39 416 läst · 229 svar
39k läst
229 svar
Saltad faktura VVS?
Väldigt saltad vet jag inte
Väldigt saltad vet jag inte men ev saltad men berätta gärna vad som är saltad å vad du tycker du ska betala.H Herr.J skrev:Lånar tråden då jag precis fick en väldigt saltad faktura:
Köksrenovering, flytt av varm/kallvatten rör 4 meter, de använde flexrör.
2 kulventiler och lite kopplingar.
Fästmaterial (spikband 4 ställe )
Sedan lämnade han för mig att jobba med:
En 75-50 reducering PVC
En 90 böj PVC
Två 2 meters PVC avloppsrör
.
Arbete 1 enhet 3200kr
Servicebil 550kr
Material 5735kr
Max 1 timme spenderad för att dra de ny Vv/Kv-rören.
Arbetskostnaden kan man ju tycka är lite väl för mindre än en timmes arbete då de dessutom blev försenade nästan två timmar och kunde inte slutföra det jag bett om på grund av dåliga förutsättningar (köper det) vilket gjorde att det blev ett mindre arbete.V Vector skrev:
Materialet då vem som helst kan köpa det materialet för mer än 50% av kostnaden som privatperson, och då vet alla att de har bättre priser, sen vet jag om påslag.
2000kr arbete - ROT
1500-2000 material högst.
Är jag orimlig?
Det är sådana fakturor som gör att man drar sig från att anlita hantverkare. Tur man har bekanta som gärna jobbar extra på kvällar o helger.H Herr.J skrev:Arbetskostnaden kan man ju tycka är lite väl för mindre än en timmes arbete då de dessutom blev försenade nästan två timmar och kunde inte slutföra det jag bett om på grund av dåliga förutsättningar (köper det) vilket gjorde att det blev ett mindre arbete.
Materialet då vem som helst kan köpa det materialet för mer än 50% av kostnaden som privatperson, och då vet alla att de har bättre priser, sen vet jag om påslag.
2000kr arbete - ROT
1500-2000 material högst.
Är jag orimlig?
Det måste vara tufft att vara egenföretagare om man måste slå på så mycket på materialet.
Tipsa honom om att kyrkan delar ut matkassar runt jul så barnen inte går hungriga.
1. Stod du med timer och klockade arbetet?
2. Hur lång framkörningssträcka har företaget?
3. Hur långt har ni till miljöstation?
4. Hur långt är ett snöre..
Det är omöjligt att uppskatta vvs jobbens omfattning...."dom skulle bara göra....". Det tar tid att bila och skarva avlopp. Värmesystem måste tömmas/fyllas och beroende på hur de ska skarvas så kan det rinna iväg mycket tid.
Jag tycker att man får stå sitt kast och se det som en läropeng och nästa gång man ska ha ett arbete utfört av en hantverkare(som också ska kunna ha mat på bordet) så tar man en offert. Då blir det inget snack.
2. Hur lång framkörningssträcka har företaget?
3. Hur långt har ni till miljöstation?
4. Hur långt är ett snöre..
Det är omöjligt att uppskatta vvs jobbens omfattning...."dom skulle bara göra....". Det tar tid att bila och skarva avlopp. Värmesystem måste tömmas/fyllas och beroende på hur de ska skarvas så kan det rinna iväg mycket tid.
Jag tycker att man får stå sitt kast och se det som en läropeng och nästa gång man ska ha ett arbete utfört av en hantverkare(som också ska kunna ha mat på bordet) så tar man en offert. Då blir det inget snack.
Helt sjukt att jag missat det! Jag fick ju ett ungefärligt pris på avkalkaren på 24 000 kr, fakturan hamnade dock på strax över 30 000 kr. Problemet är väl dock att det endast blev en muntlig siffra, så jag misstänker att det blivit ord mot ord.L Lassiter skrev:
Men går det alltså inte att få ett prisförslag som båda är överens om INTE är bindande? Jag som lekman på ett område vill ju bara veta vad ett sådant här jobb kan tänkas kosta och experten lär ju veta vad det brukar hamna på 99% av gångerna. Det finns trots allt en gräns för vad man vill\kann betala.