Då har majoriteten av bilarna ett lägre värde.
Exakt min poäng.D Daniel 109 skrev:
Visst finns det en hel del nya bilar här också. Fast väldigt många år ganska gamla. Dockj oftast så pass välskötta att de inte sticker i ögonen som skrot när man rör sig längs vägarna.
Somliga har mer pengar och somliga mer tid och så skaffar man bil enligt det. Relativt många familjefäder anser att de är närmare sina barn när de skruvar bil hemma än när de arbetar övertid borta för att köpa en dyrare bil.
Du får det att låta som att Finland är normen.H heimlaga skrev:Exakt min poäng.
Visst finns det en hel del nya bilar här också. Fast väldigt många år ganska gamla. Dockj oftast så pass välskötta att de inte sticker i ögonen som skrot när man rör sig längs vägarna.
Somliga har mer pengar och somliga mer tid och så skaffar man bil enligt det. Relativt många familjefäder anser att de är närmare sina barn när de skruvar bil hemma än när de arbetar övertid borta för att köpa en dyrare bil.
Din bild stämmer inte med den verklighet jag ser omkring mig på vägarna i en gammal bruksort med ett järnverk, ett statligt verk, två köpcentrum och nästan alla tänkbara snabbmatsrestauranger strategiskt placerade längs vägen upp mot Sälen och skidanläggningarna.
Det är nollor som slösar säger du, men för många handlar om prioriteringar baserat på ens förutsättningar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Jag har läst inläggen efter också, men det här är rätt centralt.J Josef9191 skrev:Tydligt nu : avtalet är till och med 12.12.2028 och jag har ett lån på 270,000kr och betala ränta 9,05% amortering är 1,666,11kr och 2113,41kr är räntan. Jag hade sänkt amortering då det var för mycket. Jag är medveten att det blir något skuldrest kvar. Där har jag också en fråga kan jag fortsätta avbetala lånet efter avtalet har gått ut?
Du har minskat amorteringen då det var för mycket säger du. Om du kan pressa ner räntan till 6% (det tror jag inte du kan om du inte kan få in det i bolånet) så minskar räntekostnaden med ungefär 700 kr/månad som du istället kan amortera vilket vore bra. Då minskar du tiden till bilen är avbetala från 13 år till 9 år. Fortfarande väldigt lång tid.
Det du har kvar när lånet förfaller är inte en liten restskuld, utan en på 170'. När avtalet går ut så måste du betala in 170', du kan inte fortsätta med avbetalning. Du kan förstås hitta en annan långivare som betalar de 170' och låter dig avbetala i X år till, med ränta.
Om du vill jämföra räntor så måste du ansöka om ett lån. Vill du jämföra med din nuvarande månadsavgift så får du sätta 13 års avbetalning, då det är vad du i praktiken har idag. Jag testade det på lendo.se och då skriver de att det blir en ungefärlig månadskostnad på 2631kr. Då har de räknat med en effektiv ränta på 6,98%. Du kanske får lägre, men du kan också få en mycket högre ränta. Det vet vi inget om då vi inte vet något om din ekonomi. Ju sämre ekonomi du har desto högre ränta kommer du erbjudas, för du anses vara en större risk. Din ekonomi kanske är på topp, men att du måste sänka amortering tyder inte på det.
Jag gissar att Lendo räknar just på 6,98% ränta när de ger estimatet, på 12 år som det står lite luddigt under. Sen ändrar de månadsbelopp beroende på hur fort man väljer att amortera. Det blir inte korrekt, men det spelar egentligen ingen roll, eftersom ingen vet om du kommer erbjudas 6% eller 10% ränta.
Men lånet på 13år löper ut om knappt 5år. Det betyder att det redan amorterats i 8år. Hur mycket har amorterats av? Jag tycker det saknas grundläggande kunskap från TS sida och det är svårt att få ihop siffrorna.Fairlane skrev:Jag har läst inläggen efter också, men det här är rätt centralt.
Du har minskat amorteringen då det var för mycket säger du. Om du kan pressa ner räntan till 6% (det tror jag inte du kan om du inte kan få in det i bolånet) så minskar räntekostnaden med ungefär 700 kr/månad som du istället kan amortera vilket vore bra. Då minskar du tiden till bilen är avbetala från 13 år till 9 år. Fortfarande väldigt lång tid.
Det du har kvar när lånet förfaller är inte en liten restskuld, utan en på 170'. När avtalet går ut så måste du betala in 170', du kan inte fortsätta med avbetalning. Du kan förstås hitta en annan långivare som betalar de 170' och låter dig avbetala i X år till, med ränta.
Om du vill jämföra räntor så måste du ansöka om ett lån. Vill du jämföra med din nuvarande månadsavgift så får du sätta 13 års avbetalning, då det är vad du i praktiken har idag. Jag testade det på lendo.se och då skriver de att det blir en ungefärlig månadskostnad på 2631kr. Då har de räknat med en effektiv ränta på 6,98%. Du kanske får lägre, men du kan också få en mycket högre ränta. Det vet vi inget om då vi inte vet något om din ekonomi. Ju sämre ekonomi du har desto högre ränta kommer du erbjudas, för du anses vara en större risk. Din ekonomi kanske är på topp, men att du måste sänka amortering tyder inte på det.
Jag gissar att Lendo räknar just på 6,98% ränta när de ger estimatet, på 12 år som det står lite luddigt under. Sen ändrar de månadsbelopp beroende på hur fort man väljer att amortera. Det blir inte korrekt, men det spelar egentligen ingen roll, eftersom ingen vet om du kommer erbjudas 6% eller 10% ränta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Nej det har inte amorterats i 8 år. Det är 13 års amortering kvar nu med den amortering TS valt. Om 5 år löper nuvarande lån ut, men då er det inte avbetalat utan då måste TS betala av det sista, 170'.F fsn skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 881 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 881 inlägg
Till TS, du måste amortera mycket mer än du gör idag oavsett var du tar dina lån, såvida du inte sitter och väntar på pengar in som kan lösa en stor del av lånet. Idag betalar du knappt 3800 kr/mån i amortering och ränta. Om du lägger så mycket på amortering kommer bilen vara avbetala om 6 år.
Om 3800 kronor är allt du kan betala varje månad (sänkt amortering antyder det, men det kan ju vara temporärt) behöver du nog hitta någon som lånar ut utan ränta, vilket kan vara svårt.
Om 3800 kronor är allt du kan betala varje månad (sänkt amortering antyder det, men det kan ju vara temporärt) behöver du nog hitta någon som lånar ut utan ränta, vilket kan vara svårt.
Ah, såklart. Men TS har ju rätt i sak, räntan måste minimeras och det utrymmet måste användas till amortering.Fairlane skrev:
Man blir ju nyfiken på vad det är för bil?