om jag väljer Wiser så kommer jag absolut också använda deras gateway, mest för att det även ska vara användarvänligt för min sambo 😀

Sedan kommer jag använda Home Assistant för allt annat kul med automationer osv. Jag kör idag med en conbee 2 sticka i RP4 och tänkte även ta in Wiser den vägen.

Jag är bara lite orolig att det blir som mina z-wave, lite trög i dimringen. Kanske för att jag aldrig testat wiser. Kompisar kör Plejd och det verkar ju funka kanon. Men ni säger att Wiser gör det med så då kanske det får bli så 🙂
 
S steelblade skrev:
om jag väljer Wiser så kommer jag absolut också använda deras gateway, mest för att det även ska vara användarvänligt för min sambo 😀
På vilket sätt blir det mer användarvänligt med Wisers gateway?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S steelblade skrev:
Jag är bara lite orolig att det blir som mina z-wave, lite trög i dimringen. Kanske för att jag aldrig testat wiser. Kompisar kör Plejd och det verkar ju funka kanon. Men ni säger att Wiser gör det med så då kanske det får bli så 🙂

Jag körde Z-wave för några år sedan och irriterade mig över fördröjningarna. Nu kör jag bara Zigbee och Wifi och alla prylar reagerar ögonblicken när jag trycker på en knapp.
 
  • Gilla
steelblade
  • Laddar…
Vi har kört Homeassistant på en RPI med Raspbee II i snart två år. Allt zigbee går genom zigbee2mqtt.
Men måste tyvärr klaga på Wisers dimmerpuck som hoppar ur nätet titt som tätt. Främst efter en uppgradering av HA. När uppgraderingen kommer en gång i månaden blir det ett ganska störande moment med 40st puckar. Har flera andra produkter men inget liknande betenede på dom.

Någon som upplever samma sak? Kan vara jag som gjort fel.
En lösning kan va att använda wiser-gatewayen. Men då blir det fler zigbee nät om man vill ha andra produkter eller? Känns som missar lite av mesh nätverkets fördelar då.
 
useless useless skrev:
På vilket sätt blir det mer användarvänligt med Wisers gateway?
Allt beror ju såklart på hur man sätter upp sin dashboard. Men om sambon kan använda wiser appen så jag ha min HA som jag vill 😗
 
S steelblade skrev:
Allt beror ju såklart på hur man sätter upp sin dashboard. Men om sambon kan använda wiser appen så jag ha min HA som jag vill 😗
Man kan ju göra flera dashboards i HA och styra vem som ska få se vad...
 
E
S steelblade skrev:
om jag väljer Wiser så kommer jag absolut också använda deras gateway, mest för att det även ska vara användarvänligt för min sambo 😀

Sedan kommer jag använda Home Assistant för allt annat kul med automationer osv. Jag kör idag med en conbee 2 sticka i RP4 och tänkte även ta in Wiser den vägen.

Jag är bara lite orolig att det blir som mina z-wave, lite trög i dimringen. Kanske för att jag aldrig testat wiser. Kompisar kör Plejd och det verkar ju funka kanon. Men ni säger att Wiser gör det med så då kanske det får bli så 🙂
Har själv nyligen satt upp HA med Sonoff's sticka. Får inte upp några enheter alls i Zigbee2MQTT... Min plan var att byta bort Gateway mot min HA setup - är det någon som lyckats?
 
S steelblade skrev:
om jag väljer Wiser så kommer jag absolut också använda deras gateway, mest för att det även ska vara användarvänligt för min sambo 😀

Sedan kommer jag använda Home Assistant för allt annat kul med automationer osv. Jag kör idag med en conbee 2 sticka i RP4 och tänkte även ta in Wiser den vägen.

Jag är bara lite orolig att det blir som mina z-wave, lite trög i dimringen. Kanske för att jag aldrig testat wiser. Kompisar kör Plejd och det verkar ju funka kanon. Men ni säger att Wiser gör det med så då kanske det får bli så 🙂
Vill du komma förbi mig i Göteborg och testa grejerna är du välkommen och i utbyte kanske du kan berätta om hur man kommer igång med Home Assistant och vad man kan göra.
 
E
E enoch85 skrev:
Har själv nyligen satt upp HA med Sonoff's sticka. Får inte upp några enheter alls i Zigbee2MQTT... Min plan var att byta bort Gateway mot min HA setup - är det någon som lyckats?
Kan svara mig själv, det funkade tillslut att para om den till Zigbee2MQTT, men den funkar inte som den ska. Har skrivit lite om det här: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/10361#issuecomment-1768161091
 
E enoch85 skrev:
Kan svara mig själv, det funkade tillslut att para om den till Zigbee2MQTT, men den funkar inte som den ska. Har skrivit lite om det här: [länk]
Vet du om övriga Wiser prylar fungerar att synka med HA?
 
E
A Andreas1994 skrev:
Vet du om övriga Wiser prylar fungerar att synka med HA?
Jag har inte testat, men jag fick in rörelsevakt med dimmer i HA iaf, dock funktionsfattig.

Borde gå att para in allt annat som är Zigbee också (allt med Wiser), men var beredd på att tappa funktioner. Jag kommer köra på deras gateway, blir för mycket meck att pilla med det för att få in det på ett bra sätt i HA.
 
Okej!
Tackar!
Står i valet och kvalet om man ska dra igång Homey eller HA nämligen… men kanske bara ska glömma det och köra på Wiser gateway som jag redan gör..

önskar kombinera Wiser med andra zigbee prylar..
 
E
A Andreas1994 skrev:
Okej!
Tackar!
Står i valet och kvalet om man ska dra igång Homey eller HA nämligen… men kanske bara ska glömma det och köra på Wiser gateway som jag redan gör..

önskar kombinera Wiser med andra zigbee prylar..
Beror på hur teknisk du är, och hur mycket fritid du har... :)

Har inte provat Homey, men har varit nära på att skaffa en Pro. Vad jag hört så "funkar det bara". Dock kan du göra mer med HA, och är lite friare. Men det kräver lite investering av din tid.
 
Sökte nu på sladdimmer då jag tänkte sätta dit en på en bordslampa och såg att det fanns en smart sådan med zigbee 3.0.
Det är ju mycket smidigare än att ha sladden in i en dum dimmer och sen i en smart brytare.

Men jag vill inte ha något som inte är kompatibelt med Wiser, eller åtminstone inte kommer bli kompatibelt när när wiser får sin matteruppdatering.

Kommer en sådan smart dimmer med zigbee 3.0 gå att få in i Wiser-appen så snart det uppdateras eller hur funkar det? :)

https://www.kjell.com/se/produkter/...ta-dimmers/hzc-sladdimmer-zigbee-svart-p51918
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Antar att den saknar IR-ljus så att kameran inte ser något i mörker.
Nej, den har IR och ser i mörker. Man kan såklart ha usb-sladden i konstant om man inte vill ladda. Finns även med en liten solpanel för att klara sig helt själv, har dock inte testat.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.