Allt som tippar vågskålen till min fördel gentemot banken får en tumme upp från mig.

• Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Jag hade gärna sätt mer transparens. Vore toppen om jag på förhand kunde se vilken ränta jag får och hur jag kan påverka den (flytta pension, belåningsgrad, inkomst mm.).

C
Ränteförhandlingen är en välregisserad teaterpjäs som precis som den s.k. "rådgivningen" inte är något annat än en förtäckt säljpitch där banken skall sälja in sina produkter och samtidigt skapa känslan hos kunden att man är en vinnare när man går därifrån. Klart de inte vill släppa detta.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
Funderar på varför inte alla kunder då väljer tex SBAB om modellen är bättre ?
Vore förvisso skönt att slippa öfrhandlingar, men jag misstänker att det snarare skulle bli dyrare än billigare om det blev obligatoriskt :/

• Gilla
Tamazin och 5 till
  • Laddar…
Vad är det där för kommunist-planekonomiskt utspel?

Självklart ska det gå att förhandla kring villkoren för vilka tjänster du har från din bank. Alla har inte samma förutsättningar. Livet är orättvist och sen dör man.

Vad kommer härnäst, statlig prismodell för mjölk?
Finns väl inte en j-vel som vill bedriva business i landet om staten ska lägga sig i prissättningen också.

• Gilla
Razmataz och 8 till
  • Laddar…
De som vill förhandla med bankman gör det. De som vill fylla i formulär gör det. Varför förbjuda något? Det är väl bättre att alla får välja det de vill, både kunder och långivare. Känns mest som förtäckt reklam från SBAB för att skapa lite rubriker kring varför deras system är ”bättre”.

• Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Rent praktiskt ... har du inte egen firma eller en 5-6Millar i aktier så är den ränta du kan "förhandla" fram redan satt av interna regler på bankerna.
Så ur den synvinkeln är SBABs utspel om större transparens helt rätt.

Men vill jag ändå försöka o se om jag kan få till en "sweeeet deal" med banken för min bolåneränta så ska det inte vara förbjudet.

Är det någon som har förhandlat sig till bättre ränta hos storbankerna än den man får utan förhandling hos små bankerna? Storbankernas "förhandling" är ett skämt enligt mig.

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag är normalt ganska mycket för individuella friheter men i detta anser jag att bankerna, som det är idag, helt klart utnyttjar människor i svag position. Det handlar om lån mot säkerhet, då ska inte en massa personliga detaljer spela så stor roll. Jag ser helt klart fördelen i blanco-lån.

Däremot, så fort en person hamnar i ett svagt läge ser banken till att låsa in dem på höga räntor. En kund som inte kan gå till en konkurrent kan de ju i lugn och ro pressa ur sista kronan.

Nä, jag skulle gärna se att det enbart bestäms av värdering av fastighet, betalningsförmåga enligt fastslagen metod (ex sammanvägt av fast månadslön, senaste 12 månadernas månadslön, fast/tidsbegränsad inkomst), belåningsgrad osv.
Haha

S Stefansod68 skrev:
Är det någon som har förhandlat sig till bättre ränta hos storbankerna än den man får utan förhandling hos små bankerna? Storbankernas "förhandling" är ett skämt enligt mig.
Absolut, har alltid legat 10-20 punkter lägre, inklusive låneskydd/livförsäkring på halva lånebeloppet.. Har aldrig gjort någon större förhandling mer än ”ge mig det bästa du har direkt så jag slipper ringa runt och ödsla både din och min tid..”

tveksamt tveksamt skrev:
Vad har du för bank där du fortfarande har "en bankmänniska som känner dig och din omgivning"?
Sist jag hade det var nog någon gång på 90-talet...
Min åsikt gick nog inte fram ordentligt storbankerna har avlövat sina kontor på bestämmande/personal etc sedan nittiotalet.

Så jag håller med dig.

Gillar de enskilda sparbankerna...

Men storbankerna jobbar på med att avveckla sig själva.

/ATW

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
S Stefansod68 skrev:
När min fästmö jobbade på SEB så fick vi ned räntan jämfört med hennes erbjudande om ”personalränta” på SEB med ungefär 20 000 kr/år genom att bara välja SBAB istället. :cool:

• Gilla
  • Haha
sandos och 6 till
  • Laddar…
Vad SBAB egentligen säger är att de vill förbjuda konkurrens

• Gilla
Razmataz och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Några banker svarar direkt på hemsidan vilken boränta de erbjuder, baserat på svaren på några få frågor. Men de fyra storbankerna fortsätter med individuell bolåneränta, vilket kräver förhandling. Nu föreslår SBAB att Finansinspektionen ökar rättvisan.

Du kan läsa artikeln här: SBAB vill förbjuda dig att pruta på boräntan
Vilken smörja.

Mitt förslag är klart bättre.

Ta bort lånen från husen. Huset ska vara ägt till 100% av de som bor där och inte av en utomstående part.

Förbjud pantsättningen av boendet helt.

• Haha
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Det som skulle hända om listränta blev påbjudet är att det blir finbanker för fint folk med lägre ränta och fulbanker med högre.

Förhandlingen blir istället om man får lån eller inte. Alternativt hur stort lånet är. Istället för att reglera risken med räntan.

SPAB är ju en fulbank förövrigt som ger mer oansvariga lån än många konkurrenter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.