Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Jag pratar listräntor hos storbankerna. Den som inte förhandlar får ju dessa räntor.
[bild]
Swedbank/sparbankernas räntor var löjliga innan också, ofta det dubbla mot SBAB och andra likande banker.

M mlb88 skrev:
Det var inga banker som hade listräntor på 1- 1,5% när de var som lägst så resonemanget håller inte riktigt där.
SBAB hade listränta på 1,6 och danskebank listränta på 1,18% (3 år och 3 månader bindning)

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Fast t ex SBAB lånar ju ut upp till 85%.
Jo men jag skrev lågränte banknerna ... dvs landshypotek, stabelo, hypoteket, avanza etc

Niklasloow Niklasloow skrev:
Swedbank/sparbankernas räntor var löjliga innan också, ofta det dubbla mot SBAB och andra likande banker.

SBAB hade listränta på 1,6 och danskebank listränta på 1,18% (3 år och 3 månader bindning)
Hen pratade ju hos storbankerna, vilket iaf tidigare i tråden har varit = SHB, SEB, Swedbank och Nordea

M mlb88 skrev:
Hen pratade ju hos storbankerna, vilket iaf tidigare i tråden har varit = SHB, SEB, Swedbank och Nordea
Jaha! Nej där håller jag med dig, dom hade snarare 2,6-3%

M MrDizzy skrev:
Jo men jag skrev lågränte banknerna ... dvs landshypotek, stabelo, hypoteket, avanza etc
Fast om jag kollar på t ex Landshypotek så lånar de upp till 75% av värdet. Och dessutom så ligger de på 2,72% ränta som lägsta ränta. Dvs samma som SBAB i min skärmdump ovan. Men - eftersom vi har ett energieffektivt hus så får vi ”Grönt bolån” hos SBAB, i vårt fall 2,67% ränta med energiklass C. Men ända ned till 2,62% för de som har energiklass B. Så SBAB ligger faktiskt lägre…

J jocke31 skrev:
Fast om jag kollar på t ex Landshypotek så lånar de upp till 75% av värdet. Och dessutom så ligger de på 2,72% ränta som lägsta ränta. Dvs samma som SBAB i min skärmdump ovan. Men - eftersom vi har ett energieffektivt hus så får vi ”Grönt bolån” hos SBAB, i vårt fall 2,67% ränta med energiklass C. Men ända ned till 2,62% för de som har energiklass B. Så SBAB ligger faktiskt lägre…
Då har de ändrat sen jag kollade (som var för 2 år sen som jag skrev )
De har väl insett att de kan tjäna pengar med lite större risk och ta även upp till 75% nuförtiden.
Man måste ju kolla upp alla banker varjegång man ska binda om.
De ändrar ju hela tiden på vilka villkor de vill ha ....

Jag är på detta! Är konflikträdd och förhandlar aldrig om räntor...

• Gilla
Kallebo
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Jag är på detta! Är konflikträdd och förhandlar aldrig om räntor...
Så alla som kan förhandla ska få sämre räntor för att du inte kan förhanlda?

Låter som fackförbunden all over

Det är ju inte det det handlar om. Du tycks enbart läsa en felaktig rubrik. Det handlar om att bankerna ska vara mer transparenta. Det borde gynna även dug som vill förhandla.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:

Haha, here we go again.

Fråga till @Hullefar

Förhandlar du inga priser, tex när du köper ny bil, tar in en hantverkare osv?

D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte det det handlar om. Du tycks enbart läsa en felaktig rubrik. Det handlar om att bankerna ska vara mer transparenta. Det borde gynna även dug som vill förhandla.
Det var svar till hullefar som lever i verkligheten rubriken ger :)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:

Jag tycker det är viktigare att det är rättvist fördelat än att någon ska gynnas bara för att de har psykopatdrag.

M mlb88 skrev:
Haha, here we go again.

Fråga till @Hullefar

Förhandlar du inga priser, tex när du köper ny bil, tar in en hantverkare osv?
Nä tack och lov slutar ju biltillverkarna med "prutning" nu en efter en. Jag "prutar" på bilar via mail i övrigt, maila alla bilfirmor, "skriv bästa priset ni kan ge på XXX tack och hej".

Men allvarligt talat så är prisjakt/price runner det bästa som hänt världen. Motsvarande tjänst för bolån och hantverkare hade varit guld. Låt hantverkare och banker konkurrera mot varandra i förväg så du som konsument kan bara klicka in på den som ger dig lägst pris och veta att du inte blir lurad.

• Gilla
Jensa86 och 1 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Jag tycker det är viktigare att det är rättvist fördelat än att någon ska gynnas bara för att de har psykopatdrag.

Nä tack och lov slutar ju biltillverkarna med "prutning" nu en efter en. Jag "prutar" på bilar via mail i övrigt, maila alla bilfirmor, "skriv bästa priset ni kan ge på XXX tack och hej".

Men allvarligt talat så är prisjakt/price runner det bästa som hänt världen. Motsvarande tjänst för bolån och hantverkare hade varit guld. Låt hantverkare och banker konkurrera mot varandra i förväg så du som konsument kan bara klicka in på den som ger dig lägst pris och veta att du inte blir lurad.
Så alla som kan förhandla och tala för sig är psykopater? Mysig världsbild

H Hullefar skrev:

Dock skillnad på att köpa identiska produkter på prisjakt mot att köpa en tjänst, där utförande, kundbemötande osv är en del av det jämförbara priset också.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
M mlb88 skrev:
Dock skillnad på att köpa identiska produkter på prisjakt mot att köpa en tjänst, där utförande, kundbemötande osv är en del av det jämförbara priset också.
Jag prutar även på produkter iof. Tex när jag köpte projektor så slängde jag in en "och så slänger du med subben (En subwoofer av specifikt märke och modell jag ville ha) så blir det köp“

Vi svenskar är för dåliga på att pruta. Likadant med vitvaror går ofta slänga in en micro, eller liknande utan problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.