jag mig se att duken KANSKE var felskuren.

Du får tillbaks en snygg ritning av mig.:rofl:
Det röda illustrerar hur jag tycker mig se att duken är skuren.
Det Gröna ilustrerar hur duken borde vara skuren.

Tak med vattenavvisande duk och markerade linjer i rött och grönt som illustrerar föreslagen vs. faktisk skärning nära en skorsten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som jag fattar det har du alla pannor på plats men plåtar kring skorstenen saknas. Då faller min teori om den fel skurna duken. Så mycket vatten ska den inte komma in under pannorna även om det blåser.
(Men blåser det hyfsat mycket åt ”fel håll” kan det komma in en hel del vid nocken om nockband saknas. Men sen ska vattnet ta sig in under duken också.

Sammantaget så borde och måste det vara någonstans runt skorstenen vattnet kommer in. Sen hur det tar sig in under duken för att sedan hamna i facket bredvid skorstenen blir nästa nöt att knäcka…
 
Kan det vara vid mötet mellan tillbyggnad och gammalt hus problemet sitter?
Hur har ni fått till pappen under själva sargen på tillbyggnaden? Tänk att det blåser in vatten där. Har ni fått uppviket tätt?
Eller själva hörnan till höger där tillbyggnadens tak går in i fastighetens tak?
Hus med tillbyggnad och stege, möjligt vatteninträngningsproblem vid takmöte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag säger inte att du har fel, men hur f*n kan du se något överhuvudtaget långt där borta på bilden ? :)
Det undrar jag också!:rofl:
Jag kan ha helt fel men tyckte mig se en felskuren papp så var tvungen att Ts upp det med Ts. Se inlägg ovan.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det undrar jag också!:rofl:
Jag kan ha helt fel men tyckte mig se en felskuren papp så var tvungen att Ts upp det med Ts. Se inlägg ovan.
jävla hökögon, jag ser det fortfarande inte trotts beskrivning
 
  • Haha
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
M
J Joakim88 skrev:
Det har regnat REJÄLT idag, hela dagen. Precis när jag skulle lägga mig såg jag det som syns på bilderna från fönstret i hallen (ligger i en utbyggnad i vinkel). Visst ser det ut som att det runnit vatten mellan råspont och takstol?

Vi har nyss bytt råspont, lagt diff.öppen underlagsduk och sedan läkt och pannor på det. Alla skarvar i duken är tejpade och det är spiktejp mellan ströläkt och duk. Råsponten är vänd på "rätt" håll. Dubbla övervik av duken över nock. Snart helt klara med taket har vi tänkt, bara vindskivor och hängrännor kvar...

Jag förstår inte hur det kan ha blivit såhär.
Tejpat skarvar på underlagsduken???man snedskär den o kletar under asfaltsklister eller tec 7,men kan med säkerhet säga det läker in vid nock,luftstos ,skorsstensbeklädnad eller fellagda pannor,har du gjort jobbet själv o inte anlitat duktig takfirma?
 
M
M Ronny takläggare1 skrev:
Tejpat skarvar på underlagsduken???man snedskär den o kletar under asfaltsklister eller tec 7,men kan med säkerhet säga det läker in vid nock,luftstos ,skorsstensbeklädnad eller fellagda pannor,har du gjort jobbet själv o inte anlitat duktig takfirma?
O ja!du har regnvatten som rinner in där vid takstolarna,
 
Düsseldorff
M Ronny takläggare1 skrev:
O ja!du har regnvatten som rinner in där vid takstolarna,
Ja, det läcker som ett jävla såll. Så långt är vi med. Men vad beror det på? Du som är takläggare, Ronny, vägled TS! Vad ska han titta efter, vad ska han göra, etc?
 
M
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, det läcker som ett jävla såll. Så långt är vi med. Men vad beror det på? Du som är takläggare, Ronny, vägled TS! Vad ska han titta efter, vad ska han göra, etc?
Sitter det inte underbeslag/wakaflex runt luftstosar o skorssten så är jag rätt säker det rinner ner där,titta vid skorsstenen är mitt tips.
J Joakim88 skrev:
Det är facket bredvid skorstenen och plåt kragen har inte kommit på än. Det ösregnade på tvären i princip hela dagen igår så jag förstår om det kommit in mycket vatten under pannorna just där. Men vad jag inte förstår är hur så mycket vatten kan ta sig genom takduken, som ju ska vara tät, OCH in under råsponten.

Jag tog en titt imorse också och tyckte att det fanns en antydan till väta på ett par ställen till. Men det är jag inte helt säker på.
Underbeslaget som du kallar plåtkrage ska på innan duken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.