Snittpriset är väl snarare högre i utsatta områden? Många brorsor som går ihop och köper värstingbilet på fetinglån.FredrikR skrev:
Vissa här är bara programerad för att göra folk dåligt och får ångest! Men tyvärr är dom själv i ett dåligt situation och kan troligen inte hantera det så kommer dom ut här istället för att få professionell hjälp. Jag rekommenderar för dom som tror att kan ge andra negativa tänker, söka hjälp hos en specialist! 🫠🫠😃😄FredrikR skrev:
Förhandla räntan med din nuvarande bank och öka amorteringen - blir garanterat minst dyrt i längden. Att amortera så lite som du gör nu är inte bra och du riskerar att lånet till slut överstiger värdet på bilen. Fokusera på så låg ränta som möjligt och amortera så mycket du bara kan.
/Krille
/Krille
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 355 inlägg
Bland "vanligt folk" som kör obelånade bilar är inte 20 000 något konstigt pris på en välbegagnad bil. Kanske inte genomsnittligt, men inte otänkbart.FredrikR skrev:
@Josef9191 , privatekonomiskt kunniga personer brukar säga att du ska amortera på ditt billån minst lika mycket som bilens värdeminskning. Då slipper du bli stående med en restskuld om du behöver sälja bilen.
Min Opel kadett värderades till 4000 mark när jag ärvde den 1999. Motsvarar ungefär 2000 euro eller 20000 kronor i dagens köpkraft. Jag körde med den tills 2022.FredrikR skrev:
Skåpbilen jag har nu kostade 1600 euro. Tyvärr blev jag grundlurad på affären så den krävde över 2000 euro i reparationskostader första året tills allt det stora var genomgånget och åtgärdat men nu har jag en bra bil som troligen håller i många år kanske årtionden.
Många grannar och bekanta och släktingar kör med bilar i samma prisklass. En del brukar till och med hålla sig i prisklassen under 1000 euro.
Det är ingen status i att slösa pengar. Duktigt folk gör det bästa med de resurser och behov som de har. Nollor slösar bort allt de har.
Bästa svaret
Medlem
· Västernorrland
· 11 129 inlägg
En ganska märklig tråd på slutet här måste jag säga...........vem är det som har sagt att en bil måste vara ett ekonomiskt val? Ts vill sänka räntan och det är väl enda avsikten med tråden. Sen att han har valt en dyr bil och vill avbetala den på många år är ju hans val. Det kan ju vara en drömbil som får kosta oavsett. En del röker, super och spelar upp mer pengar än så här.
Ni är händiga och rejält folk med mer tid än pengar utan strikta tidsplaner eller familjer att flytta kanske?H heimlaga skrev:Min Opel kadett värderades till 4000 mark när jag ärvde den 1999. Motsvarar ungefär 2000 euro eller 20000 kronor i dagens köpkraft. Jag körde med den tills 2022.
Skåpbilen jag har nu kostade 1600 euro. Tyvärr blev jag grundlurad på affären så den krävde över 2000 euro i reparationskostader första året tills allt det stora var genomgånget och åtgärdat men nu har jag en bra bil som troligen håller i många år kanske årtionden.
Många grannar och bekanta och släktingar kör med bilar i samma prisklass. En del brukar till och med hålla sig i prisklassen under 1000 euro.
Det är ingen status i att slösa pengar. Duktigt folk gör det bästa med de resurser och behov som de har. Nollor slösar bort allt de har.
Personligen jobbar jag heltid och har därmed mer pengar än tid. När det förr var tvärt om körde jag också gamla lik. När familjen inte är ett enda stort logistikprojekt kan jag tänka mig att gå tillbaka till billigare bilar.
Tittar man på pendlingstrafiken kring gbg så skulle jag uppskatta att någon promille av bilarna ligger under 20kkr. Men det är givetvis annorlunda ut i andra delar av landet.
Så lite som någon promille kanske jag inte tror men helt klart är så billiga bilar i väldig minoritet. Jag tror inte @heimlaga har en korrekt uppfattning om genomsnittsbilens värde, vare sig i Sverige eller Finland. Det är bara ett drygt år sedan jag senast körde i Finland och jag har inget minne av att det skulle vara väldigt vanligt med extremt billiga (risiga) bilar.O [old rusty] skrev: