41 990 läst · 231 svar
42k läst
231 svar
Saltad faktura VVS?
Jag har en vän med elfirma och några anställda,J J-banan skrev:
hans gubbar FÅR inte köpa plastpåsar hos grossisterna, varje anställd har dock en kundkorg i servicebilen, dels för att många plastpåsar a’ 6 kronor också blir pengar, samt skapar onödig irritation hos kunder.
Usch, jag har inte ens admin avgift för att det känns girigt😂U Ucklahoma skrev:
Bestrid den omedelbart , skriv bara att du bestrider fakturan i sin helhet. Då ligger intresset hos honom att återkomma om de vill ha betalt. Men bestridandet ska göras direkt. Så har jag ALLTID gjort , och fått klarhet i problemen. Tror jag bara haft en som inte hört av sig så de fick vänta .D Davspa skrev:Hej,
Sitter med en faktura från ett VVS-företag som gjort ett jobb hemma hos oss på rörligt arvode, vi är nöjda med jobbet.
Vi är däremot inte speciellt nöjda med att man tycks strö såväl socker som salt på timmarna och lite annat lustigt...
Underlaget kort och gott;
Arbetskostnad - 8,5h
Servicebil framkörning 2x
Frysmaskin hyra - 1x
Återvinningsstation - 1x
Diverse material för utförande
Plastpåse - 1x 😂(tycker ändå det är bra att fakturera kund här, det är ju en kostnad, lite komiskt bara.)
Fakturaavgift, brev och frimärke
Bilningshammar
Mejsel
Vässning av mejsel (vad är detta för något egentligen?)
Trygghetslösning
Allt som allt, inget ROT, 10.433k inkl. moms 25%.
Mitt problem är trefaldigt dock...
1. Faktiskt arbetad tid, dokumenterad, 4h från landning på uppfart till avgång.
2. Framkörning x2, fick visserligen åka och byta ut bilningsmaskinen till en grövre. Är det dock mitt fel, arbetsledare har ju redan varit här och kikat på jobbet?
3. Missade ROT innan fakturan drogs iväg, kan mycket väl dock varit mitt fel.
Vad gör jag nu då, ska jag betala och se glad ut eller bör jag egentligen bestrida och betala det riktiga beloppet...?
Mailat och förklarat situationen, dock inte bestridit fakturan utan mer ifrågasatt spec. Har försökt nå firman på telefon, inget lyckat försök.
Kul med diskussion!
Hur tusan ska man kunna estimera vad ett jobb kostar om det ska tas betalt för allt mellan himmel och jord som kan förekomma.useless skrev:
"Utdragning av sticka i tumme pga virkeshantering", 16 minuter", 183:-.
"Kontroll av bromsar i servicebil pga märkliga ljud", 19 minuter, 231:-.
"Byte av glasögon pga mörkt pannrum", 46 minuter 523:-.
"Problem inloggning i system för tidrapportering ", 78 minuter, 878:-.
De tar knappast bara kostnaden för bilen. De ser till att göra en duktig vinst på den. De är hantverkare och ingen taxifirma.Johanbogg skrev:
Det ärligaste hade varit att ta betalt för arbetade timmar hos kund. Administration resor m.m. läggs in i timpriset. Då kan kunden få en vettig uppfattning om vad det kommer att kosta utan en massa obehagliga överraskningar.
Det finns massor med företag som använder bil för att komma ut till sina kunder som inte lägegr till bilkostnader på fakturan.
Det är ju ingen hemlighet att det kostar för företag att använda kommunens återvinningsstationer särskilt farligt avfall och vitvarorL lbgu skrev:Lite skrämmande att kasta sopor på återvinningen är en av de större posterna.
En ärlig hantverkare borde upplysa kunden om att han tar XXXX kronor för att kasta skräpet och ge kunden valet att göra det själv. Har svårt att tänka mig att någon skulle vilja betala någon större summa för att någon ska kasta skräp.
Men visma tar betalt för att de ska stoppa den i ett kuvert och sätta på ett frimärke, tar du inte betalt av kunden då??J J-banan skrev:
GÄLLER ATT BESTRIDA DIREKT, då är du skyddad mot om de kommer med nya krav att få betalt. Skriv på fakturan BESTRIDER FAKTURAN I SIN HELHET. Och mejla ,smsa till företaget , då har du gjort vad du ska. Sedan bara invänta att de hör av sig om de vill ha betalt
Bestrid fakturan. Har du bevis på att de jobbat 4h så är de bra! Att ta körning för han tog fel bilningsmaskin är hans problem.D Davspa skrev:Hej,
Sitter med en faktura från ett VVS-företag som gjort ett jobb hemma hos oss på rörligt arvode, vi är nöjda med jobbet.
Vi är däremot inte speciellt nöjda med att man tycks strö såväl socker som salt på timmarna och lite annat lustigt...
Underlaget kort och gott;
Arbetskostnad - 8,5h
Servicebil framkörning 2x
Frysmaskin hyra - 1x
Återvinningsstation - 1x
Diverse material för utförande
Plastpåse - 1x 😂(tycker ändå det är bra att fakturera kund här, det är ju en kostnad, lite komiskt bara.)
Fakturaavgift, brev och frimärke
Bilningshammar
Mejsel
Vässning av mejsel (vad är detta för något egentligen?)
Trygghetslösning
Allt som allt, inget ROT, 10.433k inkl. moms 25%.
Mitt problem är trefaldigt dock...
1. Faktiskt arbetad tid, dokumenterad, 4h från landning på uppfart till avgång.
2. Framkörning x2, fick visserligen åka och byta ut bilningsmaskinen till en grövre. Är det dock mitt fel, arbetsledare har ju redan varit här och kikat på jobbet?
3. Missade ROT innan fakturan drogs iväg, kan mycket väl dock varit mitt fel.
Vad gör jag nu då, ska jag betala och se glad ut eller bör jag egentligen bestrida och betala det riktiga beloppet...?
Mailat och förklarat situationen, dock inte bestridit fakturan utan mer ifrågasatt spec. Har försökt nå firman på telefon, inget lyckat försök.
Kul med diskussion!
Läste du vad jag skrev?J Josko1 skrev:
Jag tyckte hantverkaren skulle berätta för kunden vad det kommer att kosta att kasta skräpet så att kunden kan göra det för antagligen de flesta självklara valet att kasta skräpet själv.
Att inte säga ett ord om det och sen lägga till det som en relativt stor post är rätt fult. Sen antar jag att de även tar bilersättning + timkostnad för hantverkaren, så kommunens avgift är nog det lilla.
Besserwisser
· östergötland
· 2 183 inlägg