Nu har även jag fått igång min 790e. Skulle registrera mig på deras hemsida för förlängd garanti. Var hittar jag serienumret, är det på klipparen?

Lät de ursprungliga engelska inställningarna vara kvar. Funkade fint med manuell start.återstår att se om den kommer igång imorgon på autoschema tiden
 
Jag köpte en 791 i dagarna och bak på den hittade jag serienumret.
 
peternicklas
Jag valde att göra såhär:
IMG_2047-1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så att den inte kör in i något men ändå har lite tak att bo under.

Jag har samma problem en del andra verkar ha, har den kört in i något så att den stannar och jag ber den ta slingan hem så startar den inte dagen efter, väljer jag att den skall fortsätta klippa verkar programmet gå vidare men jag är osäker på hur många "vändor" den kör per dag jämfört med vad den borde. Igår stod den stilla trots fullt batteri länge men när jag kom ut för att bygga taket på bilden hade den åkt ca 40 cm och sa hjulmotor blockerad trots att den var mitt på gräset innanför slingan.
 
Hej
Har ingen klippare än, men är inne på att köpa en 790 som väl är årets modell?
Gräsmattan är max 500 kvm så den borde väl räcka?
Undrar däremot dig hur det fungerar med trånga passager. Bor i ett vanligt villakvarter med gräsmatta på baksidan och en mindre på framsidan.
Passagen blir då lite som ett timglas mellan bak och framsida. Bredden på passagen är ca. 60cm. bred och 1m. lång. Kan inte heller bredda den då det är ett veranda golv på ena sidan och en grusgång på den andra sidan.
Går det att lägga slingan som nån guide eller hur gör man för att få den att gå igenom? Fixar den det ändå med att bara lägga ut slingan.
Har inte funnit någon riktigt bra guide på hur man löser det. Antar att min gräsmatta inte är unik på det sättet.
Jätte tacksam om någon kan förklara om det går att fixa.
 
Den passagen kan på pappret bli svår.minsta korridorbredd är 1m. Sen ska du på varje sida av tråden ha ytterligare 35cm.

Sen skulle jag nog avvakta något med köp. Flera användare med den modellen.inkl jag, har problem med att den stänger av sig när den laddat klart. Uppdaterad mjukvara ska komma nästa vecka,sägs det
 
Hej funderar på att köpa wg791 eller wg796 wi-fi någon som har den och har man någon nytta av wi-fi ?
 
olofh skrev:
Den passagen kan på pappret bli svår.minsta korridorbredd är 1m. Sen ska du på varje sida av tråden ha ytterligare 35cm.

Sen skulle jag nog avvakta något med köp. Flera användare med den modellen.inkl jag, har problem med att den stänger av sig när den laddat klart. Uppdaterad mjukvara ska komma nästa vecka,sägs det
Ok
Två slingor med dubbla laddare då kanske?
Hmm. Ytterligare 1200 riksdaler då. Får kanske testa först med en slinga och se hur det blir.
Ok. Bra att veta. Kanske ska jag vänta ett tag med köp då.
Men har redan klippt manuellt ett par gånger redan, och eftersom jag hade tänkt köpa en robot inför det här säsongen så var det tråkigt på riktigt att klippa för hand. Latmasken kröp ut med full kraft.

Var lite inne på en gardena, men vad motiverar att köpa den? Trots allt minst 5000:- dyrare. Är den så mycket bättre?
 
peternicklas
Letherface skrev:
Hej
Har ingen klippare än, men är inne på att köpa en 790 som väl är årets modell?
Gräsmattan är max 500 kvm så den borde väl räcka?
Undrar däremot dig hur det fungerar med trånga passager. Bor i ett vanligt villakvarter med gräsmatta på baksidan och en mindre på framsidan.
Passagen blir då lite som ett timglas mellan bak och framsida. Bredden på passagen är ca. 60cm. bred och 1m. lång. Kan inte heller bredda den då det är ett veranda golv på ena sidan och en grusgång på den andra sidan.
Går det att lägga slingan som nån guide eller hur gör man för att få den att gå igenom? Fixar den det ändå med att bara lägga ut slingan.
Har inte funnit någon riktigt bra guide på hur man löser det. Antar att min gräsmatta inte är unik på det sättet.
Jätte tacksam om någon kan förklara om det går att fixa.
Om du kan lägga en rad med stenar på sidan med grusgången så kan klipparen klippa ut över grusgången. Slingan kan då läggas intill kanstenen. På verandasidan, utgör verandan ett hinder eller ligger den i samma höjd som gräsmattan?
 
peternicklas
olofh skrev:
Den passagen kan på pappret bli svår.minsta korridorbredd är 1m. Sen ska du på varje sida av tråden ha ytterligare 35cm.

Sen skulle jag nog avvakta något med köp. Flera användare med den modellen.inkl jag, har problem med att den stänger av sig när den laddat klart. Uppdaterad mjukvara ska komma nästa vecka,sägs det
Finns en test på forumet, minsta bredd är runt 65 cm. för Landroid M.
 
peternicklas skrev:
Finns en test på forumet, minsta bredd är runt 65 cm. för Landroid M.
Jag kan bekräfta att det verkar stämma, jag har en korridor som är ca 70 cm bred mellan slingorna och ca 3 m lång, och det verkar inte vara några problem.
 
peternicklas skrev:
Om du kan lägga en rad med stenar på sidan med grusgången så kan klipparen klippa ut över grusgången. Slingan kan då läggas intill kanstenen. På verandasidan, utgör verandan ett hinder eller ligger den i samma höjd som gräsmattan?
Jo.i nuläget skulle det nog gå. Men tanken är att grusgången/uppfarten ev. ska asfalteras eller stenläggas nu i sommar. Får se hur det blir med det.
Nä. Verandan ligger ett par dm. ovanför gräsmattan. så där finns inget att göra. Byggde den förra sommaren. Hade ju kunnat dra i den lite. men hade ingen tanke på bredd på slinga osv. på det då. Lätt att vara efterklok :confused:
Får bli att testa helt enkelt. Inte mycket annat att göra. En klippare blir det i alla fall. Kör det ihop sig får det bli en extra laddstation.
 
peternicklas
Om du ska stenlägga eller asfaltera i sommar så löses ju problemet.
 
Hur djupt kan slingan ligga?
 
peternicklas
Letherface skrev:
Hur djupt kan slingan ligga?
c:a 6-7 cm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.