Nu vet vi inte hur mycket din bil är värd och hur mycket kontantinsats du hade när du köpte den, men din amortering ser alldeles för låg ut. Problemet är inte främst att det tar 13 år att betala av bilen utan att du kommer att vilja sälja den innan dess. Är amorteringen lägre än värdeminskningen så får du när du säljer bilen inte pengar i handen utan du får tvärtom dessutom betala mellanskillnaden på lånet och bilens värde. Var ska du få de pengarna från?J Josef9191 skrev:Tydligt nu : avtalet är till och med 12.12.2028 och jag har ett lån på 270,000kr och betala ränta 9,05% amortering är 1,666,11kr och 2113,41kr är räntan. Jag hade sänkt amortering då det var för mycket. Jag är medveten att det blir något skuldrest kvar. Där har jag också en fråga kan jag fortsätta avbetala lånet efter avtalet har gått ut?
Bilar har haft det extremt högt andrahandsvärde sedan pandemin, men det kan lika gärna bli tvärtom kommande år med teknikutveckling främst på elbilar.
Jag tycker du ska försöka få lägre ränta och sedan öka på amorteringen minst med det belopp räntan sänkts med.
Moderator
· Stockholm
· 52 565 inlägg
Men om du skall betala amortering på 1666 i månaden fram till 12/12 2028, så är det 59 månader, alltså närmare 5 år. Och du kommer då att ha amorterat totalt 98 000. Så det är ingen liten rest du har kvar när lånet löper ut. Utan ca 170 000 som då skall betalas direkt när lånet löper ut. Troligen låter de dig fortsätta låna då. Men det finns ingen garanti för det.
Men nu är det mycket vi inte vet om ditt nuvarande lån. Det är inte helt ovanligt att billån är s.k anuitetslån. De är då konstruerade så att månadskostnaden blir densamma under hela låntes löptid. Alteftersom du amorterar så minskar ju lånebeloppet, därmed räntekostnaden, Men anuitetslån höjer man då amorteringen motsvarande. Kostnaden per månad blir densamma. Om du har ett anuitetslån så kommer alltså din amortering att öka varje månad. I takt med att din räntekostnad sjunker.
Men som fler har skrivit i tråden. Du får troligen bäst lånevillkor om du går till den bank där du har dina övriga bankaffärer.
Men nu är det mycket vi inte vet om ditt nuvarande lån. Det är inte helt ovanligt att billån är s.k anuitetslån. De är då konstruerade så att månadskostnaden blir densamma under hela låntes löptid. Alteftersom du amorterar så minskar ju lånebeloppet, därmed räntekostnaden, Men anuitetslån höjer man då amorteringen motsvarande. Kostnaden per månad blir densamma. Om du har ett anuitetslån så kommer alltså din amortering att öka varje månad. I takt med att din räntekostnad sjunker.
Men som fler har skrivit i tråden. Du får troligen bäst lånevillkor om du går till den bank där du har dina övriga bankaffärer.
Jo, för det finns säkert ett restvärde i avtalet efter de 4 åren.L lillefar skrev:
Både jag och min fru har fast inkomst och jobbar mer än 3 år nu på samma ställe. men har även bolån och lite andra lån också för renovering och mmm.lunnabo skrev:Berätta istället mer om din finansiella situation.
Ska du sänka dina lönekostnader behöver du vara öppen och ärlig med sin ekonomi.
Har du fast jobb? Sedan hur länge hos denna arbetsgivare?
Vad tjänar du per månad före skatt?
Vilka tillgångar har du förutom denna bil?
Varför väljer Du att låna flera hundra tusen kronor till en bil och betala över 2.000 kr i ränta för det varje månad?
Jag köpte bilen för 420,000kr och hade 80,000kr kontant insats.
Medlem
· Västernorrland
· 10 920 inlägg
Bäst/lägst ränta får man sannolikt hos sin egen bank.
Bäst sannolikt om man kan lägga in en fastighet dom säkerhet. Men det tycks ju inte vara aktuellt här.
420000 kronor är en hiskeligt dyr bil......... som du nu egentligen inte har råd att ha.
Det är så enkelt det är. Du har köpt en alldeles åt helvete för dyr bil för din ekonomi om vi skall säga det på ren svenska.
Frågan är hur du skall ta dig ur det.......
Om bilen vid någon tidpunkt har ett marknadsvärde som är mindre än den återstående delen av lånet innebär det att du riskerat att bli sittande med en skuld att betala för en bil som inte längre finns i din ägo. Eftersom bilar minskar snabbt i värde och eftersom försäkringsbolagen löser in krockade bilar för ett extremt lågt räknat marknadsvärde är det en stor risktagning att ha ett billån med låg amorteringstakt.
Dessutom behöver du tänka på att när avtalet går ut om några år har du en bil och en skuld. Ingen garanti för att du då beviljas ett nytt lån. De kanske vill ha hela resten betalad på en gång. Har du inte pengarna tillhands måste du paniksälja bilen och då gäller det att priset du får ut täcker den kvarvarande skulden för annars kan det bli utmätning eller vad som helst.
Dessutom ökar service- och reparationskostnaderna varefter en bil åldras och du måste ha utrymme för det i budgeten. Även om du kanske kan köra med bilen i 30 år så kan du inte binda upp dig med lån att betala under hela den tiden. Du måste ju ha möjlighet att spara till nästa bil.
Vad får du för bilen om du säljer den nu? Täcker det återstående lån? Klarar du dig med en vanlig 20000 kronorsbil som vanligt folk kör med?
Det är så enkelt det är. Du har köpt en alldeles åt helvete för dyr bil för din ekonomi om vi skall säga det på ren svenska.
Frågan är hur du skall ta dig ur det.......
Om bilen vid någon tidpunkt har ett marknadsvärde som är mindre än den återstående delen av lånet innebär det att du riskerat att bli sittande med en skuld att betala för en bil som inte längre finns i din ägo. Eftersom bilar minskar snabbt i värde och eftersom försäkringsbolagen löser in krockade bilar för ett extremt lågt räknat marknadsvärde är det en stor risktagning att ha ett billån med låg amorteringstakt.
Dessutom behöver du tänka på att när avtalet går ut om några år har du en bil och en skuld. Ingen garanti för att du då beviljas ett nytt lån. De kanske vill ha hela resten betalad på en gång. Har du inte pengarna tillhands måste du paniksälja bilen och då gäller det att priset du får ut täcker den kvarvarande skulden för annars kan det bli utmätning eller vad som helst.
Dessutom ökar service- och reparationskostnaderna varefter en bil åldras och du måste ha utrymme för det i budgeten. Även om du kanske kan köra med bilen i 30 år så kan du inte binda upp dig med lån att betala under hela den tiden. Du måste ju ha möjlighet att spara till nästa bil.
Vad får du för bilen om du säljer den nu? Täcker det återstående lån? Klarar du dig med en vanlig 20000 kronorsbil som vanligt folk kör med?
Mycket intressant inställning du har! Kanske det händer dig om du hade köpt den bilen! Bilen kostade nyt 800,000kr och jag köpte den för hälften och dessutom har jag folksam som är riktigt bra hittills. Du kanske är pessimistisk och det förstår jag. Men du vet ingenting om min ekonomiska situation och kanske jag vill spara mer och vem säger att jag vill sälja mitt bil? Har du läst min fråga? Jag vill gå ner med den räntan! Inget annat alternativ! Jag har inte pratat om att sälja min fin bil! 🤣🤣🤣🤣 snälla ingen såna mörk tänkte sätt som vissa har! Spara den för er själva!H heimlaga skrev:420000 kronor är en hiskeligt dyr bil......... som du nu egentligen inte har råd att ha.
Det är så enkelt det är. Du har köpt en alldeles åt helvete för dyr bil för din ekonomi om vi skall säga det på ren svenska.
Frågan är hur du skall ta dig ur det.......
Om bilen vid någon tidpunkt har ett marknadsvärde som är mindre än den återstående delen av lånet innebär det att du blir sittande med en skuld att betala för en bil som inte längre finns i din ägo. Eftersom bilar minskar snabbt i värde och eftersom försäkringsbolagen löser in krockade bilar för ett extremt lågt räknat marknadsvärde är det en stor risktagning att ha ett billån med låg amorteringstakt.
Dessutom behöver du tänka på att när avtalet går ut om 13 år har du en bil och en skuld. Ingen garanti för att du då beviljas ett nytt lån. De kanske vill ha hela resten betalad på en gång. Har du inte pengarna tillhands måste du paniksälja bilen och då gäller det att priset du får ut täcker den kvarvarande skulden för annars kan det bli utmätning eller vad som helst.
Dessutom ökar service- och reparationskostnaderna varefter en bil åldras och du måste ha utrymme för det i budgeten. Även om du kanske kan köra med bilen i 30 år så kan du inte binda upp dig med lån att betala under hela den tiden. Du måste ju ha möjlighet att spara till nästa bil.
Vad får du för bilen om du säljer den nu? Täcker det återstående lån? Klarar du dig med en vanlig 20000 kronorsbil som vanligt folk kör med?
Du framstår som både okunnig och spydig, vill du inte ha hjälp så sluta skriv.J Josef9191 skrev:Mycket intressant inställning du har! Kanske det händer dig om du hade köpt den bilen! Bilen kostade nyt 800,000kr och jag köpte den för hälften och dessutom har jag folksam som är riktigt bra hittills. Du kanske är pessimistisk och det förstår jag. Men du vet ingenting om min ekonomiska situation och kanske jag vill spara mer och vem säger att jag vill sälja mitt bil? Har du läst min fråga? Jag vill gå ner med den räntan! Inget annat alternativ! Jag har inte pratat om att sälja min fin bil! 🤣🤣🤣🤣 snälla ingen såna mörk tänkte sätt som vissa har! Spara den för er själva!
Vet du vad restvärde betyder på ett billån?
Tror du att jag kommer låta det vara så med restskuld? Det är bara tillfälligt och jag kommer ändra den och amonterar igen som vanligt. Men det som du säger hjälper inte .RoTe skrev:
Det som du säger hjälper inte heller, du ställer en fråga och vill sedan inte hjälpa oss hjälpa dig överhuvudjävlataget.J Josef9191 skrev: