17 770 läst · 131 svar
18k läst
131 svar
SBAB vill förbjuda dig att pruta på boräntan
Ja, normala personer har råd att betala för tusentals timmar arbete i ett bräde. Nej, ditt förslag är inte bra utan snarare något av det sämre man hörtJ Jonasdzm skrev:
Edit: Tusentals timmar är vad husen kostar i arbetstid och det du betalar för vid köp.
Ovanligt ful rubrik på artikeln...men det är väl så det är nuförtiden...click bait för hela slanten.
Dock var det ett väldigt intressant förslag från SBAB. De banker som motsätter sig detta förslag är de man ska hålla sig ifrån. Företag som är emot transparens är de som blåser vanliga kunder och/eller premierar en liten klick som genom sin stora omsättning bidrar med pengar in för banken på annat sätt. Bankernas marginaler är väldigt stora, och att små låntagare står för en (måhända oproportionerligt) stor del av det genom prismodellen känns ruttet.
Jag har aldrig haft någon personlig relation till någon bankanställd (bortsett från familj eller vänner som inte varit inblandade i min ekonomi), så möjligheten för mig att få en "bra deal" på räntan pga detta är obefintlig. Betyder detta alltså att mina ränteinbetalningar är mindre värda för storbankerna än för bankchefernas polares inbetalningar?
Dock var det ett väldigt intressant förslag från SBAB. De banker som motsätter sig detta förslag är de man ska hålla sig ifrån. Företag som är emot transparens är de som blåser vanliga kunder och/eller premierar en liten klick som genom sin stora omsättning bidrar med pengar in för banken på annat sätt. Bankernas marginaler är väldigt stora, och att små låntagare står för en (måhända oproportionerligt) stor del av det genom prismodellen känns ruttet.
Jag har aldrig haft någon personlig relation till någon bankanställd (bortsett från familj eller vänner som inte varit inblandade i min ekonomi), så möjligheten för mig att få en "bra deal" på räntan pga detta är obefintlig. Betyder detta alltså att mina ränteinbetalningar är mindre värda för storbankerna än för bankchefernas polares inbetalningar?
När vi ändå är i farten så tycker jag vi ska förbjuda individuella löneförhandlingar, prutande vid blocketaffärer, mäklararvoden och bilaffärer
det viktigaste är att alla har lika dåliga villkor oavsett vilken affär det rör sig om
det viktigaste är att alla har lika dåliga villkor oavsett vilken affär det rör sig om
"Å andra sidan är prutandet slöseri med tid, samhällsekonomiskt sett."
Jo det är jobbigt att anpassa sig efter sina kunder. Men den som bygger sin affärsmodell efter ett system och inte efter sina kunder kommer se sina kunder lämna för en konkurrent. Så länge det inte handlar om en kommunistisk nation, då finns det inget alternativ.
Jo det är jobbigt att anpassa sig efter sina kunder. Men den som bygger sin affärsmodell efter ett system och inte efter sina kunder kommer se sina kunder lämna för en konkurrent. Så länge det inte handlar om en kommunistisk nation, då finns det inget alternativ.
Bitter bankslav som känner att dagarna är räknade?A ArneTW skrev:Jag förstår inte varför bankerna skulle vilja ta bort sitt sista existensberättingande...
Förstår iochförsig inte heller varför de inte vill träffa sina kunder på kontoren eller att kontoret inte kan förhandla räntan själva...
Men visst låt Google leta ränta och ta det "billigaste" så blir alla glada?
Att betalningsförmågan skulle kunna bestämmas bättre av några standardfrågor och lite siffror än av en bankmänniska som känner dig och din omgivning är bisarrt.
/ATW
De är räknade ändå, bankerna kommer att dö ändå, det finns något som heter "debt saturation", ordet saknas lustigt nog i svenska språket.
Riksbankschefen säger sig vara "en shaman och estradör som arbetar i förtroendebranchen". Så märkligt, är det inte baserat på fakta och substans? Uppenbart, inte.
Stefan Ingves: Jag är en schaman och estradör (di.se)
Vad är pengar?
Nu får du väl ta och skärpa dig. Banken har större rätt till ditt hus och till dina pengar på banken än du har. Gå och läs på.Jonatan79 skrev:
Faktum är att Sverige är ett av de få länder där du står kvar med skuld till banken trots att de tagit ditt hus som var garanti för lånet om de inte får täckning när de säljer "DITT" hus. Det räcker inte att du på köpet går i personlig konkurs.
Som sagt dags att vakna!
Sitter säkert en och annan med "kompisränta", men detta har i stort inget med fina vs. mindre fina kunder att göra. Tvärtom finns det ju mer att hämta bland de som har stora plånböcker. Det här handlar om gungor och karuseller.P Paxman skrev:
Va? Är det sant!? Konstigt att jag inte märkt det under mina 9 års anställning på SHB. Ett tips för framtiden, försök vara tydlig när du skriver inlägg och håll dig till ämnet annars får du lätt de svar du förtjänar…A Ants skrev:Nu får du väl ta och skärpa dig. Banken har större rätt till ditt hus och till dina pengar på banken än du har. Gå och läs på.
Faktum är att Sverige är ett av de få länder där du står kvar med skuld till banken trots att de tagit ditt hus som var garanti för lånet om de inte får täckning när de säljer "DITT" hus. Det räcker inte att du på köpet går i personlig konkurs.
Som sagt dags att vakna!