M
Nissens Nissens skrev:
Jag tycker fortfarande att du skall testa med vattenslangen vid skorstenen… det visar sig snart om det läcker där…
O få in ännu mer vatten?korkat tips,
 
M
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ja, det läcker som ett jävla såll. Så långt är vi med. Men vad beror det på? Du som är takläggare, Ronny, vägled TS! Vad ska han titta efter, vad ska han göra, etc?
Sen kan du ju även fråga dessa ts,k takläggare vart taksäkerheten är,det ska vara ryggskydd o ställning runtom,känns som oseriös firma detta.
 
Düsseldorff
M Ronny takläggare1 skrev:
Sen kan du ju även fråga dessa ts,k takläggare vart taksäkerheten är,det ska vara ryggskydd o ställning runtom,känns som oseriös firma detta.
Absolut, du har säkert rätt, jag ifrågasätter dig inte. Tvärtom, jag utgår från att du vet vad du talar om. Hjälp TS!
 
M
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag tror jag fattar. Då är det säkert rätt eller så har det spruckit i någon hörna där uppviket är.

Det är inte lätt att se på din bild så där långt ifrån skorstenen. Av någon anledning så tyckte jag mig se att duken KANSKE var felskuren.

Du får tillbaks en snygg ritning av mig.:rofl:
Det röda illustrerar hur jag tycker mig se att duken är skuren.
Det Gröna ilustrerar hur duken borde vara skuren.

[bild]

Som jag fattar det har du alla pannor på plats men plåtar kring skorstenen saknas. Då faller min teori om den fel skurna duken. Så mycket vatten ska den inte komma in under pannorna även om det blåser.
(Men blåser det hyfsat mycket åt ”fel håll” kan det komma in en hel del vid nocken om nockband saknas. Men sen ska vattnet ta sig in under duken också.

Sammantaget så borde och måste det vara någonstans runt skorstenen vattnet kommer in. Sen hur det tar sig in under duken för att sedan hamna i facket bredvid skorstenen blir nästa nöt att knäcka…
Krille 72 har rätt,som han vill duken ska skäras är rätt,o klisterkant mellan.
 
M Ronny takläggare1 skrev:
Krille 72 har rätt,som han vill duken ska skäras är rätt,o klisterkant mellan.
Oj, nu har det skrivits väldigt mycket på bara några timmar igen. Lite tråkig ton och många antaganden också..

Jag har inte anlitat någon oseriös firma, så alla påståenden om detta kan strykas. Jag har lagt taket själv.
Det har varit byggställning runt hela huset, med ryggskydd. Vi har även använt selar och linor när vi jobbat. På bilden där det saknas ställning hade den nyss plockats ned (det var faktiskt därför jag tog bilden) då vi var klara med taket på den sidan. Eller ja, trodde vi innan det regnade in.

Det finns inte en enda skarv på de längsgående våderna då duken täckte hela husets längd. De horisontella överlappen sitter med klisterkant PLUS butylband för extra säkerhet (helt enligt monteringsanvisning). Duken är överlappad vid nock och går över kanterna vid gavlarna (helt enligt monteringsanvisning).
Det finns inga genomföringar överhuvudtaget på den sidan av taket där det läckt in, förutom skorsten som är i nock då, så det är inte genom någon sån det läckt in. De genomföringar som finns är gjorda helt enligt monteringsanvisning.
Det som dock INTE är gjort enligt monteringsanvisning är att duken är dragen ända fram till skorsten sen har takpapp asfaltklistrats och spikats i skorstenen och dragits ned ut över duken, även klistrat och spikat här givetvis. Alltså inget underbeslag av plåt.
Det du benämner som underbeslag är INTE ett underbeslag utan jag pratade om det övre beslaget, det som ligger över pannorna. Det är detta som saknas. Så ja, det kommer in vatten under pannorna vid skorstenen, men det förklarar inte hur det kommer in under duken.
Som jag har nämnt tidigare också så har jag plockat ned vid nock och kollat. Allt ser ut som det ska. Duken är hel, det finns nockband som ligger en bra bit ut på pannorna och sen nocktäckningen då såklart.
 
M
J Joakim88 skrev:
Oj, nu har det skrivits väldigt mycket på bara några timmar igen. Lite tråkig ton och många antaganden också..

Jag har inte anlitat någon oseriös firma, så alla påståenden om detta kan strykas. Jag har lagt taket själv.
Det har varit byggställning runt hela huset, med ryggskydd. Vi har även använt selar och linor när vi jobbat. På bilden där det saknas ställning hade den nyss plockats ned (det var faktiskt därför jag tog bilden) då vi var klara med taket på den sidan. Eller ja, trodde vi innan det regnade in.

Det finns inte en enda skarv på de längsgående våderna då duken täckte hela husets längd. De horisontella överlappen sitter med klisterkant PLUS butylband för extra säkerhet (helt enligt monteringsanvisning). Duken är överlappad vid nock och går över kanterna vid gavlarna (helt enligt monteringsanvisning).
Det finns inga genomföringar överhuvudtaget på den sidan av taket där det läckt in, förutom skorsten som är i nock då, så det är inte genom någon sån det läckt in. De genomföringar som finns är gjorda helt enligt monteringsanvisning.
Det som dock INTE är gjort enligt monteringsanvisning är att duken är dragen ända fram till skorsten sen har takpapp asfaltklistrats och spikats i skorstenen och dragits ned ut över duken, även klistrat och spikat här givetvis. Alltså inget underbeslag av plåt.
Det du benämner som underbeslag är INTE ett underbeslag utan jag pratade om det övre beslaget, det som ligger över pannorna. Det är detta som saknas. Så ja, det kommer in vatten under pannorna vid skorstenen, men det förklarar inte hur det kommer in under duken.
Som jag har nämnt tidigare också så har jag plockat ned vid nock och kollat. Allt ser ut som det ska. Duken är hel, det finns nockband som ligger en bra bit ut på pannorna och sen nocktäckningen då såklart.
Jamen då så,då har du inget att oroa dig för,hemmapulare ska INTE hålla på med takläggning själva,så många gånger jag åkt ut o täta efter hemmapulare,nånstans läker det in eller hur,kanske därför folk nämner vart det kan läka in,tråkig ton anser jag du har fast folk här försöker hjälpa,o enligt ditt senaste inlägg så låter det som du inte har några fel,bara titta hur du lagt duken,den ska vara sträckt inte massa bulor o knölar,önskar dig dock lycka till,men mig får du dock inga mer tips ifrån med din tråkiga ton o när du skriver till oss andra att vi har en massa antaganden.
 
M Ronny takläggare1 skrev:
Jamen då så,då har du inget att oroa dig för,hemmapulare ska INTE hålla på med takläggning själva,så många gånger jag åkt ut o täta efter hemmapulare,nånstans läker det in eller hur,kanske därför folk nämner vart det kan läka in,tråkig ton anser jag du har fast folk här försöker hjälpa,o enligt ditt senaste inlägg så låter det som du inte har några fel,bara titta hur du lagt duken,den ska vara sträckt inte massa bulor o knölar,önskar dig dock lycka till,men mig får du dock inga mer tips ifrån med din tråkiga ton o när du skriver till oss andra att vi har en massa antaganden.
Av alla som svarat här så är det bara du som haft tråkig ton och gjort antaganden Ronny och du får svar därefter. (y):)
Givetvis kan man göra fel, det är såklart därför det har läckt in. Men av de saker du nämnt så har jag koll på samtliga.

Inga bulor? Kolla vilket bygge som helst så är där både bulor och veck. :crysmile: Helt ok enligt tillverkaren också sålänge vecken inte skapar fickor. Det är iaf svaret jag fick när jag ringde Vison i Lomma (som producerar Bisonduken) när jag reklamerade en rulle jag köpt.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Nissens
M Ronny takläggare1 skrev:
O få in ännu mer vatten?korkat tips,
Vad otrevlig du är.

Vadå få in ännu mer vatten? Det rinner ju igenom och torkar upp eftersom det inte ligger isolering o annat. Dessutom har det som du kanske vet redan kommit in vatten… så nu är ju ett väldigt bra tillfälle att testa med en slang istället för alla dessa gissningar…

Det är ju värre om det läcker senare när bygget är klart…
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakim88
  • Laddar…
Hur har det gått med taket?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Antar det var skorstenen då med tanke på din andra tråd.
 
M
K KTM950 skrev:
Nu byggs ju nästan alla nya hus med parallelltak med luftspalt, så en källa på det påståendet kanske vore bra. Så man ser under vilka förutsättningar det kan vara på det viset.
[/QUOTE]
Luftspalt där isolering trycks ner packas ihop med tiden så då är det godnatt med korrekt luftspalt o mögel kommer som ett brev på posten,rivit massor av tak med s,k luftspalt där isolering tjockat ihop sig mot takfoten o med massa svartmögel som kvitto,bättre täta golvet riktigt istället så inte fuktig luft tar sig upp på kallvinden o orsakar mögel o sätta tak med knutventiler o vid behov takventiler,luftspalt är skit.åter till frågeställarens problem,har du satt wakaflex mot skorssten om inte så är det mycket troligt där läckaget är,täcker ens pannorna ända in mot skorssten så du får panndalen innanför skorsstensbeklädnaden,sett många gör det självare som misslyckats totalt med detta med läckage som följd,kan även komma från luftstos vid avsaknad av underbeslag.lycka till önskar jag dock.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Om man inte har luftspalt, vad ska man ha då? Isoleringen dikt an mot papp, råspont?

Vad är knutventiler?
 
Nissens
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om man inte har luftspalt, vad ska man ha då? Isoleringen dikt an mot papp, råspont?

Vad är knutventiler?
Isolering mot råspont och icke diffusionstät duk ovanpå råsponten, absolut inte papp… skulle jag göra. Men helst få till luftspalt under och ha papp ovanpå råsponten…
 
M
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om man inte har luftspalt, vad ska man ha då? Isoleringen dikt an mot papp, råspont?

Vad är knutventiler?
Knutventiler är som galler som man har på båda kortsidorna högt upp mot taknocken hörn,vissa sätter paxfläkt o hjälper taket att andas.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Mot råspont och icke diffusionstät duk ovanpå råsponten, absolut inte papp…
Känns ju som en väldigt sårbar konstruktion.
Får man minsta lilla läcka så kommer ju isoleringen suga åt sig som en svamp?

En korrekt luftspalt kollapsar inte.
Man kan ju inte trycka dit wellpapp eller tunn masonit med bred spännvidd och sen spruta in isolering.

Många ribbor och en styvare skiva så tål luftspalten väldigt höga tryck innan den kollapsar/spricker.

Riktig luftspalt och tvärtätt ned mot boytan känns mer robust än att trycka isoleringen mot råsponten och lita på att taket är 100% tätt året runt kommande år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.