T
J Joakim88 skrev:
Det är Bison DiffTak 175. Vi kommer renovera insidan senare och har valt att köra cellulosa direkt mot råsponten. Då våra takstolar är ganska klena så finns det dåligt med plats för luftspalt innanför råsponten och vi vill maximera mängden isolering i facken.
Hej! Har och är inne på samma lösning då vi endast har 150 mm takstolar. Isolera med Hunton träfiber. Men detta förutsätter diffusionsöppen takpapp, inte vanlig takpapp som jag tror att vi har (pannor och papp bytt för. ca. 10 år sedan)?

Tack för svar!
 
T Tobbe_G skrev:
Hej! Har och är inne på samma lösning då vi endast har 150 mm takstolar. Isolera med Hunton träfiber. Men detta förutsätter diffusionsöppen takpapp, inte vanlig takpapp som jag tror att vi har (pannor och papp bytt för. ca. 10 år sedan)?

Tack för svar!
Det finns många hus som är byggda som du beskriver , dock med ångbroms i innertak mot vinden, ej plast! Viktigt är att inte få in uteluft på vinden.
 
T Tobbe_G skrev:
Hej! Har och är inne på samma lösning då vi endast har 150 mm takstolar. Isolera med Hunton träfiber. Men detta förutsätter diffusionsöppen takpapp, inte vanlig takpapp som jag tror att vi har (pannor och papp bytt för. ca. 10 år sedan)?

Tack för svar!
Som jag förstått det så är det säkrast att hålla det diffusionsöppet hela vägen. Innerpanel-ångbroms-trä eller cellulosafibrer-ev råspont-diff.öppen takduk-pannor.

Jag vet inte hur det funkar om du har diff.öppet inifrån men tät papp på utsidan. Men jag hade nog varit orolig för fukt inifrån som kondenseras mot pappen/råsponten.
 
T
J Joakim88 skrev:
Som jag förstått det så är det säkrast att hålla det diffusionsöppet hela vägen. Innerpanel-ångbroms-trä eller cellulosafibrer-ev råspont-diff.öppen takduk-pannor.

Jag vet inte hur det funkar om du har diff.öppet inifrån men tät papp på utsidan. Men jag hade nog varit orolig för fukt inifrån som kondenseras mot pappen/råsponten.
Tack för svar!
En 145 mm skiva som vilar mot innertaket är ett alternativ istället för lösträull vilket rent teoretiskt skulle ge en luftspalt på 5 mm med 150 mm takstolar. Allt bättre än idag där de tryckt ner isolering lite på känsla uppifrån vinden men inte nått ända ner så har en 2-3 dm som varit oisolerat sedan 50-talet :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Joakim88
  • Laddar…
T Tobbe_G skrev:
Tack för svar!
En 145 mm skiva som vilar mot innertaket är ett alternativ istället för lösträull vilket rent teoretiskt skulle ge en luftspalt på 5 mm med 150 mm takstolar. Allt bättre än idag där de tryckt ner isolering lite på känsla uppifrån vinden men inte nått ända ner så har en 2-3 dm som varit oisolerat sedan 50-talet :)
Vet inte hur mycket nytta 5mm luftspalt gör. Det kanske räcker? :)
Haha likadant här. Dom har lagt 100mm mattor i facken. Når inte hela vägen upp. Sen är dom också 1000mm breda medan facken är 1200. XD
 
T
J Joakim88 skrev:
Vet inte hur mycket nytta 5mm luftspalt gör. Det kanske räcker? :)
Haha likadant här. Dom har lagt 100mm mattor i facken. Når inte hela vägen upp. Sen är dom också 1000mm breda medan facken är 1200. XD
nä, vet inte heller. Annars är jag också inne på (mycket funderingar) på de vågiga cellplastskivorna men de bygger 50 mm tror jag så bara 100 mm kvar för isolering. Hur tjocka är era takstolar?

Då kan det bara bli bättre hos er också :)
 
T Tobbe_G skrev:
nä, vet inte heller. Annars är jag också inne på (mycket funderingar) på de vågiga cellplastskivorna men de bygger 50 mm tror jag så bara 100 mm kvar för isolering. Hur tjocka är era takstolar?

Då kan det bara bli bättre hos er också :)
Ja dom bygger nog kring 50mm, precis som du skriver. Våra är egentligen otroligt klena, 100mm bara. Sen har dom blivit påbyggda utåt med 45×95 reglar i början på 70-talet. Så vi har plats för 195mm iaf.
 
M
J Joakim88 skrev:
Jag hade egentligen bestämt mig för att inte svara här. Hade ditt inlägg varit för att fråga hur det gått med taket nu ett år senare så hade jag köpt det. Men att köra igång en tråd igen ett helt år senare bara för att fortsätta vara otrevlig är ju bara löjligt. Eller är det så att det tog ett år för dig att lyckas få till slät duk på ett tak som du kunde fota?

Och för den intresserade så visade det sig att en tegelsten PRECIS i nivå med råsponten var frostsprängd och i princip borta. Helt missat av mig och det var troligtvis jag som pajade den helt när jag fäste takpappen mot skorstenen. Måste ha runnit mängder av vatten ner i murstocken vid det ovädret. Jag fick plocka ner yttre delen av skorstenen och mura upp igen. Efter att det blev åtgärdat så har problemet upphört.

Tack för alla tips och att folk har varit så engagerade. Och tack Ronny för alla förolämpningar.
Vilke fjant du är,hatar når gör det självare tror dom äh jag gör det själv,billigt är gott,o sen när allt regn söker sig in då står ni där som frågetecken med eran skit,hadde du från början anlitat seriös takfirma så har du sluppit skiten lixom,o jag var inte otrevlig bara ärlig.
 
M
Viktor.J Viktor.J skrev:
Bra jobbat att både hitta och åtgärda grundorsaken i detta märkliga problem !!

Måste kännas bra att fixa detta utan "proffset" Ronny :crysmile:
Pajas,jag vet av facto att gör det självare av takbyte funkar i väldigt få fall,o har han verkligen fixat problemet,hur mycket regnvatten ligger o gosar in sig i reglarna o i värsta fall väggarna som han kanske märker om kanske ett år eller hur
 
M Ronny takläggare1 skrev:
Vilke fjant du är,hatar når gör det självare tror dom äh jag gör det själv,billigt är gott,o sen när allt regn söker sig in då står ni där som frågetecken med eran skit,hadde du från början anlitat seriös takfirma så har du sluppit skiten lixom,o jag var inte otrevlig bara ärlig.
Vilken firma var det du jobbade hos igen?
 
M
P PatrikJo skrev:
Vilken firma var det du jobbade hos igen?
Jobbar hos,jag äger en takfirma,se nästan alla kommentarer här så kill gissar man hejvilt.
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
M Ronny takläggare1 skrev:
Jobbar hos,jag äger en takfirma,se nästan alla kommentarer här så kill gissar man hejvilt.
Har du hunnit med lite väl många fredagsöl? :)
Varken stavningen eller tonen i dina inlägg är ju speciellt bra.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
M Ronny takläggare1 skrev:
Pajas,jag vet av facto att gör det självare av takbyte funkar i väldigt få fall,o har han verkligen fixat problemet,hur mycket regnvatten ligger o gosar in sig i reglarna o i värsta fall väggarna som han kanske märker om kanske ett år eller hur
finns ju fler skojare som titulerar sig takläggare än amatörer. Så vad är din poäng ?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
M Ronny takläggare1 skrev:
Jobbar hos,jag äger en takfirma,se nästan alla kommentarer här så kill gissar man hejvilt.
Möjligt att många är killgissningar, men din attityd här inne gör ju att ditt bolag hamnar sist på den listan av takläggare man ringer. Är du sådär på ett forum, hur är du då om något skär sig under/efter ett beställt arbete..... Man kan bara gissa.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
M
namnbyte namnbyte skrev:
Möjligt att många är killgissningar, men din attityd här inne gör ju att ditt bolag hamnar sist på den listan av takläggare man ringer. Är du sådär på ett forum, hur är du då om något skär sig under/efter ett beställt arbete..... Man kan bara gissa.
Du är ju för snål att anlita,ni ska ju ha billigt helst gratis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.