
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 956 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 956 inlägg
Billig bil är inte lika med risig. Min har ingen rost som syns, ser bra ut men är 22 år och värd max 10-15'. Så det kan nog vara svårt att bedöma bilar på utsidan. Jag ser rätt många bilar för 100' med stora sjok av lacken borta pga rost eftersom ingen bryr sig om att ta hand om bilen. Edit: Blankt papper hos besiktningen under de 10 år jag ägt bilen om det säger mer än utsidan.Alfredo skrev:
Så lite som någon promille kanske jag inte tror men helt klart är så billiga bilar i väldig minoritet. Jag tror inte @heimlaga har en korrekt uppfattning om genomsnittsbilens värde, vare sig i Sverige eller Finland. Det är bara ett drygt år sedan jag senast körde i Finland och jag har inget minne av att det skulle vara väldigt vanligt med extremt billiga (risiga) bilar.
***
Trådskaparen måste först och främst se till att amortera i den takt som bilen minskar i värde, helst mer. Sänka räntan mycket under 9% på ett blankolån lär bli svårt i dagsläget om man inte går till sin "vanliga" storbank där man har andra affärer också.
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 517 inlägg
Stod väl bara VW finans, det kan ju vara allt från Seat till Lamborghini antar jag... 😆
Jag rullar runt i en 20k bil. Absolut inte vanligt för området eller mina arbetskamrater med så billig bil. Själv lägger jag hellre kosing på roligare saker.FredrikR skrev:
Apropå TS, det vanligaste är väl att flytta billånet till bolånet om man har utrymme att göra så.
Jag gör samma sak,delvis. Vi har 3 bilar men jag kör runt i min 20k (kanske 25k nu när dieslpriset gick ner). Jag skall köra den i graven, den är utseendemässigt rostfi, drar 0,51 på landsvägskörning när den blir varm och går bättre än någonsin. lLastar bra som fan och jag kan bara skratta åt en repa eller skrapad dörr. Inbyggda parkeringsvarnare med, bara att köra tills det tar emot.M Mach77777 skrev:
Tack!Guzzi skrev:
Bilderna är rättvisande men den har gått 20.000 snälla mil på Gotland.
I maj 1977 sedan köpte jag en pepitarutig bilhjälm från 1950-talet för 50 öre på Stångby loppis.
Idag hade jag faktiskt betalat en 500-hundring för samma hjälm.
Skulle faktiskt inte bli förvånad om jag blir bjuden 4.000 Euro nästa gång jag kör till Tyskland för att köpa billig öl.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En passat GTE närmar sig väl det priset med all utrustning 😮. Jag missade att bilen kostade 800 000. Uppfattade att lånet var 270 000 och till det en kontantinsats (men inte så stor?).F fsn skrev:
Men ha en Touareg kostar nog däromkring.
Vet vi ens om det är ny eller begagnad bil vi diskuterar?
En begagnad Touareg är ju ingen kioskvältare liksom andra åldrande SUV med potentiellt dyra reparationer och hög skatt försäkring och servicekostnad.
TS har skrivit i tråden att bilen kostade 420k, han la in 80k och tog ett lån på 340k. Är 270k kvar på lånet idag. Men håller med om att alla siffror i tråden är bra snurriga.P Pin skrev:En passat GTE närmar sig väl det priset med all utrustning 😮. Jag missade att bilen kostade 800 000. Uppfattade att lånet var 270 000 och till det en kontantinsats (men inte så stor?).
Men ha en Touareg kostar nog däromkring.
Vet vi ens om det är ny eller begagnad bil vi diskuterar?
En begagnad Touareg är ju ingen kioskvältare liksom andra åldrande SUV med potentiellt dyra reparationer och hög skatt försäkring och servicekostnad.
precisS Stefan1972 skrev:
det är där man ska vända sig om man ska baka ihop lån.
Jag hade exv fått 4,7% ränta på billånet då.
Via "avtal" kan jag få billån på 7%
Marknadsmässiga lån utan säkerhet ligger som TS skriver på 9% och upp
Det är ju alltid bättre baka in billån i huset och sätta en aggressiv plan för att betala av hela på 5 år
Ett problem med en så gamal bil som man aktvt använder för att tex åka till tyskland och köpa bilig öl är att sannolikheten att bl erbjuden en resa anting upp men mer sannolikt ner är många gånger större vid en olycka.lunnabo skrev:
Tack!
Bilderna är rättvisande men den har gått 20.000 snälla mil på Gotland.
I maj 1977 sedan köpte jag en pepitarutig bilhjälm från 1950-talet för 50 öre på Stångby loppis.
Idag hade jag faktiskt betalat en 500-hundring för samma hjälm.
Skulle faktiskt inte bli förvånad om jag blir bjuden 4.000 Euro nästa gång jag kör till Tyskland för att köpa billig öl.[bild]
Var det inte så att bilen kostade 420' men var värd 800'? Allt är lite oklart så det kan väl röra sig omen begagnad bil för 420 som ny kostade 800 antar jag? Är det då en folka så ligger väl Touareg bäst till? Vad kostar en Phaeton nu för tiden?P Pin skrev:En passat GTE närmar sig väl det priset med all utrustning 😮. Jag missade att bilen kostade 800 000. Uppfattade att lånet var 270 000 och till det en kontantinsats (men inte så stor?).
Men ha en Touareg kostar nog däromkring.
Vet vi ens om det är ny eller begagnad bil vi diskuterar?
En begagnad Touareg är ju ingen kioskvältare liksom andra åldrande SUV med potentiellt dyra reparationer och hög skatt försäkring och servicekostnad.